modelverf op waterbasis

Gestart door Roderik, 01 mei 2009, 22:34:10 PM

Roderik

Ik bezit heel wat potjes Revell en Humbrolverf om mijn modellen mee te verven maar zou toch willen overstappen naar verf op waterbasis. Om heb namelijk veel over voor modelbouw maar mijn gezondheid niet. Ook het geklungel met al die verdunners en reinigingsproducten is me een veel te gevaarlijk gedoe nu hier in huis een dochtertje aanwezig is.

Ik zou kiezen tussen verf van Schmincke en/of Vallejo die door militaire modelbouwers heel veel wordt gebruikt. Of dit beter werkt dan emailverf of niet laat ik in het midden.

Vandaar deze vraag:
Maar wie verdeelt die verven? Vind ik die specifiek in modelbouwwinkels of gaat dat ook in de tekenwinkel? Liefst ergens in de streek Aalst-Ninove-Halle-Edingen...

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Always be modelling!

Kees-Jan

Mijn bescheiden mening: koop een spuitmasker en ventileer de ruimte waarin je werkt goed. Waterbasisverf (acryl) is ook slecht voor je longen (denk hierbij maar aan de spuitnevel die je net zo goed zal inademen).

Alleen voor het wheatheren gebruik ik acryl verf, voor gewoom spuitwerk verf op thinner basis omdat dit een veel en veel strakker resultaat geeft!

Kees-Jan

Roderik

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Mijn bescheiden mening: koop een spuitmasker en ventileer de ruimte waarin je werkt goed. Waterbasisverf (acryl) is ook slecht voor je longen (denk hierbij maar aan de spuitnevel die je net zo goed zal inademen).

Kees-Jan



Dat is doe ik nu al Kees-Jan. Ik heb zelfs afzuiging voor de vieze geuzen en dampen naar buiten toe...

Maar ik wil van producten af zoals thinner, pistoolreiniger, White-spirit... Kost allemaal zijn geld en water komt nog altijd gewoon uit de kraan.

Bovendien heeft het milieu er ook baat bij.
Always be modelling!

Kees-Jan

Water komt uit de kraan en je spaart het millieu das heel goed maar waar laat je het afval dan van je verf (toch niet in de gootsteen mag ik hopen?).

Mijn spoelthinner gaat netjes in een extra container en die gaat naar het chemisch afval (wat ze er daar mee doen weet ik niet......)

Als je op een nette manier om gaat met je materialen zal de belasting van je zelf en het millieu best wel mee vallen denk ik.

kees-jan

doomslu

Ik heb die verven al gekocht per postorder bij www.minitair.be (uit het Gentse)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

Roderik,met alleen maar water kom je er niet om een verfspuit te reinigen na het spuiten met acryl verf.Daar heb je nog eens een speciaal produkt voor nodig bv airbrush cleaner van aztek of airbruh -reiniger van air color technik.Dat laatste is oa te koop bij Conrad.

Gerrit

Roderik

We wijken! we wijken af!

Ik schreef toch vooraf dat ik het al dan niet beter werken van emailverf tegenover acrylverf in het midden wou laten?

Ik WEET dat er heel wat meer komt kijken bij het verdunnen en reinigen van acrylverf dan water alleen.
Ook ben ik mij ten volle bewust van het al dan niet gezond of ongezond zijn van verf spuiten op zich.
En wat het recycleren betreft, ik werk in een drukkerij waar we elke dag liters producten en inkten sorteren voor recyclage.

En als ik dan toch volledig met de billen bloot moet om alles duidelijk te maken: Ik heb tot een paar jaar terug hele carnavalwagens gespoten met airbrush en acrylverf. En het grootste gemak voor mij was dat ik een hele avond kon werken zonder vervelende handschoenen en achteraf met gewoon water en een goedkope shampoo alles kon schoonmaken. Niet alleen het spuitmateriaal maar ook mijn handen. Sinds ik opnieuw ben begonnen met het spuiten van emailverf zitten mijn handen weer vol kloven...

Het enige wat ik heb gevraagd is een adres of een referentie waar ik Schmincke of Vallejo verven kan kopen...

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik heb die verven al gekocht per postorder bij www.minitair.be (uit het Gentse)



Dank u wel, Luc.
Always be modelling!

Peter

Ook bij Verschooten in ANtwerpen hebben ze de meeste merken en soorten verven, dus ook Vallejo enz.
Niet de goedkoopste winkel, maar wel een ruime keuze
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Ik koop mijn vallejo ook bij verschooten, en die is helemaal niet duurder dan een ander, zijn rijdend materiaal is iets anders

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dirkkerckhofs

Zoals droomslu bestelde ik ook al Vallejo bij Minitair en kocht er ook al bij Verschooten. Bij Jocadis kocht ik al acryl van Tamiya.

Dirk

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Zoals droomslu ...
Gezien, Luc? [}:)] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Zoals droomslu ...
Gezien, Luc? [}:)] [;)]

[:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dirkkerckhofs

Mijne heren, graag enige explicatie, want jullie spreken in raadsels [8D]

Dirk
citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Zoals droomslu ...
Gezien, Luc? [}:)] [;)]

[:I]


Gerolf

Leuc tikfoutje, die extra "r" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw