Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Tweede Minibaantjeswedstrijd (2010)

Gestart door Gerolf, 17 april 2009, 11:29:23 AM

Rochevalien

Ik heb mijn mening wel genoeg geventileerd in het draadje over de afgelopen wedstrijd en heb ?cht geen zin meer om dat nog eens over te doen.Ben ik ontgoocheld ? nee,niet echt maar ook weer niet 100 % tevreden .Was de uitslag terecht? gedeeltelijk wel,sommige mensen hebben alleen maar een hoge score gehaald door het bijtellen van de  stemmen van het publiek .(bij gelijkaardige wedstrijden voor militaire modelbouw komt het publiek er zelfs niet aan te pas en worden de inzendingen all??n door de jury beoordeeld)
Ik heb zelf 2 dagen aan mijn baantje gestaan maar heb bij sommige andere baantjes niets zien rijden ,zelfs niemand achter de baan zien staan .Terwijl dat toch een voorwaarde was,of heb ik dat mis?
Als dan blijkt dat die gast dan hoger scoort dan jezelf stel ik mij toch wel wat vragen.

Martintje, zelfreflectie??? dat is weer iets van ??n of andere hr manager zeker? gelukkig denken de meeste exposanten op treinbeurzen er niet zo over zoals jij ,het zou er anders nogal leeg bijliggen ,denk ik.
De expo (en dus ook de wedstrijd)van MSM is tweejaarlijks en niet jaarlijks.
Jij zou alle regels laten varen?[:0][:0][:0]dat zou nog eens wat zijn, je kan dat misschien eens uitproberen bij "on tracks" [}:)][}:)]

Ik heb vooral de indruk dat veel mensen niet goed vatten wat men bedoeld met een "mini-baantje" en wat men verwacht van de bouwer.
Misschien kan men daar nog eens wat nadere uitleg bij geven?
Volgens mijn bescheiden mening komt dit ook doordat veel mensen het "meeeeeeer is beter principe" aanbidden ipv het "minder is meer"
principe.
Een kleine(re) baan kan je nu eenmaal veel beter afwerken dan een balzaal -vullende baan omdat je er stomweg niet toe komt.




martintje

Beetje beter lezen Gerrit, ik zei OM het jaar , en niet ELK jaar.
Met zelfreflectie bedoel ik iets wat jij bewezen niet 100 % bezit [;)]
Ik was op de zaterdag aanwezig afgelopen expo editie, en ik heb 3 keer een kwartier bij je baan gestaan om je uit te nodigen voor Ontraxs.
Aangezien ik je niet van gezicht kende heb ik meerdere deelnemers waaronder Evan en Gerolf waar je was, maar helaas spoorloos, waardoor ik het na 3 keer wachten wel genoeg vond.
Dus ga nou niet andere beschuldigen waar je zelf net zo hard aan meedeed.

Ik ben het met je eens dat ik blij ben dat de meeste er niet zo over denken als ik, dan was het inderdaad leeg, maar het is EEN reden waarom IK niet ga inschrijven, en volgens mij sta ik vrij om voor mezelf te bepalen waarom wel of niet.
Met de regels loslaten bedoel ik, geen maatbeperkingen en een ieder mag inschrijven, 1 persoon, of een hele groep, en ik weet dat jij dat niet eerlijk vindt, maar gelukkig zijn er ook vele die ook daar anders als jij over denken.
Er mag ingeschreven worden met een minibaan, bewegend diorama  of een modulebaan van 20 meter.
Alle andere regels zoals gebruik maken van het toilet en niet een hoek in de hal blijven gewoon straan hoor [:)]
ik zou dan niet weten welke regels je nog zou moeten bedenken om iets uit te bannen of het eerlijk te laten verlopen. lijkt me allemaal vrij simpel
hoe gevarieerder de inschrijvingen, hoe gevarieerder je expo

En ja, er komt op Ontraxs in 2010 ook een wedstrijd, alle 30 banen dingen mee naar de publieksprijs, en weet je wat het mooie er aan is, er is geen jury die gekleurd wat banen uit moeten zoeken, de winnaar wordt 100% bepaalt door het publiek.
Dat ik niet zo maar wat roep en echt wel nadenk over organisatie en concepten hoef ik er toch niet bij te vermelden toch ??
Mvg Marty

Roderik

Wat ook een oplossing zou kunnen zijn, is om afwisseling in het onderwerp van de wedstrijd te steken...

