Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

stromend water

Gestart door Dirky, 26 april 2009, 21:58:48 PM

Dirky

misschien wel een gekke vraag, maar hier is ze toch:

Heeft er iemand van jullie al bewegend water gezien op een modelbaan?

thx

Dirky

mini-bs

viessmann heeft heel echt lijkende lopende kraantjes - dat is al een begin he [^]
 

Tricolor


Fretbol

In Miniatur Wunderland Hamburg hebben ze een groot basin met echt water waarin diverse schepen radiogestuurd rondvaren.

Niet echt iets om op zolder na te bouwen maar toch [;)]

Fretbol

swa

Op de tentoonstelling laatst in blankenberge was er een baan met ?cht stromend water (bergrivier). Ik kan niet meer zeggen over welke baan het juist ging, maar het was in elk geval knap (realistisch) gemaakt, een kloof in een berglandschap (met een behoorlijke lengte!) waardoor het water naar beneden stroomde. Beneden plaats je ondergronds een vergaarbak met pompje, en je hebt een "gesloten" circuit.

Dirky

Oops... ik was ook in Blankenberge en heb dat niet gezien [:(] 't was nochtans v??r ik iets gedronken had!

En wat is dan de indruk? Loopt dat water niet "te vlug"?

thx

Dirky

janjozef

En als je het water dan een week op je baan laat staan heb je ineens ook visjes en natuurlijk groen op je baan,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Persoonlijk vind ik het gebruik van echt water op een modelspoorbaan ontgoochelend. Je kan de dichtheid van water niet verkleinen naar schaal H0, hoe graag je het ook zou willen. Het enige effekt dat je bereikt is net hetzelfde als een fijn straaltje water dat uit een kraan komt. Moest het echt mooi (en gebruiksvriendelijk) zijn dan haddeen de setjes van Faller (fontein of watermolen met bijgeleverde pomp en darmpje) een veel groter succes geweest
Met vriendelijke groeten
Peter

Doornroosje

Het probleem van de 'grootte' van het water zou je tegelijk moeten kunnen oplossen met het algenprobleem.

Ik ga eens rondkijken dat er geen chemische stof te vinden is die de oppervlakte spanning verlaagd (kleinere druppels) en waar geen algen in kunnen groeien (zoals in alcohol - maar dit is te vluchtig). Er moet zo iets wel te vinden zijn...

Arbeco

Voor anti-algenvloeistof kun je terecht in de dierenspeciaalzaken, dit spul word ook gebruikt in aquariums. Als de vissen er tegen kunnen, zal het wel niet zo agressief zijn denk ik...[:)]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Gerolf

Ik denk niet dat je "echt" water mooi op schaal krijgt.
De oppervlaktespanning kan je wel verlagen door er bvb detergent of alcohol aan toe te voegen (is ineens ook ontsmettend), maar dan is er nog de stroomsnelheid, verdamping,...
Ik speel zelf met een ideetje om met lichteffecten te werken, maar da's nog toekomst [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Je hebt hier een spion rondlopen zeker Gerolf? [:)]
Vorige week volgend experiment uitgevoerd:
Vanuit de achterkant van de waterval heb ik 2 draaiende schijfjes met warm witte LEDs die elk op onregelmatige manier een lichtstraal naar beneden projecteren (licht valt op snelheid van vallend water) in het stilstaand, namaak stromend water. Het effect is zeer goed maar met die 2 schijfjes nog veel te simpel...
Van zodra ik weer een camera heb post ik wat fotootjes....

Gerolf

Mijn ideetje werkt met glasvezels ... ik zou het deze zomer graag uitwerken [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

In Euro-tecnica (kan verkeerd geschreven zijn, sla me niet dood) aan de Duits-Belgische Grens op 30 km van St.-Vith hadden ze stromend water.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

nog eentje uitgeprobeerd vandaag:

Met zwart papier een soort rolband gemaakt die achter het fake-water draait. Op die zwarte band zilverglinsters gekleefd. Met een spot gericht op de waterval zie je de vallende glinsters... Ook niet slecht...