stoomlocomotieven

Gestart door conducteur, 11 april 2009, 19:57:35 PM

conducteur

Kent iemand een site waar ik veel kan bijleren over Belgische stoomlocomotieven. Ik wil zo graag een stomer kopen, maar weet niet wat ik moet kiezen, omdat ik niet weet wat je er aan kan hangen. Ik had graag een personentrein laten rijden op mijn baantje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

Rian,

met een P8 (type 64) kan je z?ker niet misdoen, je hebt die bij M en Fl, dus keuze genoeg ...
Je kan er M1's (OVB), M2 (M) en K-rijtuigen (OVB) achterhangen.
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : voor de ombouw naar een echt Belgische P8 zie hier
Je kan ook ex-Pruisische rijtuigen nemen, zie hier.

Edit 2 : voor lectuur : heb je mijn archieven (zie hyperlink in mijn handtekening) al geprobeerd ? Daar staan wel een aantal dingen uit de stoomtijd bij !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Type 64 is een goeie keuze, maar ook type 81 (loc voor gemengd gebruik, ook van veel merken te koop)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Type 64 is een goeie keuze, maar ook type 81 (loc voor gemengd gebruik, ook van veel merken te koop)


Type 81 zou ik niet noemen voor gemengd gebruik. Inderdaad hebben Type 81 personentreinen getrokken, maar Type 81 is van oorsprong een G8, en de G staat voor goederen [;)]
Type 64 (ex P8, P van personen) antwoord volgens mij beter aan de vraag van Rian, alhoewel Type 64 ook goederentreinen getrokken heeft [:)]
Maar als Rian nu echt Belgisch materiaal wilt, dan vindt ik dat een Type 12 met 3-4 K1 van OVB het toppunt is [;)]
En als Rian iets wilt leren over stoomlocomotieven en daarbij ook zijn frans onderhouden, dan moet hij maar op mijn site een beetje rondlopen [;)]

janjozef

ja zeker dat laatste is een goede tip, en dat is nog gratis ook

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

janjozef

Waarom geen type 93, die gaat uitkomen bij MA en trix, en daarbij nog heel mooi geprijst geen 90?, iets minder uitgebreid afgwerkt dat wel, of de iets duurdere roco 140? maar iets fijner. Hij is goed voor de lokaaltrein en lichte goederentrein

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

poco loco

citaat:
Geplaatst door conducteur

Kent iemand een site waar ik veel kan bijleren over Belgische stoomlocomotieven. Ik wil zo graag een stomer kopen, maar weet niet wat ik moet kiezen, omdat ik niet weet wat je er aan kan hangen. Ik had graag een personentrein laten rijden op mijn baantje.



Iets algemener dan voorgaande reacties:
Doorsnee genomen kan men de functie van een stoomlocomotief aflezen uit zijn wieldiameter.

- Hoe groter de diameter, hoe groter de afstand die afgelegd wordt na ??n omwenteling en hoe sneller de loc dus vooruit gaat.
Hiervoor is meer kracht nodig, zodat de getrokken last noodgedwongen kleiner wordt.
- Ook hangt de trekkracht samen met de greep die de aandrijvende wielen op de sporen hebben: hoe meer tractiewielen hoe meer kracht.
Het spreekt voor zich dat er meer kleine wielen dan grote onder een locomotief passen.

Hieruit kunnen we algemeen besluiten:
Reizigerslocomotieven hebben grote aandrijfwielen. Dit komt de snelheid ten goede en zij hebben een lichte sleep.
Goederenlocomotieven hebben kleine aandrijfwielen. Dit komt de trekkracht ten goede en snelheid was geen prioriteit.

Luc.