Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Zijn 2de handsrails een risico?

Gestart door dikkiedap, 17 mei 2005, 21:53:15 PM

dikkiedap

Hallo allemaal,

Na in mijn jeugd aan de baan van een oudere broer meegebouwd te hebben, begint het nu weer te kriebelen. Omdat de baan ondertussen verkocht is, kan ik van nul beginnen. Om goedkoop aan het nodige railmateriaal te komen, dacht ik tweedehands materiaal te nemen. Je vindt op het net vrij veel rails van merken als Lima, Jouef, Roco,... Is het een risico om diverse merken te mengen? Als je tweerail-materiaal neemt, is alles toch in principe uitwisselbaar? En is het een risico als ik later digitaal wil gaan? Moet ik nu al op bepaalde dingen letten bij het aankopen van rails en rollend materieel? Graag jullie mening.

alvast bedankt!
Dikkiedap

guy holbrecht

Persoonlijk zou ik opteren voor de aanschaf van nieuw railmateriaal. Je noemt enkele merken (Lima en Jouef)die al een aantal jaren van de markt verdwenen zijn. De kans op vrij 'nieuw' materiaal van deze merken is beperkt.  Belangrijk is een goede spoorkwaliteit. Als je wisselstroom gaat rijden, koop je uiteraard best M?rklin materiaal. Uit je vraag maak ik echter op dat je gelijkstroom gaat rijden. Een goede keuze is hier het nieuwe Piko A-gleis systeem. Gezien in N?rnberg en verwonderd van de kwaliteit. Piko is met rasse schreden een inhaalbeweging aan het maken. Uiteraard is ook het spoormateriaal van Roco en Fleischmann (om zo maar even de meest courante merken te noemen)een goede keuze. Waarom nieuw materiaal? Eerst en vooral voor een perfecte stroomafname. Nieuwe sporen zullen je geen problemen bezorgen. (Tweedehandssporen durven wel al eens last hebben van corrosie) Ten tweede zijn tweedehandssporen wellicht al eens vastgelegd op ??n of ander spoorbaan, meestal met railnageltjes. Bij het verwijderen daarvan kunnen wel eens dwarsliggers breken en dat valt op. Daarom de keuze voor nieuw materiaal.

Groeten,
Guy

tonycabus

Hallo Dirk!
Ook nieuw hier, h??
Geloof gerust wat Guy net zei, elk rechtgeaard modelspoorder zal je dat adviseren.
Corrosie en slecht kontakt aan de railverbinders zijn de grote boosdoeners.
En van dat Piko-materiaal (het nieuwe "A-Gleis") hebben we al vaker goeds gehoord.
Het hogere profiel mag voor de purist dan wel onrealistisch lijken, maar zowat alles kan erop rijden, ook oudere loks met grotere wielkransen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

Bovenstaande specialisten hebben gelijk.
Ik ben ook heel tevreden over het Piko A-gleis, waarmee ik deel 2 van mijn baan aan het uitrusten ben. Een prima prijs/kwaliteitsverhouding en ze zien er goed uit. Ze hebben inderdaad een hoger "ouderwets" profiel, maar daarop kan je wel met alle materiaal rijden en bovendien zijn de rails wel mooi fijn.
In onzichtbare gedeeltes gebruik ik gerecupereerde wissels, die ik dan wel een nieuwe aandrijving geef. Je kan verschillende merken gerust door mekaar gebruiken. Voor de bedrijfszekerheid is nieuw materiaal natuurlijk het best.
Succes er mee ! [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

karthuizer

Ik zou ook opteren om nieuwe rails te kopen, ik heb rocoline rails zonder bedding gekozen. Omdat je van deze soort ook flexibele rails hebt met betonnen dwarsliggers.

Wanneer je toch tweedehands rails zou kopen van verschillende merken, dan moet je opletten dat alle rails dezelfde code hebben (code 75, code 83, code 100, ...)

edit: dit moet niet, maar het is wel gemakkelijker. Er bestaan speciale railassen om over te gaan van de ene code naar de andere.

