Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Moet een modelbaan "vol" staan?

Gestart door Havoc, 15 mei 2005, 20:57:46 PM

Havoc

Ben nu reeds enkele maanden herbegonnen, heb enkele beurzen bezocht en lees sindsdien MSM. En er iets dat me -niet echt stoort- maar toch een beetje vreemd overkomt.

Hier schijnt de overtuiging te bestaan dat een baan "vol" moet staan. In MSM 38 nog bij de baan Zelebeke: "ik heb daar een gebouw gezet anders moest ik dat vol met bomen zetten" (niet letterlijk). Op de banen die ik gezien heb ook, geen vierkante centimeter is gewoon leeg. Daarmee bedoel ik niet dat die niet afgewerkt is, maar er is gewoon meer te beleven dan als je ergens ten velde de situatie zou bekijken.

Neem nu een simpel plein. Als je een doordeweeks dorpsplein neemt en gaat kijken, dan zie je daar misschien enkele geparkeerde auto's, hoogstens een mens of 2. Maar op een modelbaan is er op zijn minst een fritkot, zijn ze in een hoekje petanque aan het spelen, komt de tour de France langs, is er net een begrafenis in de kerk, worden er boetes uitgedeeld, zijn ze ergens een gevel aan het schilderen, staat er een bus aan de halte, komt er net een ziekenwagen voorbij en komt er een werknemer van Belgacom uit een putdeksel kijken. Toegeven, lichtelijk overdreven gesteld maar niet veel. En dat is zo op de hele baan. Een gewoon leeg veld met gras bestaat in model niet.

Of kijk ik op de verkeerde plaatsen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

Johan,
Heb je in Blankenberge de Louise-Marie gezien van Pacific? Dat zijn uitgestrekte groene velden en een quasi verlaten dorpspleintje. Gelukkig staat er nog volk op het perron.
Ik geef je in elk geval gelijk. Eenvoud siert de mens en misschien ook zijn modelbaan.[;)]
Always be modelling!

janjozef

Een baan moet niet vol staan maar als er niets op staat kijkt niemand ernaar en er is geen enkel plein in Belgie waar niet iets gebeurt al is het een overstekende kat of een vogel in een boom. een plek met niets op bestaat niet want na 3 weken groeit er al onkruid op en dat is "iets"
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Neen, Blankenberge heb ik niet kunnen bezoeken. Als ik ieder weekend naar treintjes ga kijken moet ik oppassen dat er geen witte mannetjes met een dwangbuis langskomen :)

En ik heb het er ook niet dat er "niets" gebeurt, enkel dat er alles wat er kan gebeuren tegelijk gebeurt. Gewoon een plein met een hond en onkruid bestaat niet in model. Tenzij dan die Louise-Marie, de uitzondering die de regel bevestigt. Als die baan nog eens buitenkomt moet ik eens gaan kijken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

D_Loc

Hier een praktijk voorbeeld dat het ook andersom kan. Op 6 mei (de vrijdag na Hemelvaart) ben ik wat gaan treinspotten tussen Dordrecht en de Moerdijkbrug. Omdat ik geen benul had waar ik precies moest zijn heb ik dus Dordrecht ingetikt op www.mappy.com op het kaartje een beetje naar beneden gescrolled tot een plek waar de weg het spoorkruist (maar aangenomen dat dit een overgang was en geen viaduct) vervolgens de straat genoteerd, in de auto gestapt en karre maar.
Kom ik daaraan, blijk ik niet de enige te zijn. Een paar uur later komen er nog 2 spotters (de andere was intussen alweer weg).
Als je dit op de modelbaan zou nabouwen zou je dus 3 of 4 spotters bij deze spoorwegovergang moeten zetten inclusief een aantal geparkeerde auto's. Het leek er dus op of hier iets speciaals te doen was terwijl het slechts een 'normale' vrij(e)dag was.

De resultaten zijn hier te bekijken: http://www.wirtzfeld.be/photos/index.php?cat=10028
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk