Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

verwijderen vlekjes op lokomotiefkap

Gestart door Gottardo, 09 mei 2009, 12:43:19 PM

Gottardo

Beste forumleden,

onlangs heb ik via E-bay een Roco Re 6/6 "gewonnen".  Heel waarschijnlijk een splinternieuw modelletje (blinkende wieltjes, ongeopend onderdelenzakje,...).  Rijdt trouwens zeer soepel en bijna geruisloos (zoals ze zeggen : "als een naaimachine" :)).

Het model met de benaming "Taverne-Torricella" is al een tijdje uit de handel, want het betreft een artikel van ergens rond het jaar 2000.  De "splinternieuwe" lok is dus waarschijnlijk al een jaar of 8 oud :) en heeft naar alle waarschijnlijkheid ook evenlang in zijn verpakking "gewoond".

Vandaar dan misschien ook het enige probleem: op de lokomotiefkap zitten hier en daar kleine "blinkende" vlekjes. (Ik merk trouwens op de foto's die op E-bay getoond worden, dat vele andere (Roco) loks eveneens dergelijke (ouderdoms?-)vlekjes vertonen.)   De vlekjes komen op beide zijwanden van de lok voor, ook in de buurt van de ramen (echter niet op de fronten).  Ze storen niet echt, enkel onder bepaalde invalshoeken (bepaalde lichtweerkaatsingen) vallen ze op door hun blinkend karakter.

Ik weet niet vanwaar deze vlekken komen.  Misschien door dat jarenlang verblijf in de verpakking ?  Ik weet ook niet wat de oorsprong van die vlekken is : olie of vet (afkomstig van de lokomotief zelf) of misschien lijm (denk ik niet, want geen reden toe midden op de zijwand, bovendien is er geen "laagje" te zien zoals bij lijm het geval is).

Ik heb geprobeerd ze te verwijderen met een beetje afwasmiddel (dreft) op een wattenstaafje.  Eveneens met de Roco-Cleaner-spray (art. 10909) die o.a. dient om dergelijke vlekjes te verwijderen (en waarmee ik onlangs met veel succes vlekken van een M?rklin-Krokodil heb kunnen verwijderen).  Bij de Re 6/6 echter tot nu toe zonder succes.

Hoe pakken jullie dergelijke zaken aan ? Kennen jullie andere middelen ? Natuurlijk is het de bedoeling de onderliggende groene lak, en indien mogelijk eveneens de zijdeglans, zo weinig mogelijk (of helemaal niet) te beschadigen.

Met vriendelijke groeten,

Gottardo

Gerolf

#1
Mogelijk zijn die vlekjes veroorzaakt door het piepschuim van de verpakking. Om die reden gebruiken de fabrikanten nu een extra kunststoffolie rond hun model.
In Modelspoormagazine heeft daarover een artikel gestaan. Ik vrees dat je verf aangetast is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gottardo

#2
't Betreft inderdaad een piepschuimverpakking.  Je verhaal zou dus best kunnen, eens te meer daar ik het bij vele nieuwe loks zie.  Ik heb zelfs de indruk dat er bij sommige van die vlekjes minuscule barstjes zitten waardoor de verflaag inderdaad aangetast is.  (Gelukkig ken ik dit probleem nauwelijks bij mijn N-spoor-collectie, aangezien daar alle modelletjes in op maat gemaakte behuizingen van transparant plastic vervoerd worden - niks geen piepschuim.)

Vanmiddag toch min of meer een oplossing gevonden met de vlekkenverwijderaar van G27 (het merk dat een volledig gamma producten levert voor het onderhoud van de auto).  Deze vlekverwijderaar gebruik ik al jaren met succes om hars- en teervlekken van de autolak te verwijderen (meteen erna product wegspoelen met veel water).  Ook kan je er leder mee mooi krijgen.  Het tast kunststof en gummi niet aan.  Toch raadt de fabrikant -zoals steeds- aan het even uit te proberen op een onzichtbaar gedeelte.

Heb het ook op de lok geprobeerd met een beetje van die vlekverwijderaar op een wattenstaafje (waarbij ik voor alle zekerheid maximaal 2 ? 3 seconden later het product meteen verwijderde door er met dreft overheen te gaan, en daarna meteen alles opdepte met keukenpapier).

De vlekken zijn grotendeels verdwenen.  Maar ondanks het snelle werken, zag ik op een bepaald moment toch een kleurverschil in de groene onderlaag: de behandelde plek was iets valer groen geworden (en er zat wat groen op het wattenstaafje).
Even schrikken, maar ik heb het kunnen oplossen door -misschien ietwat onorthodox- nogmaals met het wattenstaafje met een beetje van dat produkt over die vaalgeworden plek te gaan (quasi als een soort "verfborsteltje"), waardoor ditmaal het "omgekeerde" fenomeen zich voordeed en ik de valere vlek terug in het oorspronkelijke groen gekregen heb.

Ik ben tevreden over het uiteindelijke resultaat: er is bijna niets meer te zien van de vlekken.  Toch dient opgepast te worden met die ontvlekker (zeer weinig produkt aanbrengen en meteen wegspoelen).

Gottardo


Gottardo

#3
Klein vervolg op het vlekjesverhaal.  Het zou te wijten zijn aan een inpakmethode die Roco een 10-tal jaar geleden hanteerde, nl. het inpakken in een soort "keukenpapier" (het is geen keukenpapier, maar een weefsel dat er veel van weg heeft).

Met name wanneer de lok een paar keer in- en uitgepakt is en dus in aanraking gekomen is met mensenhanden, zou er schade kunnen ontstaan bij het terug wikkelen in dat "keukenpapier" dat dan op de ??n of andere manier chemisch zou reageren.

Roco weet hier intussen van, en gebruikt al sinds lange tijd gewone folies om de treintjes in in te pakken.

Met een beetje geluk, was Roco indertijd zelfs bereid om behuizingen die door deze verpakkingsmethode beschadigd waren, te vervangen.  Ik heb een mailtje gestuurd, maar momenteel trekken ze zich terug aangezien deze verpakkingswijze nog door de "oude" Roco gehanteerd werd, en de nieuwe Roco (Modelleisenbahn GmbH) hier niets meer mee te maken heeft (bovendien zouden ze geen reserve Re 6/6 "Taverne-Toricella" behuizing meer op stock hebben).

Voor wat het waard is.

Gottardo