Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Fleischmann digitale startset

Gestart door sdbhg, 14 mei 2005, 11:15:42 AM

sdbhg

Twee vraagjes ivm mijn toekomstige aanschaf van een digitale startset van Fleischmann.

1). Weet iemand of bij de startsets van Fleischmann een Nederlandstalige handleiding zit ?

2). Is het interessanter qua prijs om dit in Duitsland te kopen ? Ik had gedacht om eens naar hunerbein in Aachen te rijden.

n/a

Beste SDBHG,

1) is men wettelijk toe verplicht, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Bij twijfel even kijken en desnoods naar vragen.

2) Dit sluit 1) natuurlijk weer uit. Startsets hebben meestal redelijk scherpe prijzen, verschil zal niet zo ontzettend groot zijn. Belangrijker overweging is m.i. om zoiets lokaal te kopen zodat je een goede relatie hebt/krijgt met je plaatselijke winkelier, prettig voor hem/haar voor de omzet en voor u i.v.m vragen of problemen.

n/a

Digitale startsets van Fleischmann zijn van alle grote merken wel de duurste op de markt momenteel. Pico en Roco digitale startsets bieden qua prijs en inhoud qua locs een betere deal.

Koop in elk geval geen set met de locboss van Fleischmann. Deze is qua mogelijkheden wel erg verouderd. Een Twincenter daar heb je dan veel en veel meer aan. Al ben je dan wel 600 euro kwijt voor een startset.


tonycabus

Ik ben het eens met Davy, maar het hangt er natuurlijk van af w?t je wil, h? Sven. Fleischmann heeft nu ook het DCC-protocol geadopteerd, en de importeur zit in Nederland, dus die handleiding in het nederlands is er gegarandeerd.
En kopen bij een plaatselijke handelaar heeft voordelen: je kan om advies vragen, en bij problemen is hij ook een stuk dichterbij.
Dat kleine beetje extra betalen levert soms veel op...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marctje

Hi allemaal

Ik ben van plan een HO baan te maken op zolder en dit eventueel digitaal. Natuurlijk ben ik ook aan het rondzien naar prijs en kwaliteit en mogenlijkheden. Het enige dat ik al wel weet is dat ik digitaal ga rijden;(als ik digi ga);maar analoog ga werken ivm wissels en zo. Nu ben ik aan het twijfelen tussen Lenz, Twincenter of het Amerikaans systeem dat beschreven wordt in MSM 38.Ook het merk spoor ben ik nog niet uit Pico A-gleis of Peco, we zien nog wel.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

quf

Ik moet julie teleurstellen.
Ik HEB LOK-BOSS.
Er is GEEN[V] Ndederlandse handleiding bij.
(Dit is trouwens in Belgie NIET verplicht. Er is hierover al een discusie geweest onder een andere hoofding, en onder die hoofding kom ik hier op terug)
Ik heb dit gekocht bij mijn "huisleverancier" hier in Belgie waar ik toch het meeste koop. De uitleg bestaat uit twee kleine boekjes in kleine lettertjes (ik heb trouwens via een mail aan Fleischmann gevraagd me die uitleg als PDFfile op te sturen , dan kon ik ze in een groter lettertype afdrukken, wat zij onmiddelijk gedaan hebben.)
De uitleg is in het Duits, Engels , en het Frans.
Het ene boekje gaat over het onderhoud van de sporen en het rollend matriaal, trouwens zeer degelijke Duitse kwaliteit, zoal we gewoon zijn van Fleischmann. Het tweede boekje gaat uitsluitend over LOK-BOSS. Het programmeren is vrij complex, en je kan vier adressen vastleggen. Eerlijk, ik zou dit niemand aanraden. Ik had het gekocht omdat ik een testcircuit nodig had voor mijn treinen, om ze los van mijn grote baan te laten warmdraaien, te programeren, uit te testen e.d.. Ik had gehoopt om dat programmeren ook gedeeltelijk via LOK-BOSS te doen; vergeet het maar, buiten die vier adressen en wat functies in en uit schkelen, is er niet vel mee te beleven. Zeker niet als men gewoon is aan Lenz-digital. Dus voor mij een miskoop. Ik had beter de ROCO startset gekocht daar zijn de digitale apparaten van huize uit van Lenz, en dan had ik deze ook (via een adapter) op mijn Lenz ysteem kunnen aan sluiten.

Groeten

Frank

karthuizer

citaat:
Geplaatst door quf
(Dit is trouwens in Belgie NIET verplicht. Er is hierover al een discusie geweest onder een andere hoofding, en onder die hoofding kom ik hier op terug)



Omdat ik dat onderwerp niet meer vind, plaats ik mijn reactie maar hier.

Art. 13 van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voolichting en bescherming van de consument:
... de gebruiksaanwijzigingen en de garantiebewijzen zijn minstens gesteld in de taal of de talen van het taalgebied waar de producten of diensten op de markt worden gebracht.

De wet is hieromtrent dus duidelijk. Een Nederlandstalige handleiding is in Vlaanderen verplicht!

tonycabus

Ik herinner me ook iets uit een lezersbrief in MSM een paar maanden geleden.

Wat de ROCO-startset betreft, het was ook mijn 'digitale primer' en ik heb voor MSM toen vanuit het standpunt van de digitale beginner ook de 'Mobile Station' van ESU beschreven, die ik daaraan gekoppeld had.
Beide waren een leuke ervaring, want zonder echte voorkennis liep alles werkelijk goed af, ?cht PLUG AND PLAY! Hoed af voor beide fabrikanten!
Een beetje experimenteren met de LokmausII viel ook erg mee.

Momenteel onderzoek ik (nog steeds!) het effekt van buffercondensatoren op decoders.

