Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

spoorweglift

Gestart door argilla, 18 mei 2009, 12:37:39 PM

argilla

ik weet niet of het lukt maar dit is de link
http://www.trains.com/mrr/default.aspx?c=a&id=3157

Hopelijk hebben de admins hiermee geen problemen (met het plaatsen van de link dan)[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

@ Roche : helemaal niet vissen , trouwens helemaal niet aan mij besteed het zitten langs waterkant en wachten tot"iets" bijt.[;)][:D]

maar een artikel schrijven voor ons lijfblad .....dat wil ik dolgraag
doen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

Iemand die het waagt op luchtdruk? (pneumatica). Kan zo moeilijk niet zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
ik weet niet of het lukt maar dit is de link
http://www.trains.com/mrr/default.aspx?c=a&id=3157
Hopelijk hebben de admins hiermee geen problemen (met het plaatsen van de link dan)[;)]
Enige probleem: je moet ingelogd zijn om de link te bezien. Alleen voor abonnees?

Wat dat vissen betreft: ik doe niet mee. Ik heb al een systeem [8D] Maar ik geef toe ooit aan iets dergelijks te hebben gedacht [;)].
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door argilla

@ Roche : helemaal niet vissen , trouwens helemaal niet aan mij besteed het zitten langs waterkant en wachten tot"iets" bijt.[;)][:D]

maar een artikel schrijven voor ons lijfblad .....dat wil ik dolgraag
doen.



>>> ik hou je alvast niet tegen [:)]

Gerrit

adrievans

In Miba spezial 73 van juni 2007 staat ook een met spindels aangedreven fiddle yard of zoals de duitsers zeggen erhebende vitrinen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

SuSke

citaat:
Geplaatst door tonycabus

[...]P.S.1: Zo'n vertikaal systeem bestaat ook in de handel, maar vraag me niet meer van wie... [...]


In de industrie is dit systeem gekend onder de naam "KARDEX".
Het is een computergestuurd systeem gebruikt in magazijnen om "kleine" onderdelen op te bergen in een vertikale kast ipv rekken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
ik weet niet of het lukt maar dit is de link
http://www.trains.com/mrr/default.aspx?c=a&id=3157
Hopelijk hebben de admins hiermee geen problemen (met het plaatsen van de link dan)[;)]
Enige probleem: je moet ingelogd zijn om de link te bezien. Alleen voor abonnees?

Wat dat vissen betreft: ik doe niet mee. Ik heb al een systeem [8D] Maar ik geef toe ooit aan iets dergelijks te hebben gedacht [;)].



zelfs al niet abonnee kan je binnen. Hoe ?
je gaat naar home pagina, recht bovenaan zie " login" en "sign in" .
Je maakt een speudo aan en je e-mail adres geef je op. Nadien krijg je in je mailbox een link. Die klik je aan en hop......vertrokken met de trein.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

centauri167

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Zoiets werd toch door Stefaan Appelmans in MSM beschreven?
Alleen schoof zijn scaduwstation in horizontale richting.
Het idee is niet nieuw, en de principes zijn identiek. Alleen even in de andere richting denken: van boven naar beneden ipv van voor naar achter. Kama Sutra-oefening?[:I]

P.S.1: Zo'n vertikaal systeem bestaat ook in de handel, maar vraag me niet meer van wie...

P.S.2: Gerrit's topic zegt me ook iets: sporen worden op een draaiplateau aangelegd zoals dit: )I( en dat kan uitstekend dienen als schaduwstation voor mini- of smalspoorbanen.



Moest je nog eens te weten komen wie zo'n systeem in de handel heeft, graag de gegevens.
Dit sysyteem lijkt me de beste oplossing die ik al in lange tijd ben tegengekomen.

Stefan Appelmans

Ik had ook eerst gedacht een lift te bouwen, in plaats van het horizontaal ding. Zoekende op de web had ik ro-ro.net gevonden. Inlichtingen genomen is dat in "hdf", (gelijk "mdf" maar high density in plaats van medium density) gemaakt. De lift werkt met kabels. Onmogelijk van een duidelijk plan van het ding te vinden (natuurlijk...[:)])
Ik heb daar MAANDEN over gedacht, maar nooit GEDURFT te voltooien...Dat gewicht op en neer, zonder tegengewicht. Ik "voelde" het systeem niet. De enigste manier dat voor mij deftig, op mijn manier(en relatief goedkoop) maakbaar was, was een "paternoster" of een"revolver" systeem, waar het gewicht "draait" en dus geen belang meer heeft. Maar daar had ik de plaats niet voor, dat moest op DIE plaats max.10cm breed zijn.
Met het bocht-systeem, waar ik later aan gedacht heb, was het dus eindelijk toch mogelijk horizontaal. En dat heb ik dus gemaakt.