? het ene jaar een minibaantjeswedstrijd
? de volgende keer een dioramawedstrijd
? een jaar echte MODELbouw (Bouw zelf een (al dan niet functioneel) tractievoertuig met eventueel X aantal wagons)
? Verweringswedstrijd
? Een zo goedkoop mogelijke modelbaan
? ...

Onderwerpen die de creativiteit prikkelen...

Of bovenstaande voorstellen relevant zijn, laat ik in het midden. Maar het zal toelaten dat er regelmatig andere voedingsbodems worden aangesneden.

Misschien kan ook genoeg op voorhand geweten zijn wat het onderwerp zal zijn bijvoorbeeld: 2012=> Modelbaan. 2014=> "Model"bouw... Als je dan bouwt aan een groot project, kan je je dat jaar inschrijven.

Wat het bouwen in groep of individueel betreft, begrijp ik nog steeds de discussie niet... Er zijn heel wat grote banen die schitterend gebouwd zijn (Dreimuhlentahlbaan bijvoorbeeld) maar als je daarnaast het werk ziet van bijvoorbeeld Chris Nevard (Catcott, Cement Quay, Arne Warf,...) dan geldt zeker de regel "Size doesn't matter"...

Wat die zelfreflectie van Martin betreft, gaat het helemaal niet om HR-managementspraat, het Vlaamse equivalent ervan is zelfkennis, wat nog altijd de basis is van alle kennis. Als Martin alleen deelneemt aan een activiteit waarvan hij zeker is dat ze ook zal slagen, dan is dat zijn goed recht. (OnTraxs was daar een mooi voorbeeld van) Als hij alleen deelneemt aan een wedstrijd als hij die zeker zal winnen, dan zal dat heel wat frustratie sparen als dat dan niet lukt. Ikzelf heb deelgenomen omdat het een reden was om eindelijk aan iets te beginnen. Die ene deelname heeft er voor gezorgd dat mijn kennissenkring in het modelbouwcircuit met een GROTE stap is vooruit gegaan... Alweer een reden om deel te nemen [:)]

Ik ben eerder voorstander van een keuring dan een verkiezing.
Het publieksgedeelte van de wedstrijd is een populariteitstest. Het publiek houdt geen rekening met het reglement, de voorop gestelde eisen, enzovoort. Wat populair is, valt in de prijzen. Mensen willen dingen zijn bewegen, lawaai maken, enz. ? Dan zal dat in de prijzen vallen. Heeft een deelnemer een grote kennissenkring die komt kijken, dan scheelt dat ook al wat plaatsen. De populairste wint...
Het is niet omdat het grote publiek stemt dat daarom de beste wordt gekozen (kijk maar naar ELKE verkiezingsuitslag[:)]) Ik ben vanuit een andere vvrijetijdsbesteding ook betrokken bij het organiseren van een wedstrijd en daar zijn ze als de dood voor het grote publiek. Daar zoeken ze liever een jaar langer naar de geschikte mensen om een keuring te doen, dan Jan met de pet 1 stem te laten uitbrengen.


Even wat kleur gebruikt om een en ander te verduidelijken.
Always be modelling!

Rochevalien

even een reaktie :
een echte modelbouwwedstrijd het is te proberen waard maar ik denk niet dat daar veel kandidaten voor gaan zijn.misschien moeten we alvast hier alvast een balletje opslaan om te zien of er reaktie op komt?

het bouwen in groep heeft niets te maken met de grootte van de banen,die is trouwen vast gelegd door het reglement.
Ik heb het er alleen wat moeilijk mee dat er individualisten worden uitgespeeld tegen groepjes.
Vergelijk het met een kok die alleen achter zijn fornuis staat of  die wat hulp kreeg van derden.
De (hongerige)klant in het restaurant zal het waarschijnlijk worst wezen,als het maar lekker is.


zelfreflectie ,je moet dat eens intikken in google......[:(][|)][:(][|)]

Het is inderdaad zo dat de stem van het publiek een uitslag sterk kan beinvloeden en dat bewegende dingetjes (spuitend water) veel stemmen opleveren.Men zou bijvoorbeeld een publieksprijs kunnen geven en de punten  van de jury en het publiek niet mee samentellen.

