Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tweede Minibaantjeswedstrijd (2010)

Gestart door Gerolf, 17 april 2009, 11:29:23 AM

modeltreinbart

Het is natuurlijk een kwestie van veel volk kennen maar het is ook een kwestie van afwerkingsgraad en realiteitsvermogen ik denk dat sommige hiet mijn commentaar wat sceptisch bekijken, en sommige zullen ook denken dat ik mezelf als winnaar uit deze wedstrijd zie komen maar dit is totaal niet het geval . We delen allemaal drang naar een beter streven om uit eindelijk in ons lijfblad een keer ons verhaal te mogen doen ( op sommige na die vorige editie bij de winnaars waren). Maar het belangrijkste is dat we allemaal de zelfde passie delen en dat in deze wedstrijd nog altijd het belangrijkste is dat je mee doet of je nu wint of verliest. Iedereen wint trouwens in deze wedstrijd want je leert zelf zaken bij door je grenzen te verleggen.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

argilla

Gerolf, Droomslu

Na al wat hier verschijnt en geschreven wordt over opp. , afmetingen enz..enz wil ik effe hulp vragen.
Heb al verschillende plannen getekend en verandert enfin je weet wel hoe dat gaat.

Echter na raadpleging van het desbetreffende artikel  ( wedstrijd normen diorama wedstrijd 2010) kom ik er nog niet uit.

vraag; wat is nu de juiste max.oppervlakte en/of afmetingen voor het diorama in schaal Gn15.
Kan je effe verduidelijken aub Dank U !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

Gn15 hoort wel bij de "grotere" schalen h? Marc, we zitten daar met iets tussen 1/20 en 1/24, officieel 1/22,5.
Maar ik heb die normen voor de wedstrijd hier niet bij me liggen[:I]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

Sorry argilla, ik was even deze vraag uit het oog verloren.

De door jou gekozen schaal is duidelijk, zoals Tony al zei, een "grotere" schaal. De totale oppervlakte van de baan, inclusief een eventuele fiddle-yard en/of schaduwstation bedraagt 1,2 m?.

De vorm mag je zelf kiezen, als je maar niet boven deze 1,2 m? gaat.

Er is nog ??n beperking en dat is dat het geheel binnen een vierkant van 2,5 maal 2,5 meter moet passen. Een "baan" van 10 meter bij 12 cm gaat dus niet. De oppervlakte zou weliswaar ok zijn, maar ze past niet in het vierkant. Begrijp je nu beter?

Zoniet, stel maar gerichte vragen (geldt ook voor anderen h?). [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Hugo

Met wat fantasie is op de beperkte afmeting heel veel te doen. Ik wil een klein beetje de sluier oplichten van onze inzending. De totale afmeting is 120 cm breed en 70 cm diep. Het blijft echt een mini-baantje. De te gebruiken schalen zijn er vier. Schaal G 1:22,5 loopt op HO rails, schaal HO 1:87 loopt op N rails, schaal N 1:180 loopt op weten we nog niet en een schaal ongeveer 1:700 wordt wellicht met een touwtje voort bewogen. En dat allemaal in een berglandschap. We zullen er een hele puzzel aan hebben maar we zijn met volle plezier aan het bouwen en daar gaat het ons om. Wat we willen is het publiek verrassen. Met Veldhoven 1935 is het ons aardig gelukt en we hopen nu weer op eenzelfde effect. Het wedstrijd element is leuk maar heeft bij ons beslist geen prioriteit. Zie onze website www.msgvalkenswaard.nl en kijk bij werk van eigen leden. Daar staat een door Peter gebouwd stoomlokje tegen een euromunt. De kleinste lok is ongeveer 1:1000.
Tot ziens in Mechelen 2010.
Hugo

conducteur

Ik heb in mijn kopstation een spoor weggelaten, omdat het anders nogal vol met sporen lag. omdat de wissel er reeds ligt, ga ik  daar een spoortje maken voor een rangeermachine, ongeveer 20 cm lang, het is namelijk de bedoeling om de rijtuigen uit te trekken met die rangeerder, zo dat de lok daarna weer vooraan de trein staat.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

modeltreinbart

De achtertuinjes beginnen te vorderen . De platenmuur (betonplaten), stenenmuur en de garages zijn al gemonteerd. Nu nog de grondbedekking aan de garages en de volgende tuintjes maar daar moet nog over na gedacht worden.
Weet er soms iemand waar ik aan trotoir stenen van 30 op 30 kan aan geraken in plasic card? Ik geloof dat ik ooit zo eens een cheed gezien heb.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Dirky

Trottoirs snij je toch zelf! om de 3,5mm een snede in plastic card... er is niets eenvoudiger!

mahtoska1

citaat:
Trottoirs snij je toch zelf! om de 3,5mm een snede in plastic card... er is niets eenvoudiger!


Dat is waar. Ik doe dit ook in spoor Z. (wel iets kleiner dan 3,5 mm ik gebruik ongeveer 1mm)

Beste Z groeten,

Pieter

janjozef

Bart, je vindt deze bij slaters, ze zijn ook grijs gekleurt

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

modeltreinbart

Dank u wel heren voor de tips, ik zal eerst kijken of ik er aan geraak bij een winkel voor die platen van slaters. Zoniet word het zelf snijden.
De reden dat ik nu al op volle snelheid aan het gaan ben is omdat ik enkel een paar uur heb over dag dat ik wakker ben voor ik ga werken en ik s'nachts maar thuis kom. Het nadeel van 10 tot 12 uur werken per dag , het voordeel is dan dat ik meer geld in de hobby kan steken.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

modeltreinbart

Ik ben dit weekend al begonnen met de opbouw van het magazijn 1 van de melkfabriek afgekort tot mag 1 waar het aanmeldingsbureau is voor mag 1 en de eetzaal in het lager compartiment en het magazijn zelf voor het laden van zakgoed, daarvoor word nog een overdekte kade muur op gericht. Volgende week ga ik de verlichting halen voor in het bureautje en de refter. Het interieur kan ik nu al maken want daar heb ik nog materiaal voor.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

argilla

citaat:
Geplaatst door doomslu

Sorry argilla, ik was even deze vraag uit het oog verloren.

De door jou gekozen schaal is duidelijk, zoals Tony al zei, een "grotere" schaal. De totale oppervlakte van de baan, inclusief een eventuele fiddle-yard en/of schaduwstation bedraagt 1,2 m?.

De vorm mag je zelf kiezen, als je maar niet boven deze 1,2 m? gaat.

Er is nog ??n beperking en dat is dat het geheel binnen een vierkant van 2,5 maal 2,5 meter moet passen. Een "baan" van 10 meter bij 12 cm gaat dus niet. De oppervlakte zou weliswaar ok zijn, maar ze past niet in het vierkant. Begrijp je nu beter?

Zoniet, stel maar gerichte vragen (geldt ook voor anderen h?). [;)]


---------------------------------------------------------------

Ja sorry jongens voor het "laattijdig" antwoorden. Was bezig met mijn Nissenhut, en daar is wel wat werk aan.
Als ik het goed begrijp, en ik kan het beter vragen dan voor een voldongen feit te komen staan tijdens 2010, is dus mijn afmetingen van 60 cm x 1,20 cm =0, 72 m2) binnen de norm en als vorm aanvaardbaar.
Maar ja zeker is zeker he
[:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modeltreinbart

De tuintjes zijn afgewerkt, ben nu nog bezig met een magazijntje aan de overweg aan de overzijde van de straat komt er nog een goederenkoer van een bedrijfje met toegangspoort. Dit weekend ga ik ook nog enkele sporen solderen om later volgende week de eerste rijdende test te doen over het eerste deel van de modelbaan. Als deze positief is word het eerst stuk al gebalasteerd en de bestrating in de gips gelegd waarna de afwerking volgt.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)