Maar dat is dus een geheel schaduwstation! Ik heb dat ook op de web gezien (ik weet niet meer waar...)om juist ??n volledige trein van een hoogte naar een andere te liften, daar heeft het gewicht minder belang, en is ook gemakkelijker te bouwen.
stefan.

Rochevalien

Ik heb gisteren  een lift gevonden op het net (voor ??n lok) die gebouwd is geweest door Gilbert Gribi .Die mens heeft ooit eens een mini-baantje [:D][:D][:D] gebouwd waar hij zo'n ding voor nodig had.
Straffen toer,straf baantje en Gilbert is bovendien een buitengewoon begaafd modelbouwer.(ik heb ook niet voor niks een link naar die mens zijn site op mijn blog[:p])Zo eentje die konstant grenzen verzet....met of zonder lift[:0][:0].
Ik zal straks eens zien of ik hier wat foto's kan droppen.

Gerrit

centauri167

1 locje of wagon is nu oojk weer niet echt de moeite, zou minstens voor een paar rijtuigen moeten zijn. Maar dus moest er iemand een merk kennen die dat verkoopt, graag de link ernaar.

argilla

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Ik had ook eerst gedacht een lift te bouwen, in plaats van het horizontaal ding. Zoekende op de web had ik ro-ro.net gevonden. Inlichtingen genomen is dat in "hdf", (gelijk "mdf" maar high density in plaats van medium density) gemaakt. De lift werkt met kabels. Onmogelijk van een duidelijk plan van het ding te vinden (natuurlijk...[:)])
Ik heb daar MAANDEN over gedacht, maar nooit GEDURFT te voltooien...Dat gewicht op en neer, zonder tegengewicht. Ik "voelde" het systeem niet. De enigste manier dat voor mij deftig, op mijn manier(en relatief goedkoop) maakbaar was, was een "paternoster" of een"revolver" systeem, waar het gewicht "draait" en dus geen belang meer heeft. Maar daar had ik de plaats niet voor, dat moest op DIE plaats max.10cm breed zijn.
Met het bocht-systeem, waar ik later aan gedacht heb, was het dus eindelijk toch mogelijk horizontaal. En dat heb ik dus gemaakt.

Maar dat is dus een geheel schaduwstation! Ik heb dat ook op de web gezien (ik weet niet meer waar...)om juist ??n volledige trein van een hoogte naar een andere te liften, daar heeft het gewicht minder belang, en is ook gemakkelijker te bouwen.




--------------------------------------------------------------------
in dit systeem niks gewichten, kabels ed. Gewoon een fietsketting op een tandwieltje aangedreven door een ( naar ik goed engels kan lezen) een ruitewissermotortje Simpel.Het motortje kan links en rechtsdraaien meer niet.

Of zoals ik ( korte beschrijving geven) voor mijn zoon ooit een schuifraampje gemaakt heb in zijn voli?re. Gewoon een draadstang van 10;  de moer ( messing)vastgezet ( gesoldeerd) op een stukje dik messing dat op het raam vastgemaakt. Vanonder gewoon een iets kleiner moer uitgeboord om de stang in "te geleiden". Aan de stang een , inderdaad , een ruitenwissrmotor gemaakt en het raam laten geleiden in IKEA schuifgeleiders. alles mooi uitgelijnd. Werkte prima de lux ( ondertussen is mijn zoon gestopt met de vogellerij en zijn hobby). De stroom kan je regelen dus ook de snelheid van op en neergaande raamje. Heeft zo ( hij was 13 j toen hij begon en gestopt op zijn 21j en dus 8 jaar heeft het raam prima werk geleverd).

Misschien kan je op die manier een lift aandrijven ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Mijn idee was destijds soortgelijk: fietsketting, groter wiel, de opgaande bakken (met telkens twee sporen) zijn het tegengewicht voor de omlaag gaande.
Op die manier heb je een viersporig schaduwstation, als je wil zelfs op meerdere niveau's tegelijk [;)]
Ik heb het enkele jaren geleden uitgetekend, en "op papier" was het perfect [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

ik zou gaan voor een systeem op een paar GOEDE KWALITEIT schuifrails met een stappenmotor. Er worden dagelijks printers op de vuilbak gegooid waar goeie motorkes inzitten. Aansturen via PC... Enkel een driver aan te kopen...