Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

MRdirect en consoorten

Gestart door conducteur, 16 mei 2009, 19:34:53 PM

conducteur

Bestaan er nog andere programma's zoals mrdirect waarmee ik dcc kan rijden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

AtMoPo

Al van "koploper" gehoord?
Dat is niet alleen een treinstel hoor[;)]
AtMoPo

conducteur

Dat is toch voor automatisering??
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

AtMoPo

AtMoPo

Klaas Zondervan

Kopoper is wat anders dan MRdirect.
MRdirect is een programma dat van een PC een centrale maakt, Koploper is een besturingsprogramma dat de treinenloop bestuurt.

Een programma dat iets soortgelijks doet als MRdirect is DDW. Ik kan alleen niet zo gauw een link vinden.

krispy

@ AtMoPo :

citaat:
Geplaatst door AtMoPo

Dat kan wel meer dan dat alleen hoor,

http://www.koploperforum.nl/





Ik denk dat Conducteur hier bedoeld PROGRAMMA's die een merkcentrale zoals Lens, Intelli box , esu ECOS enz vervangt door een PC

Naar mijn weten heefd men bij koploper nog altijd een digitale centrale nodig met booster om de baan van de gegevens te voorzien , zonder dat is men met koploper nog niets .

Ik denk dat er nog DDW (Direct Drive Windows) en Rosoft bestaat.
Ook is er ergens iets dat onder LINUX draait ( versie van DDW ? ) ( voor wie geen dos of windows wil )

Ik gebruik hier bij mij thuis al jaren ( vroeger tijdens het testen en nu bij het recentelijk beginnen rijden ) MR direct ( nu 7.3) en ben daar tot nog toe best wel tevreden over .
Het eenige nadeel is soms wel ( als men met verschillende treinen wil tesamen wil rijden ) alles uit elkaar te houden ( als het scherm vol loks staat ), men moet altijd via pijltjestoetsen werken om selecties van loks te maken , en die staan allemaal onder elkaar , maar men wordt het wel gewoon !!!


Oei , ik zie juist dat ik tweedes ben , klaas was me juist voor [;)]
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door krispy

Ook is er ergens iets dat onder LINUX draait ( versie van DDW ? )
Ja, dat heet DDL.

INFO

Hier is de link naar DDW http://home.snafu.de/mgrafe/

@Krispy, de RoSoft die ik ken heeft geen programma's in die richting.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

krispy

citaat:
Geplaatst door INFO

@Krispy, de RoSoft die ik ken heeft geen programma's in die richting.



Je heb gelijk Info , ben daarstraks is gaan zoeken en het blijkt een automatiserings programma te zijn ( maw je hebt een centale nodig ), dit is dus niet wat RIAN zoekt
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

conducteur

Ik heb helemaal geen compoort...
heeft er iemand ervaringen met een usb-rs232omzetter? Volgens een elektronica forum zou dat soms niet goed kunnen werken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik heb helemaal geen compoort...
heeft er iemand ervaringen met een usb-rs232omzetter? Volgens een elektronica forum zou dat soms niet goed kunnen werken.


Op dat ogenblik is MRdirect uitgesloten. MS-dos kent geen USB. USB is een heel stuk jonger dan MS-dos (en DR-dos). USB wordt pas ondersteund vanaf WIN98SE.

Niet alle USB => RS232 omzetters werken inderdaad correct. Deze op basis van een FTDI chipset blijken het beter te doen dan bepaalde modellen met Prolific chipset. De meest recente drivers zijn ten zeerste aan te raden.

Een voorbeeld. De connectie tussen mijn laptop met Koploper en een vaste pc met MRdirect werkt niet met een USB => RS232 omzetter van Conrad. Met een Sweex lukt het wel. Beide hebben nochtans een zelfde Prolific chip aan boord en gebruiken dezelfde driver. Er moet dus wel degelijk een verschil zijn in de connecties. De CTS lijn zou hiervoor wel eens debet kunnen zijn.

Heb je een gewone pc met een vrij PCI slot? Dan kan een RS232 kaart je verder helpen. In een laptop is dat wat moeilijker. Voor enkele euro is er echter wel een (oude) pc te vinden met 2 RS232 poorten en een Centronics poort.


Mijn laptopje van IBM met winxp... maar linksvoor zit er een soort sleufje, kan ik daar geen kaart insteken met een seri?le poort
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Brunel

Je zult de PCMCIA sleuf wel bedoelen. Daarvoor zijn denk ik nog wel RS232 kaartjes beschikbaar, maar inmiddels zo duur dat je beter naar een wat oudere PC op zoek kan gaan als je per se met MRdirect wil werken.
Maar DDW is een prima alternatief.

hobbyist

Als er nog iemand oude pc's zoekt, heb nog P1 en een P3 staan incl monitor.

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

Iebor

Ook voor een nieuwe PC zonder standaard seriele poort kun je een PCI uitbreidingskaar met twee seriele com-poorten kopen, kost ongeveer 22 Euro en is te koop bij nagenoeg elke computerzaak.