Ieder merk heeft zo zijn pluspunten, denk ik.

Even iets rechtzetten ivm de Mobile Control van ESU: in het MSM-artikel komt de mogelijkheid tot bedienen van wissels niet echt uit de verf. Dat komt omdat mijn proefbaantje nog analoog bediend wordt.
Maar daaraan wordt wel nog aandacht besteed in MSM. Ere aan wie ere toekomt.
In mijn artikel wilde ik vooral de angst van de beginner wegnemen door het accent te leggen op het bedieningsgemak en de intuitieve bediening van de Mobile Control, die iedereen als zeer positief ervaart. Dat MOEST uit de verf komen, de rest blijkt dan wel vanzelf[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Brunel

citaat:
Geplaatst door karthuizer

citaat:
Geplaatst door quf
(Dit is trouwens in Belgie NIET verplicht. Er is hierover al een discusie geweest onder een andere hoofding, en onder die hoofding kom ik hier op terug)



Omdat ik dat onderwerp niet meer vind, plaats ik mijn reactie maar hier.

Art. 13 van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voolichting en bescherming van de consument:
... de gebruiksaanwijzigingen en de garantiebewijzen zijn minstens gesteld in de taal of de talen van het taalgebied waar de producten of diensten op de markt worden gebracht.

De wet is hieromtrent dus duidelijk. Een Nederlandstalige handleiding is in Vlaanderen verplicht!




Lijkt me in strijd met Europese regelgeving en die gaat boven nationale wetgeving. Vrij verkeer van goederen en diensten, weet je wel. Wat in Duitsland op de markt wordt gebracht, mag ook in Belgi? worden verkocht, ongeacht de taal van de handleiding.

Overigens is de LokBoss een zeer beperkt apparaat. Voor minder geld heb je met de Lokmaus2 een veelzijdiger apparaat.

karthuizer

Ik zie niet in waarom dit in strijd zou zijn met de europese regelgeving. Zou dit wel het geval zijn, dan had de wetgever dit aangepast aan de europese regels. Ik heb dit eens nagekeken en dit is niet het geval.

En Nederlandstalige handleiding is dus verplicht!

n/a

citaat:
Geplaatst door karthuizer

Ik zie niet in waarom dit in strijd zou zijn met de europese regelgeving. Zou dit wel het geval zijn, dan had de wetgever dit aangepast aan de europese regels. Ik heb dit eens nagekeken en dit is niet het geval.

En Nederlandstalige handleiding is dus verplicht!




Deze discussie heeft toch al plaats gevonden, dus waarom hier weer opnieuw????
Gewoon downloaden van het web als het niet in de doos zit.

Brunel

citaat:
Geplaatst door karthuizer

Ik zie niet in waarom dit in strijd zou zijn met de europese regelgeving. Zou dit wel het geval zijn, dan had de wetgever dit aangepast aan de europese regels. Ik heb dit eens nagekeken en dit is niet het geval.

En Nederlandstalige handleiding is dus verplicht!



Er bestaat heel veel nationale regelgeving die in strijd is met Europese regels. Zo lang niemand een juridische procedure begint, kraait daar geen haan naar. Maar komt die procedure er wel, dan prevaleren Europese regels.
Het mag toch niet verbazen dat geen enkele Belgische regering zin heeft zijn vingers te branden aan het aanpassen van een wet die iets met de landstalen te maken heeft. [xx(]

Maar Max heeft gelijk.
Bij mijn Lokmaus zat overigens ook geen Nederlandstalige handleiding. Dat maakt voor de keuze dus niets uit. Maar nogmaals, zo'n Lokmaus biedt veel meer waar voor minder geld.

tonycabus

Een "losse" LokmausIII (zilver nu, technisch identiek aan II) kost +/-99?.
Voor 150? heb je de trafo, de versterker EN een trein erbij... ( Bij CONRAD is de set met Duitse lok nog goedkoper!)
Op ??n versterker uit de startset kunnen probleemloos 2 muizen, met een adapter 3. Een bijkomende booster kan je later bijkopen.
Eerlijk gezegd, niet mis voor de "duik in digitaal".
Zimo heeft zijn dekoders aangepast voor programmatie met de Lokmaus.
Van commercieel inzicht gesproken... Ik hoop dat andere fabrikanten volgen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

sdbhg

Bedankt iedereen voor de vele reacties.

Na surfen, vond ik op deze site http://www.hobbytime.nl/ en dan klikken op "Fleischmann" de NL talige handleidingen van zowel de Fleischmann lokboss als het Fleischmann Twincenter.

Interessant om op voorhand voor de aankoop de handleidingen te hebben. Het vergemakkelijkt misschien de keuze...

Ik ga toch wel voor Fleischmann, vermits dit merk blijkbaar een zeer goede reputatie heeft. Ik vind hier op het forum weinig kritiek op de kwaliteit van Fleischmann materiaal.
De Fl* catalogus heeft mij ook overtuigd, en ik zag op een beurs de fl profi rails en vind ze bijzonder mooi.
Het enigste negatieve wat ik hier en daar verneem, zijn de hogere prijzen en beperkingen, die voor mijn plannen minder belangrijk zijn (baan met max 4 loco's).

Wat mij wel opvalt is, dat Fleischmann minder te koop aangeboden wordt in de winkels. Ligt dat aan de hogere prijsklasse ?

Brunel

Er is niks mis met Fleischmann, integendeel.
Hier wordt alleen gewezen op het feit dat het digitale instapsysteem van Fleischmann - de Lokboss - wel erg beperkt is. Veel beperkter dan het instapsysteem van Roco - de Lokmaus.
Maar goed, dan kun je nu lezen. Wat je ook kiest, veel plezier ermee. [^]