Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

zekering

Gestart door adrievans, 28 april 2009, 16:19:29 PM

adrievans

Ik wil een printtransfo aanschaffen van conrad nr 504645.(prim 230V-Sec 2x6V 417mA)
Hij heeft isolatieklasse ta 40/E,via google heb ik begrepen dat hier een themische beveiliging inzit.
Klopt dit of moet ik toch een zekering monteren en hoe kom ik er dan achter welk zekering.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Waar heb je gezien dat er een thermische beveiliging in zit? In de produktbeschrijving op de Conrad site vind ik daar niks over. Is bij dit soort trafo's ook niet gebruikelijk.


adrievans

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Waar heb je gezien dat er een thermische beveiliging in zit? In de produktbeschrijving op de Conrad site vind ik daar niks over. Is bij dit soort trafo's ook niet gebruikelijk.




In een verhaal bij een ander forum,ging over een trafo met de zelfde klasse.
Heb overigens ontdekt dat dit een temperatuurklasse is.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Maar stond daar dan specifiek bij dat er een thermische zekering in zit? En waar haalden ze dat dan vandaan?
Ik geloof er nog even niks van, want als het zo was dan zou het in de datasheet van de fabrikant vermeld staan, en dat staat er niet.

ysbeer

Dat ding kan dus 417mA leveren (rare waarde maar ja).
Meer mag je er dan ook niet uithalen,een zekering van 400mA zal het zeker doen.
Tenzij je er zaken opzet die een flinke inschakelstroom vragen.
Dan zul wellicht naar de 600mA moeten.
Een zekering is leuk,maar niet zalig makend.
Een beetje overbelasten kan wel je trafo stuk maken maar zal de zekering vrijwel zeker sparen.
wim



adrievans

Klaas:ik heb in mijn onwetendheid hoogst waarschijnlijk dingen aangenomen die er niets mee te maken hadden,danwel verekeerde produkten met elkaar vergelijken.(appels & peren)
Dank dat je mij er op wijst beter te lezen/opletten.

Wim,Als ik het goed begrijp is de waarde van de zekering zo hoog als wat de trafo kan leveren.
Het ist voor aansturing van wisselmotors volgens jou principe.
Het wordt een symmetrische voeding voor meerdere wissels die allen hun eigen eindafschakeling krijgen.
400mA zou dus voldoende moeten zijn.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

KoenD

Als je te maken krijgt met zware inschakelstromen kun je ook een trage zekering nemen met een waarde van je nominale stroom ( hier ca. 0,4A), dan loop je ook geen gevaar om je trafo te overbelasten wat je wel zou kunnen doen als je 0,6A gebruikt .
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

ysbeer

citaat:
Geplaatst door adrievans



Wim,Als ik het goed begrijp is de waarde van de zekering zo hoog als wat de trafo kan leveren.INDERDAAD
Het ist voor aansturing van wisselmotors volgens jou principe.
Het wordt een symmetrische voeding voor meerdere wissels die allen hun eigen eindafschakeling krijgen.
400mA zou dus voldoende moeten zijn.


Voor die motoren is 400 mA perfect
wim