Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

spoorweglift

Gestart door argilla, 18 mei 2009, 12:37:39 PM

argilla

In de laatste nieuwe "model railroader" van juni 2009, staat een spoorweglift in H0. I.p.v. de helix die veel windingen heeft voor op-en neerwaartse verplaatsing van onze loc's en wagons, gewoon een liftje. Het staat er duidelijk in omschreven met de nodige elektrische kontakten . Uiteraard in het Engels maar dat is geen bezwaar.
Ik zo zeggen ik zet het hier op het forum, maar ik denk dat er ( naar USA normen)zware copyrights op rusten. Dus beter geen risico's nemen.
Maar als idee kan dit wel tellen en het werkt perfect.
Misschien een vertalingg maken, met aanpassingen ( maar of het copyright dan vervalt ????) Misschien weet de redactie hier meer over te vertellen.
In ieder geval het lezen waard !!!!
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Ik denk dat ge?nteresseerden het best proberen een nummer te bemachtigen.
Op de eigen site van Model Railroader is een filmpje te zien, maar alleen voor abonnees.

Dirky

Info betreffende copyright - voor zover ik op de hoogte ben - :
Voor eigen persoonlijk gebruik mag je alles proberen te copieren. Ook dingen die gepatenteerd zijn. Je mag er gewoon geen business van maken om hetzelfde te verkopen in de landen waar copyright/patent aangevraagd/toegekend werd. Ook mag je geen artikel schrijven dat in het vaarwater kan komen van het betreffende "uitvinding"...
Nu, als er in het artikel dat je aanhaalt niet expliciet staat dat er een patent op genomen werd zie ik niet in waarom een nieuw artikeltje niet zou mogen... vanzelfsprekend best niet met de foto's uit het ander magazine - want daar zal van die redaktie uit copyright op berusten - maar dus best van een copie die je zelf bouwt.[:)]
tenzij de MSM mensen me tegenspreken....[:)]

nog efkens aan toevoegen dat ik het wel heb over het copieren van de lift voor eigen persoonlijk gebruik, niet het artikel...

Sicco

citaat:
Geplaatst door Dirky

Info betreffende copyright - voor zover ik op de hoogte ben - :
Voor eigen persoonlijk gebruik mag je alles proberen te copieren. Ook dingen die gepatenteerd zijn. Je mag er gewoon geen business van maken om hetzelfde te verkopen in de landen waar copyright/patent aangevraagd/toegekend werd. Ook mag je geen artikel schrijven dat in het vaarwater kan komen van het betreffende "uitvinding"...
Nu, als er in het artikel dat je aanhaalt niet expliciet staat dat er een patent op genomen werd zie ik niet in waarom een artikeltje niet zou mogen... vanzelfsprekend best niet met de foto's uit het ander magazine - want daar zal van die redaktie uit copyright op berusten - maar dus best van een copie die je zelf bouwt.
tenzij de MSM mensen me tegenspreken....[:)]



In het algemeen is de regel dat je geen media letterlijk mag overnemen en er je naam onder zetten of geen bronvermelding bijzetten. Ik denk dat je met een vertaling dan in een grijs gebied zit, aan de een kant vertaal je het letterlijk, aan de andere kant besteed je er zelf dan zoveel tijd aan dat het ook weer niet zo is. Het best kun je het denk ik even navragen bij de redactie van dat blad. Het lijkt me duidelijk dat je geen juridische ellende met de VS op je hals wilt halen [:)]
Als je zeker wilt zijn kun je het ook in het Nederlands herschrijven in je eigen woorden (dus niet 1:1 vertalen), dan gebruik je het oorspronkelijke artikel alleen als bron en daar is niks mis mee.

argilla

Nu dat copyright staat niets van in de colofoon. Maar dat wil nog niet zeggen.........

Is er nu niemand van de redaktie die meer uitleg kan geven aub.Dit kan voor iedereen wel nuttig zijn .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Informatie klakkeloos overnemen zonder bronvermelding mag niet. Zelfs vertalen zonder bronvermelding lijkt me niet toegestaan.

Anderzijds: elk artikel berust op "opzoekwerk", dus ook op informatie die anderen hebben "gevonden". Mij lijkt er geen copyright-probleem indien je ??n of meerdere idee?n gebruikt om een nieuwe toepassing ervan te beschrijven.

Toegepast op de lift uit Model Railroader (wat op zich alvast geen nieuw idee is):
Niet zomaar nabouwen, maar tracht het systeem verder te verbeteren [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Gerolf
nieuw is het idee zekers niet. Maar wat mij treft , in vergelijking met "andere liften" , is het eenvoudige . Ik bedoel hiermee enerzijds de matrialen bv; gewoon schuiflade geleiders zoals bv van Ikea, en anderzijds de eenvoudige maar doeltreffende elektrische verbindingen gebruikmakend van microswitches.
De "andere" liftoplossingen die ik al gelezen heb in tijdschriften gebruikten bv. elektronica met lichtbundels die onderbroken worden, zelfs laserstralen  die dan door de voorbijrijdende trein onderbroken worden enz..enz..noem maar op.
Begrijp je waar ik naar toe wil.
"Kis" is nog altijd de beste oplossing in zulke gevallen. En het is juist in dit artikel die dat eenvoudige opbouw beschrijft. Vandaar.

Nu ben ik er wel van overtuigd dat de opbouw zelfs dan nog niet in ??n twee drie gefixed is. Het aanpassen aan ieders baanomstandigheid, aard van de baan, lifthoogte die moet genomen worden,lengte van de trein+wagons enz... vergt wel enige berekening en spelen een rol in het geheel van de lift.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

Argilla is precies aan het vissen naar een lift -artikeltje ,heb-d'em Gerolf??[:D][:D][:D]
Als ik de originele post goed begrijp heeft er ??n of andere Amerikaan een lift gebouwd voor komplete treinen en staat dat beschreven in de laatste Modelrailroader.
Ik denk persoonlijk dat zoiets bouwen"from scratch" niet aan iedereen gegeven is en dat zoiets meer als een rariteit moet gezien worden.Ik heb ooit zoiets gezien bij een Duitse clubbaan en die hadden een volledig automatisch opstelstation met sporen op ronddraaiende platen  kwestie van wat plaats te winnen zekers??[:0][:0][:0]
Ze gebruikten oa industieele benaderingsschakelaars en ditto motoren.
Niet voor doordeweekse modelspoorders maar ook weer niet onmogelijk[;)]

Gerrit


MARKLINRIJDER

In Duisland is er een baan waar ze ook zo'n lift hebben.  Ik heb er ergens al eens van gelezen, zelfs filmpje van gezien.

Ik zoek op waar en op welke locatie.  Zodra ik het weet, horen jullie het.

Groetjes,

David

Gerolf

In Dortmund stond er ene met een omgebouwde automatische apothekerskast als treinenlift. Het was op een spoor I-baan, maar hetzelfde kan ook voor H0, kwestie van de schabben wat dichter bij elkaar te zetten en extra sensoren te zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Sorry h? mannen, maar ik weet nog altijd niet waar jullie het over hebben hoor, een lift ja, maar wat kan je ermee doen??[:I]

Gerolf

@ Erwin: Een fiddleyard-schuifbak, maar dan vertikaal.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

En die kast in Dortmund was zo duur als de ganse baan denk ik, wat is er mis met handmatig op plaatsen ???
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem


tonycabus

Zoiets werd toch door Stefaan Appelmans in MSM beschreven?
Alleen schoof zijn scaduwstation in horizontale richting.
Het idee is niet nieuw, en de principes zijn identiek. Alleen even in de andere richting denken: van boven naar beneden ipv van voor naar achter. Kama Sutra-oefening?[:I]

P.S.1: Zo'n vertikaal systeem bestaat ook in de handel, maar vraag me niet meer van wie...

P.S.2: Gerrit's topic zegt me ook iets: sporen worden op een draaiplateau aangelegd zoals dit: )I( en dat kan uitstekend dienen als schaduwstation voor mini- of smalspoorbanen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)