Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

G8 verbelgischen

Gestart door rixke rail, 19 april 2009, 15:53:41 PM

rixke rail

Volgens hetzelfde principe als de P8'en enige tijd terug ...





Is er opgezet : een rookdemper.
Iemand een opmerking of een idee ? :I
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

dgrr57

#1
Niet mis. Goed bezig [;)]

Michiel

#2
In verband met kleur, welke kleur hadden de leidingen? Is er een verschil in soort leiding, of tijdperk. Soms zie ik leidingen in koperkleur, soms zwart, soms groen. Heb je daar zicht op?

Ook de schuine neerlopende hoekige stang (voor de rijrichting dacht ik), moet die ook niet in een kleurtje. Vroegen gaf ik die de kleur van het drijfwerk (staal), omdat dat mooi oogt. Maar welke kleur zou dat eigenlijk moeten zijn?

Een detail, maar de decal van de stelplaats is vrij onleesbaar. Komt dat nog goed met de vernislaag achteraf?

Je hebt een enkelvoudig frontsenbeeld gekozen, maar een dubbel sluitseinbeeld. Is dat overeenkomstig de werkelijkheid?

Maar het algehele beeld van de loc vind ik erg goed. De leidingen op de ketel valle wat zwaar uit, maar dat is eigen aan het model (Fleischmmann?)

In elk geval geniet ik van je werk, en de beelden. Een schitterende inspiratiebron voor als ik er ook aan ga beginnen... ooit! [;)]

groete,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#3
citaat:
Geplaatst door Saraan
In verband met kleur, welke kleur hadden de leidingen? Is er een verschil in soort leiding, of tijdperk. Soms zie ik leidingen in koperkleur, soms zwart, soms groen. Heb je daar zicht op?

Ook de schuine neerlopende hoekige stang (voor de rijrichting dacht ik), moet die ook niet in een kleurtje. Vroegen gaf ik die de kleur van het drijfwerk (staal), omdat dat mooi oogt. Maar welke kleur zou dat eigenlijk moeten zijn?
Daar wil ik ook wel een antwoord op [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#4
Indien het metaal is kan je verschillende produkten gebruiken om metaal te verkleuren.Er zijn een aantal modelspoormerken die zo'n vloeistoffen verkopen (in het Duits: Brunierings-fl?ssichkeit)

Indien kunststof, zou ik uit de reeks "Metalcote" van Humbrol de tint "steel" gebruiken. Dun schilderen en na een paar minuten al opblinken met een zacht doekje.
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

#5
Hallo iedereen, bedankt voor de reacties; ik heb er zeker wat aan gehad ! [^]
Wat betreft de verlichting heb ik op verschillende foto's verschillende configuraties gevonden :
- zonder verlichting !
- e?n kleine lantaarn, zoals ik oorspronkelijk gedaan heb,
- ??n kleine links en ??n grote rechts, of omgekeerd,
- twee kleine lantaarns,
- ?en grote lantaarn op de rookastdeur,
- idem maar met ??n kleine in het midden op de voetplaat.
Blijkbaar waren er niet echt regels voor.
Ik dan maar een tweede (grote) lantaarn bijgevoegd, aangezien Michiel's uitleg mij logisch lijkt.



Wat betreft de kleuren :
Op een kleurenfoto van dit type loc, gevonden in Stoom 3 van TSP, lijkt alles mij groen te zijn, vrij donker.
De voornoemde foto is wel niet van de beste kwaliteit.
Ook in het boek van M?rklin/Trix over de types 60, 62, 64 en 81 staan heel wat kleurenfoto's en op sommige lijken de leidingen inderdaad lichter gekleurd, op anderen donker !
De vermelde stang lijkt mij op die foto's in dezelfde kleur (groen) als de rest van de lok.
Het lijkt mij dat die koperkleurige leidingen iets "van vroeger" was. t.t.z. t.p. 2 en begin t.p. 3, of misschien afhankelijk van depot tot depot ?
Wat de stelplaats betreft, die is all??n op de foto minder goed leesbaar, hoor ! (FGH)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : de rookdemper staat er op !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

#6
Inderdaad als je door eender welk werk over stoomlocs bladert dan zie je dat geen 2 stoomlocs hetzelfde waren, sommige hadden dan nog opgeschuurde buffers en andere niet, verschillen in overdruksystemen en stoomdom,zandbakken zijn echt de normaalste zaken,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rixke rail

#7
Werken aan de tender : een lading briketten bijvoegen.





Afijn, nu lijkt het nog op een tender vol bakstenen en metselspecie [:o)], maar wacht als hij straks geschilderd is ...  
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

#8
... dan ziet het er zo uit !
Geschilderd en kolenstof aangebracht.





Als er iemand opmerkingen heeft, please shoot !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

#9
Het filmpje van deze lok is vervangen door de nieuwe versie : een filmpje van de lok in aktie met een bier-water trein !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

#10
Den nieuwe opa gaat jalours zijn n'n bier trein

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

#11
Een klein prachtisch vraagje nu ik die briketten zie: de losse kolen schept de stoken met de schop, maar zou de stoken de stoker tijdens de rit bovenop de tender klimmem om een paar briketten te gaan halen? Of werden die briketten enkel gebruikt bij het aansteken van de vuurhaard?

Kwa resultaat vind ik de losse kolen ERG goed!!! [:p][:p][:p] Prachtig! (Heb je hiervoor echte kolen gebruikt?) De briketten vind ik als kolen-textuur net niet overtuigend. Maar ik moet toegeven dat het al een poosje geleden is dat ik nog briketten heb gezien! [:D]

In elk geval is het een enorme vooruitgang ten opzicht van de oorspronkelijke kunststof-kolen. Knap werk!

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

#12
saraan en rixke rail,

briketten en andere kolenproducten op een exacte schaalgrootte kun je bij Kotol http://www.kotol.de/5305879a85078e9a4/5305879a850704287/5305879b680544c02
in Duitsland verkrijgen.

Jacques Timmermans

Peter

#13
Inderdaad Jacques,

Kotol is zeer fijn en gedetailleerd materiaal. Een echte aanrader
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

#14
citaat:
Geplaatst door Saraan

Een klein prachtisch vraagje nu ik die briketten zie: de losse kolen schept de stoken met de schop, maar zou de stoken de stoker tijdens de rit bovenop de tender klimmem om een paar briketten te gaan halen? Of werden die briketten enkel gebruikt bij het aansteken van de vuurhaard?




Idd. voornamelijk bij het aansteken van het vuur.
Die werden, dacht ik ooit gezien te hebben, verbrijzeld met een hamer, voor gebruik !

citaat:
Geplaatst door Saraan
Kwa resultaat vind ik de losse kolen ERG goed!!! [:p][:p][:p] Prachtig! (Heb je hiervoor echte kolen gebruikt?)


Idd. echt kolengruis gebruikt, dat ik nog liggen had ik in de kelder, van toen we nog met kolen verwarmden ! (Lang geleden nochtans !)

citaat:
Geplaatst door Jacques Timmermans
briketten en andere kolenproducten op een exacte schaalgrootte kun je bij Kotol http://www.kotol.de/5305879a85078e9a4/5305879a850704287/5305879b680544c02
in Duitsland verkrijgen.




Merci voor de tip, Jacques !
Ik ga zeker een bestelling plaatsen voor de toekomstige aanpassingen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN