MSM 81

Gestart door doomslu, 12 april 2009, 21:07:01 PM

Klaas Zondervan

Heb zojuist ook een exemplaar gehaald en als eerste heb ik het artikel over de Alex Jackson koppeling gelezen. Het voorontkoppelen staat daar toch vrij uitvoerig beschreven.
Ik speel ook al jaren met de gedachte om in ieder geval mijn goederenmaterieel van deze koppelingen te voorzien. Maar een probleem waar ik dan tegenaan loop zijn wagens met draaistellen. Daarin is te weinig ruimte voor de steel van de koppeling. Het artikel meldt wel dat er varianten zijn voor wagens met draaistellen, maar laat niet zien hoe dat er uit ziet. En dan vind ik jammer.

ERVIN

Wat ik mij afvraag van deze Alex Jackson koppeling is dat hij wel sterk genoeg is om bvb. een sleep van 20 wagons te trekken, het ziet er allemaal zo fragiel uit.

PeterC

Voila, MSM 81 ook in mijn bezit.  Ik ben hem rechtstreeks in Schellebelle gaan halen (ik moest daar toch 200 m verder zijn).  Het lezen is voor ??n van de komende dagen.
Groetjes, Peter


Gerolf

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Wat ik mij afvraag van deze Alex Jackson koppeling is dat hij wel sterk genoeg is om bvb. een sleep van 20 wagons te trekken, het ziet er allemaal zo fragiel uit.

Dat lijkt me geen probleem. 0,3mm staal kan wel iets hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Wat ik mij afvraag van deze Alex Jackson koppeling is dat hij wel sterk genoeg is om bvb. een sleep van 20 wagons te trekken, het ziet er allemaal zo fragiel uit.

Dat lijkt me geen probleem. 0,3mm staal kan wel iets hebben.

De staaldraad zal inderdaad niet zo gauw knappen, maar de plooien zal je er, bij een stevige snok, naar mijn gevoel, wel uit kunnen trekken.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Saraan

......maar de plooien zal je er, bij een stevige snok, naar mijn gevoel, wel uit kunnen trekken.
Als je wel eens op een tentoonstelling naar zo'n Engels baantje hebt gekeken, dan zul je gezien hebben dat daar nooit stevig gesnokt wordt.

Dirky

Verenstaat van 0,3mm2 heeft ca. 5 kg trekkracht. Denk maar eens aan hoe gespannen de gitaatsnaren staan...
Het zal ook eerder breken dan terugplooien....

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Dirky

Verenstaat van 0,3mm2 .....
Het is 0,3mm, zonder kwadraat. Dat komt dus neer op 0,07mm2.

Michiel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Saraan

......maar de plooien zal je er, bij een stevige snok, naar mijn gevoel, wel uit kunnen trekken.
Als je wel eens op een tentoonstelling naar zo'n Engels baantje hebt gekeken, dan zul je gezien hebben dat daar nooit stevig gesnokt wordt.

Bij de engelsen wel, ja! [:D]

Nee, ik denk dat je gelijk hebt, Klaas. Gezien de nodige speling tussen getrokken en geduwde positie van de koppeling, zullen bij optrekken, de wagons een na een in versnelling komen. De kracht door het massa-moment (door de "snok") op de koppeling zal daardoor waarschijnlijk beperkt zijn.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Inderdaad Klaas... sorry, efkens te vlug getypt![:I]

mini-bs

de tijdschriftenhandels en Delhaize zijn blijkbaar nog niet bedeeld in het Brusselse..
 

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door mini-bs

de tijdschriftenhandels en Delhaize zijn blijkbaar nog niet bedeeld in het Brusselse..

Bij Delhaize ? Nog nooit gezien !

Peter

citaat:
Bij Delhaize ? Nog nooit gezien


Hier in Hoboken wel
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

niet alle krantenwinkels hebben MSM, die bij ons kent het blad niet eens, en in den Delhaize in boechout ligt hij gewoonlijk reeds de avond van de dag dat de abonees hem in de bus krijgen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

just4fun

citaat:
Geplaatst door janjozef

... in den Delhaize in boechout ligt hij ...


Klopt, net zoals Spoorwegjournaal.
Maar hier in Kontich (op een ferme boogscheut van Boechout) ligt geen MSM of SJ. Wie dit zo bepaald, weet ik niet.
Groet,
Paul