Spoorsecties bij een analoge baan

Gestart door BD1701, 14 mei 2005, 18:37:02 PM

BD1701

Beste forum leden, ik ben reeds een tijdje bezig met de bouw van een nieuwe analoog (gelijkstroom) gestuurde baan. Maar nu was mijn vraag eigenlijk, voor de baan te verdelen in secties heb ik gebruik gemaakt van de beide rails van een spoor te isoleren, zodat je dus het spoor na zo'n stuk, opnieuw moet voorzien van spanning, enz ... Maar doen jullie dat ook voor het stukje spoor voor een signaal (waar de trein dus tot stilstand moet komen)? Of wordt daar enkel ??n rail doorgedaan en eventueel voorzien van een isolatieschoentje?

Alvast bedankt voor de info
 

tonycabus

Een enkele volstaat, Bjorn!
Ook als je met meerdere regelaars rijdt. Hoofdzaak is dat elke regelaar EEN EIGEN TRANSFORMATOR HEEFT.
(zie lezersbriefvan GUY TELLIER in MSM 37)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

BD1701

Tony, alvast bedankt voor de info, ik zal zeker die brief nog eens nalezen. Maar het is dus ook nie verkeerd van mij, om de secties waar geen seinen komen te staan, allebei de sporen te onderbreken? Ik ga de onderbrekingsstukjes in of uit-schakelen via een dubbelpolige schakelaartje.
 

tonycabus

Het hoeft echt niet, Bjorn, tenzij je digitaal met meerdere boosters gaat rijden. Maar dan moeten er ook nog andere maatregelen genomen worden.
Dubbelpolig onderbreken is nog dubbel werk ook!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

Dag Bjorn,

Als je de twee rails isoleert - op analoge banen (digitaal heb ik geen ondervinding), dan is er ??n voordeel; nl: het ge?soleerd railstuk - liefst railspoor, opstelsporen, goederenloods, een station - kan je 'appart' bedienen.

Enkel moet je de gemeenschappelijke van de schakelaar met je sporen verbinden, en de contacten met de transfo of regelaar verbinden. Zo kan je dus, onafhankelijk van het hoofdspoor maneuvreren.

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

n/a

citaat:
Geplaatst door depovero

Dag Bjorn,

Als je de twee rails isoleert - op analoge banen (digitaal heb ik geen ondervinding), dan is er ??n voordeel; nl: het ge?soleerd railstuk - liefst railspoor, opstelsporen, goederenloods, een station - kan je 'appart' bedienen.

Enkel moet je de gemeenschappelijke van de schakelaar met je sporen verbinden, en de contacten met de transfo of regelaar verbinden. Zo kan je dus, onafhankelijk van het hoofdspoor maneuvreren.

Denis



Denis, ook bij het gebruik van meerdere stroomkringen is het NIET nodig om beide sporen te isoleren. Maar dat zie Tony ook al!!

Wim.

Havoc

citaat:
ook bij het gebruik van meerdere stroomkringen is het NIET nodig om beide sporen te isoleren.


Ook niet als je het geisoleerde stuk andsom wil polariseren? Dat is nl wat Denis bedoelt, je kan bvb een rangeerspoor isoleren en onafhankelijk bedienen. In dat geval moet je toch beide rails isoleren of niet?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Ook als je een geisoleerde sectie andersom wilt polariseren hoef je maar aan ??n kant te isoleren. De doorgaande railstaaf fungeert dan als gemeenschappelijke aansluiting. De geisoleerde railstaven kunnen dan naar behoefte plus of min zijn ten opzichte van de gemeenschappelijke. Je moet alleen er voor zorgen dat de scheiding tussen twee geisoleerde stukken niet wordt overbrugd door een trein.

Havoc

Ja, maar dan heb je een symetrische voeding nodig tov een massa. Dat is niet wat de meeste transfo's uitgeven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Johan,
ik denk dat je het nog niet helemaal snapt. Dat stukje geisoleerd spoor waarop je een anderssoortige beweging wilt uitvoeren hangt op dat moment aan een andere transfo.

Havoc

Als je de transfo's op dat moment volledig gescheiden houdt wel Klaas. Maar ik werk met een zware transfo met daarop afzonderlijke regelaars.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Tja, als alles uit 1 transfo komt, dan gaat de truc niet op.

tonycabus

Dat zei ik hogerop ook al, toen ik het antwoord op de lezersbrief aanhaalde: ELKE REGELAAR ZIJN EIGEN TRAFOOTJE.
Een goedkope dumptrafo is leuk maar het spelletje gaat niet zomaar op....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)