De rest bespreek in wel per pm met Martintje[;)]

Gerrit

martintje

Je hebt gelijk, zelreflectie doe je naderhand, zelfkennis kan ook op voorhand :)
En ik bedoelde inderdaad zelfkennis.
iben blij dat je het speerpunt helemaal snapt, al ben je dat zelf geloof ik niet bewust [:D]

citaat:
De (hongerige)klant in het restaurant zal het waarschijnlijk worst wezen


Dat is waar een expo helemaal om draait, de bezoeker zal het een worst zijn wie of hoe het gebouwd is, als het oog maar gestreelt wordt.
Teveel deelnemers helaas denken nog steeds dat de bezoekers er voor hun zijn, terwijl je eigenlijk een instelling moet hebben dat je als deelnemer er voor de bezoekers bent. ( ik doel nu op expo in zijn algemeen, niet specifiek Mechelen)
ik snap alleen dat uitspelen niet zo eerlijk gezegd ?? volgens mij gebeurt er achter de schermen wekl een wat, maar uitspelen, dat klinkt wel heel negatief.
Ferarri heeft 500 man in dienst, Mclaren 450 en Brawn 200 en alle 3 leveren ze toch maar 2 auto's af... i rest my case :)
Het is exact zoals Roderick het zegt, size doesn't matter, en is het mij , ondanks je vele uitleg, niet duidelijk is wat je echte bezwaar is van het aantal bouwers aan een baan.

Een wedstrijd in modelspoor is hoe je het ook went of keert een smaaktest, en ben je afhankelijk van de smaak die op dat moment heerst, of dat nu een vakjury of publieksjury is, maakt in principe niet uit.
Leuk voorbeeld is een wedstrijd in Engeland waar 2 NL banen 1 en 2 werden, en no 2 het niet met de uitslag eens was van de vakjury, wat daar uit voort is gekomen verdient niet de scjhoonheidsprijs en komt alleen nog voor op een kleuterschool normaal gesproken,

Ik stop nu met deze discussie, want ik vervuil het draadje nu teveel [:I]
Mvg Marty

Dirky

Wedstrijden zorgen ALTIJD voor discussies... helaas!
Volgens mij moeten er STRIKTE regels zijn en MOET er een VAKJURY de punten toekennen. Regels moeten ook zodanig worden opgesteld dat er niet "gezeurd" kan worden...

Dirky

als je een vierkant van 2.5 x 2.5 zou maken, zal dat dan aan de 4 zijden zichtbaar kunnen opgesteld worden of moet er steeds een "muur-kant" voorzien worden?
thx

Roderik

citaat:
Geplaatst door Dirky

als je een vierkant van 2.5 x 2.5 zou maken, zal dat dan aan de 4 zijden zichtbaar kunnen opgesteld worden of moet er steeds een "muur-kant" voorzien worden?
thx


Als het niet in het reglement staat, dan zal het wel mogen zeker?
Always be modelling!

Gerolf

ik heb net mijn kandidatuur voor deelname (buiten competitie natuurlijk) ingediend [^]
Ik ben benieuwd of het thema aanvaard wordt ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik ben benieuwd of het thema aanvaard wordt ... [;)]



Lap!!! Hij is ons weer al curieus aan 't maken! [}:)]

Als het een onderdeel wordt van je baan dan kan het probleem liggen aan het alcoholpercentage? Een werkende brouwerij op schaal? [:D]
Always be modelling!

eddy

Mischien de rollercooster[?][?][?][?]

groeten Eddy

Dirky

Zou ook wel durven meedoen! kwestie van de sfeer te snuiven!

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dirky
Zou ook wel durven meedoen! kwestie van de sfeer te snuiven!
Doen, Dirk! Maar beslis snel: je kan je nog uiterlijk tot en met morgen inschrijven!

Wat mezelf betreft: mijn deelname en thema is aanvaard [8D]
citaat:
Als het een onderdeel wordt van je baan dan kan het probleem liggen aan het alcoholpercentage? Een werkende brouwerij op schaal?
Alcoholdampen heb ik in 2008 al op het bezoek losgelaten [:D]
De meesten zullen wel doorhebben dat het om een kermis gaat, zeker? Met de "Reelwee" als topattractie [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

'k Doe mee! inschrijvingsaanvraag aan GVM verstuurd... No way back!

conducteur

citaat:
Geplaatst door Dirky

'k Doe mee! inschrijvingsaanvraag aan GVM verstuurd... No way back!


Ik ook, geen excuus voor mama meer dat ik niet mag gaan kijken naar de banen...
Ze had laatst verzonnen dat ik naar een schaaktornooi moest[}:)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum