Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tweede Minibaantjeswedstrijd (2010)

Gestart door Gerolf, 17 april 2009, 11:29:23 AM

modelbaanHO

Rian,
Ik denk dat wanneer je slechts ??n wisselbak hebt die je verplaatst van de ene kant van je module naar de andere kant je slechts de oppervlakte van die ?ne bak moet tellen.

edit : op enkele seconden geklopt door Gerolf


Zoals eerder gemeld heb ik mij ook ingeschreven voor de wedstrijd. De voorlopige werktitel van het stuk is "tussen hemel en hel"...

Op dit ogenblik ben ik bezig om alles op papier uit te tekenen op schaal 1:1. Verder ben ik op zoek naar de juiste sporen. Waarschijnlijk wordt dat zelfbouw. Ik heb bij proto87 gevonden wat ik zoek maar de modellen die ik op mijn baantje wil laten rijden (en die ik reeds in mijn bezit heb) beantwoorden niet aan deze norm.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO
...Op dit ogenblik ben ik bezig om alles op papier uit te tekenen op schaal 1:1...
Is 1/87 niet handiger? Of heb je papier teveel? [:D] [;)]
"Tussen hemel en hel" ... intrigerend ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO
...Op dit ogenblik ben ik bezig om alles op papier uit te tekenen op schaal 1:1...
Is 1/87 niet handiger? Of heb je papier teveel? [:D] [;)]
"Tussen hemel en hel" ... intrigerend ...


't is 1:1 op 1:87 of 1:87 op 1:1 [:D][:D] + papier met hopen --> recyclage van wat op het werk wordt weggegooid, je kan je dat niet voorstellen...
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

doomslu

Ik wil hier graag toch even wat uittreksels uit het reglement overnemen om misverstanden te vermijden.

1. Alleen mini-baantjes die nog nooit publiekelijk werden getoond of in vakbladen werden gepubliceerd komen in aanmerking.

...

4. De gebruikte schaal staat vrij: Wel mag het mini-baantje in het geval van
-   Schaal H0/H0m/H0e/00:009 niet groter zijn dan 0,9m?
-   grotere schaal dan H0/00 niet groter zijn dan 1,2m?
-   kleinere schaal dan H0/00 niet groter zijn dan 0,6m?

5. De maximale oppervlakte van het mini-baantje is met inbegrip van fiddle-yard of schaduwstation, en moet begrepen zijn in een vierkant van maximaal 2,5 x 2,5 meter. Er mag in verschillende niveau?s gewerkt worden.


Dus: een wisselbak kan als fiddleyard worden beschouwd en telt dus mee.
Foto's hier of op de eigen website publiceren mag uiteraard. Het mini-baantje mag nog niet in een (vak)blad zijn gepubliceerd en ook niet zijn tentoongesteld. Met andere woorden: het moet iets "nieuw" zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Defenitie van een fiddleyard:

A Fiddle yard or Staging yard is a collection of model railway tracks that are invisible to a viewer=onzichtbaar voor bezoekers- and allow trains to be stored= om op te stellen- and manipulated.(=veranderen?=niet mijn  bedoeling) These tracks are required to allow most model railways to be operated in a realistic manner.

of in het duits
Schattenbahnhof

Ein Schattenbahnhof ist ein Element einer Modelleisenbahn-Anlage. Es handelt sich dabei um eine Gruppe von Abstellgleisen f?r komplette Z?ge, die sich unter der eigentlichen Landschaftsplatte (?im Schatten?) der Anlage, bei Gro?anlagen wie bei Modellbahnvereinen mitunter auch in einem separaten Raum befindet, wobei die Zufahrt beispielsweise als Tunnel im ?Gebirge? getarnt sein kann. Dort lassen sich mehrere Z?ge mittels einer Gleisharfe f?r den Betrachter unsichtbar abstellen, um den Fahrbetrieb durch tempor?res Abstellen und Austauschen von Z?gen abwechslungsreicher zu gestalten. So kann beispielsweise ein unbeladenener G?terzug in ein Bergwerk einfahren, aus dem er in Folge ?beladen? wieder herausf?hrt. Tats?chlich sind das zwei verschiedene Z?ge, die sich im Schattenbahnhof abl?sen. Da ein Schattenbahnhof in der Regel nicht einsehbar ist, sollte die Abwicklung des Fahrbetriebes automatisiert erfolgen. Wurde hierf?r fr?her Relais-Technik angewandt, sorgen inzwischen elektronische Schaltungen f?r einen standardisierten Betrieb.

*Voor mensen die geen duits kunnen: schatten kan worden vertaald als  de schaduw, im schatten:in de schaduw.



Alleen is mijn wisselbak aansluiting zichtbaar, en is het geen vast element van de modelbaan met een verzameling sporen voor het opstellten edit:en wijzigen van treinen, dit dus compleet in tegenstrijd tot beide defenitie's. Een gat in het reglement...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Roderik

10 juli en nu al discussie over 'de letter van de wet'.
Het beloven nog mooie tijden te worden tegen oktober 2010.[:D]
Always be modelling!

marctje

deze discussie is reeds gevoerd met de vorige minibaan wedstrijd. toen was er ook die regel van tellen de opstelsporen mee of niet mee in het concept minibaan. ik denk nu; en dit na een lange denk periode ('k had de tijd om te denken); dat wanneer je opstelsporen niet laat meetellen als afmeting op een minibaan, je ook niet meer kan spreken van een minibaan. de bedoeling van een minibaan is om iets te bouwen binnen de opgegeven afmetingen, dit is de uitdaging van deze wedstrijd. als de opstelsporen niet meetellen dan kan ik een baan maken van 2,5 meter op 25 centimeter waar ik een landschap op bouw waarin een thalys tegen hoge snelheid kan door scheuren. ik kan een dubbel of enkelspoor leggen met aan de uiteinde een driewegwissel en hierop nog andere wissels zodat ik een wisselstraat heb van X aantal opstelsporen en een zeer afwisselend treinverkeer.
de naam minibaan is dus zo verkeerd gekozen en zou dan eigenlijk een paradebaan moeten heten.
ik ga mijn baantje dus bouwen op de voorziene afmetingen en mijn opstel-sporen(-systeem) zijn hiervan een onderdeel.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

conducteur

nog 608 dagen,9 uur, 18 minuten en 56 seconden vooraleer het minibaantje moet afzijn. (gerekend  vanaf vandaag tot vrijdag voor de expo om 7 uur.
In spanning aftellen? Ik ga deze counter op mijn webpagina zetten
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Bij de eerste wedstrijd was het reglement inderdaad onduidelijk over de fiddle-yard. Daarom werd dit er nu expliciet aan toegevoegd.

Marctje heeft de geest van het reglement goed weergegeven.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Luc, weet jij al hoeveel inschrijvingen er nu eigenlijk zijn?
Op het TMM-forum is er precies niet veel animo rond de wedstrijd ... vreemd, vorige keer ook al niet [:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

factageklerk

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar en hoe gaat het verhaal van de forumbaan nu verder ?

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Luc, weet jij al hoeveel inschrijvingen er nu eigenlijk zijn?
Op het TMM-forum is er precies niet veel animo rond de wedstrijd ... vreemd, vorige keer ook al niet [:0]

 

doomslu

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar en hoe gaat het verhaal van de forumbaan nu verder ?

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Luc, weet jij al hoeveel inschrijvingen er nu eigenlijk zijn?
Op het TMM-forum is er precies niet veel animo rond de wedstrijd ... vreemd, vorige keer ook al niet [:0]



Ja ik weet het... en jullie ook, over een week of vier. [}:)]

Wat de forumbaan betreft. Daar gaan we het smeulende vuurtje inderdaad eens opnieuw aanwakkeren. Ik ben alvast van plan om de forumbaan in 2010 opnieuw in Mechelen op te stellen.

Binnenkort horen jullie wellicht van mij, als ik wat meer tijd heb.
Maar niets houdt jullie tegen om er aan voort te werken h?. Het concept gaan we niet veranderen!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

Die mensen die al een forumbaan module gebouwd hebben kunnen toch ook z?lf de boel wat aan de kook brengen en houden? en zodoende wat meer animo in dat verhaal brengen.Dat hoeft toch niet per s? van een admin of van de redaktie te komen [;)]

Gerrit

modeltreinbart

Terug naar het onderwerp minibaantjeswedstrijd 2010. Ik heb mij ook tijdig ingeschreven, plan is zogoed als volmaakt (kan nog wijzigen in de loop van de bouw) , sporen zijn al aangekocht en al redelijk wat materiaal op te bouwen. Nu enkel nog mijn hout en ik ben vertrokken.
Aan alle andere deelnemers succes en dat de beste mogen winnen.

Ik doe mee onder het motto meedoen is belangrijker dan winnen en ik hoop dat bij ieder van ons de zelfde regel geldt.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Dirky

Ik doe mee onder het motto "Winnen is belangrijker dan meedoen"...[:)]

Alle gekheid op een stokje:



0,15m2 heeft al een rotsachtig oppervlak gekregen en de eerste brugpijler staat ingebitoneerd...

de kraan wacht op de levering van de nieuwe draaibank. De eerste stukken voor de chassis van de stoomlocs (ombouw M?rklin naar Proto87) zijn gemaakt.
Eerste wissel zal vermoedelijk eind deze week klaar zijn.