Gerolf

Oude rails zijn vaak ook al verschillende malen gekuist, en niet steeds op een verantwoorde manier: de loopvlakken zijn dan gegroefd, waardoor ze sneller vuil worden. Nieuwe rails zijn inderdaad een fikse investering, maar het loont.
Ik gebruik zelf ook Roco Line flexibels zonder bedding: zeer goede ervaringen mee!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dikkiedap

Bedankt aan al wie reageerde, heel leerzaam. Ondertussen heb ik nog wat verder zitten lezen over de voor- en nadelen van de verschillende systemen. Daardoor ben ik toch weer gaan twijfelen of ik niet voor M?rklin zou kiezen, gezien de eenvoud, de ruime beschikbaarheid (ook 2de hands) en de (blijkbaar) hogere bedrijfszekerheid? Nochtans gaat mijn voorkeur uit naar het mooiere tweespoorsysteem.
Ik zou graag al wat materiaal beginnen kopen, zodat ik wat kan beginnen experimenteren, maar dat betekent natuurlijk dat ik een definitieve keuze voor een systeem moet maken. Een laatste overweging: ik wil toch graag met rollend materiaal rijden dat in ons land te zien is, liefst tijdperk III, zodat stoom nog een plaatsje krijgt.
Dikkiedap

Gerolf

Als je een ruim aanbod aan rollend materieel wil (nieuw en tweedehands), kies dan toch maar voor het tweerailsysteem.
De betrouwbaarheid van tweerail gelijkstroom valt best mee, hoor. Je kan daar trouwens nog heel wat aan verbeteren (vooral wat betreft de stroomafname van oudere modellen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Vooral als je belgisch wilt rijden geniet 2-rail gelijkstroom de voorkeur zeker als je oudere materiaal wilt. Het nieuwe materiaal is meestal wel in beide stroomsoorten te vinden.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

Misschien, ter overweging, een lijstje met Belgische locomotieven die vrij courant verkrijgbaar zijn op beurzen en via internet, in de verschillende stroomsystemen. (hierbij "vergeet" ik bewust de eerder zeldzame stukken)
Wisselstroom : diesels , reeksen  201, 204, 205, 260, 54, 55, 77-78, 80.
Elektrisch :  reeksen 122, 22, 16
Stoom : reeksen 25, 26, 27, 59, 64, 81, 96
Dieselstel reeks 600.

Gelijkstroom : diesels, reeksen 201, 202, 204, 260, 52, 59, 60, 62-63, 77-78, 80.
Elektrisch : reeksen 122, 125, 150, 18, 20, 23, 27, 29.
Elektrisch motorstel AM75 (reeks 800)
Stoom : reeksen 25, 27, 81, 90, 91.

Alhoewel ik zelf gelijkstroom rij moet ik toegeven dat het aanbod van M?rklin-materiaal op de tweedehandsmarkt ruimer is dan dat van de andere merken.

Vergeet ook de prijs niet in overweging te nemen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Doomslu,
Met alle respect voor je opzoekwerk, maar je gelijkstroom-lijst is groter dan je wisselstroom-lijst, in tegenstelling tot je besluit!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ik denk dat hij het aantal soorten in gelijkstroom bedoelt en het aantal stuks van de wisselstroom

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

Inderdaad mannen, ik was niet geheel duidelijk, maar jullie begrijpen wat ik bedoelde, namelijk dat er een merkelijk grotere hoeveelheid materiaal in wisselstroom wordt aangeboden dan in gelijkstroom. Kijk bijvoorbeeld eens op e-bay en je zal merken dat er een groot aanbod is van loks van de 16-reeks.
Maar de conclusie van Gerolf is correct : in gelijkstroom zijn meer verschillende modellen beschikbaar.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

RDH000

...heb ook al veel rails op rommelmarkten en ebay gekocht...
(al mijn rails [:I] )
kan het kwaad dat ik deze afschuur tot ze weer blinken?
(volgens mijn broer ligt er een bescherm-laag op die ze beschermt tegen roest en als je schuurt schuur je die eraf.... hoe kan je best je sporen terug goed krijgen als dit inderdaad zo is?)
[:0]
(snap niet echt wat dat gleis-systeem zo anders maakt...? ook wat info? [:I])