Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

spoorweglift

Gestart door argilla, 18 mei 2009, 12:37:39 PM

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Dirky

ik zou gaan voor een systeem op een paar GOEDE KWALITEIT schuifrails met een stappenmotor. Er worden dagelijks printers op de vuilbak gegooid waar goeie motorkes inzitten. Aansturen via PC... Enkel een driver aan te kopen...


Stappen motoren,prima,maar een type dat een complete trein kan heffen
is DUUR tot ZEER DUUR.
wim

Dirky

Moet ik toch wel tegenspreken... [:)]

Op een CNC tafel heb je zware stappenmotoren nodig omdat die veel gewicht moeten verplaatsen en bovendien nog snel moeten zijn. Een eventuele treinlift stuur je bvb aan met een overbrenging 1/50 - want snel hoeft het systeem niet te zijn - wat ook je motorke 50x minder sterk laat definieren...

Juist?

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Dirky

Moet ik toch wel tegenspreken... [:)]

Op een CNC tafel heb je zware stappenmotoren nodig omdat die veel gewicht moeten verplaatsen en bovendien nog snel moeten zijn. Een eventuele treinlift stuur je bvb aan met een overbrenging 1/50 - want snel hoeft het systeem niet te zijn - wat ook je motorke 50x minder sterk laat definieren...

Juist?



ja juist,ze zijn er wel maar duur zei ik.
En bij stappenmotoren gaat niet op,vertragen maakt sterker.
Eerder het tegendeel
wim

Dirky

Vertragen met mechanische overbrenging verhoogt altijd het uitgangskoppel. Vertragen door aansturing is idd niet OK.

Een stappenmotorke uit een printer, typisch zo'n 250gr/cm koppel (25mN/m) met 1/50 mechanische overbrenging zou theoretisch een 12,5kg/cm koppel moeten hebben. Verliezen inclusief zou die toch nog 10kg moeten kunnen tillen met een arm van 1cm. Maar 't zal niet vlug gaan.... en dergelijke motorkes haal je op het containerpark [:)]

Maar misschien verhuizen we deze stappenmotor discussie beter naar het eene of het andere CNC forum...[:)]

adrievans

Hier een scan hoe het een en ander is opgebouwd door Dieter Westerhoff.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Stefan Appelmans

Ah, dat is schoon werk![:p]
Ik zou toch de "verklammerung" tegen een wand laten rollen via kogellagers bijvoorbeeld. Zo hangen...Daar heb ik geen vertrouwen in.
Maar anders is dat iets heel goed gedacht en getekend.
En de "stop", hoe werkt dat?
stefan.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Dirky

Vertragen met mechanische overbrenging verhoogt altijd het uitgangskoppel.



Oke ten slotte dan,Koppelvergroting is er alleen bij een constant lopende aan drijving.
Stappen motoren,die met schokjes lopen hebben daar van alleen maar last van ,de verplaatsing die telkens optreed verdwijn deels in spelling ,deels in terugval.
stel een motor met 360 stapen,is 1 graad per stap.
bij vertraging 50 op 1 =dat 1/50 graad
wim(en nu stop ik)

Dirky

Sorry Ysbeer,

beroepshalve gebruiken wij alleen maar stepper motoren MET reductie en dit gaat probleemloos... googled nekeer "stepper motor gearbox" en aanverwanten... honderden fabrikanten!

Je kan me best PM'en als je er dieper wenst op in te gaan...

Gerolf

De discussie tussen Dirky en Wim (ijsbeer) hoeft naar mijn mening niet per pm.
Naar diezelfde mening volg ik Dirk: een reductie (=tandwiel)kast geeft "per defintie" meer kracht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw