Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zwitserse Z baan in MIBA

Gestart door mahtoska1, 04 mei 2009, 21:21:58 PM

mahtoska1

citaat:
Ik wil je niet naar de konkurentie sturen, maar in het volgende nummer van de MIBA staat een uitvoerig verslag over een Zwitserse
Z-baan. Verschijnt laatste week van mei, dus voor een enkel nummer....


Hallo,

Hoe kan ik aan dat boekske geraken? Is dit beschikbaar in de gewone (dagblad)handel?

Beste groeten,
Pieter

Peter

Pieter,
Hier in Antwerpen zijn er minstens 3 winkels waarvan ik zeker weet dat ze het verkopen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gottardo

Hallo,

ik weet niet of we over dezelfde modelspoorweg in schaal Z spreken, maar er is in Amerika inderdaad iemand die een fantastische replica gemaakt heeft op schaal 1/220 van de noord- en zuidhelling van de Gotthardbahn.  De schepper van deze fantastische miniatuurwereld is Rob Albriton (of Allbritton naargelang de website).  Ik geef alvast enkele webadressen die een indruk geven van deze baan :

www.z220.com

www.olimpia.com/mer/potomac-div/LayoutToursCD/RobAlbritton/album/index.html

www.wymann.info/SwissRailwayZ/Layouts/layouts-albritton.html
(dit betreft -als ik het goed begrepen heb- een eerdere baan van Albriton)

www.ztrack.com/SZL/swisszline.html
(voor diegenen die ge?nteresseerd zijn in hele kleine, prachtige, maar eveneens vrij prijzige Re 6/6-jes in schaal 1/220 - ze worden trouwens momenteel ook via E-bay aangeboden)

Ik wist eerlijk gezegd niet dat "MIBA" hier een artikel over zal publiceren.  Ik weet w?l dat het volgende nummer van "Loki" (juni-uitgave) hier een (waarschijnlijk vrij uitgebreid) artikel aan zal wijden.

Verder is er al een artikel over deze Z-Gotthardbahn verschenen in het decembernummer van 2007 van "Model Railroader" (een nummer waarin overigens eveneens de modelbaan en modelbouwcarri?re van Rod Stewart uitvoerig in beschreven wordt - ja, deze rockzanger krijgt het klaar om ELKE dag 4 uur aan zijn modeltrein te werken !).

Last but not least, waar kan je de "MIBA" krijgen ? Indertijd was "MIBA" gewoon te koop in die grote tijdschriftenhandel in de Diestsestraat in Leuven.  Als ik goed ingelicht ben, heeft deze dagbladhandel ook een paar vestigingen in andere steden (A'pen ?).  Verder veronderstel ik dat de "MIBA" in vele treintjeszaken aangeboden wordt, evenals in de meeste stationsdagbladhandels in NL (niet in B !).  Natuurlijk ligt hij ook in vrijwel elke Duitse dagbladhandel (bijv. Mayrische Buchhandlung in Aken, of de krantenkiosken in eender welk Duits spoorwegstation).

Gottardo (tja, dit was weer eens een item dat letterlijk en figuurlijk bij mijn nickname past !)

Gottardo

Ik reageer even op mijn eigen onderwerp [:D]

Ben net even naar de website van MIBA geweest.  Uit de "Vorschau" van het juni-nummer blijkt dat het een andere Zwitserse Z-baan betreft.

Desalniettemin blijft mijn vorige posting over die Z-Gotthardbahn geldig.  En mocht je in deze laatste baan ge?nteresseerd zijn, kan je effectief terecht in het juni-nummer van Loki.

Gottardo

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mahtoska1

Bedankt voor de snelle informatie.
Weet er iemand of ik MIBA kan kopen in de buurt van Dendermonde.

citaat:
Gottardo (tja, dit was weer eens een item dat letterlijk en figuurlijk bij mijn nickname past !)


Gottardo, zeker eens langskomen in Z hoek in Mechelen in 2010. Kunnen we eens babbelen. Ik zal er staan met een Zwitserse Z baan.

Beste Z groeten,
Pieter

Gottardo

Vandaag lag het juni-nummer van Loki in de brievenbus.  En inderdaad staat er een artikel in over die prachtige Amerikaanse Gotthardmodelbaan in schaal Z.

Het artikel is meerdere pagina's lang, vele foto's en een plannetje.  Het lijkt er echter op dat het meeste gewoon is overgenomen uit het decembernummer (2007 !) van Model Railroader.

Gottardo