Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Armseinen

Gestart door locomotion, 12 mei 2005, 16:29:45 PM

locomotion

Ik lees in het laatste nummer van MSM dat Jocadis nieuwe armseinen uitbrengt. Heeft iemand ervaring met de oude armseinen van Jocadis en met de armseinen van PB Messing modelbouw. Hoe is het om deze seinen te in elkaar te zetten?
Locomotion

obicham

Heeft iemand een idee of Marklin van plan is om  nieuwe armseinen uit te brengen?
Ze hebben wel die nieuwe mooie en dure lichtseinen maar armseinen ??????

Peter

Hallo allemaal,

De oude mechanische seinen van Jocadis waren (volgens mij) h???l moeilijk om te monteren. Je kreeg enkel  een geetst stukje messing en wat losse onderdeeltjes en dat was het. Alleen het plooien van de mast vond ik al een ware nachtmerie. Het idee op zich was nochtans goed uitgedokterd,maar je moest al een zeer goede kennis van fijn mechanica hebben om alles tot een goed einde te brengen. Trouwens, de prijs was (voor die tijd) ook niet mis.
Als (ik zeg wel ALS) ik mechanische seinen op mijn baan zou gebruiken, denk ik toch dat ik de voorkeur zou geven aan die van Paul Bellon, al dan niet gemonteerd.
Peter [:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Als dat oude pakket van Jocadis nog zo bewerkelijk was, zijn er dan wel mensen geweest die daar iets behoorlijks van gemaakt hebben?
Ik blijf trouwens met het idee spelen om zelf eens een eenvoudig armsein te 'scratch-builden'. De andere draad, die nu vooral over messing etsen gaat, volg ik o.a. om die reden ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door obicham

Heeft iemand een idee of Marklin van plan is om  nieuwe armseinen uit te brengen?
Ze hebben wel die nieuwe mooie en dure lichtseinen maar armseinen ??????




2006 heb ik horen zeggen


argilla

Pb al eens bekeken ? lijkt me goed en degelijk denk ik ???[8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Pb is lood, maar ook in ons jargon: Paul Bellon MessingModelbouw:
http://www.pb-messingmodelbouw.com/start2.html
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

locomotion

De seinen van PB (http://www.pb-messingmodelbouw.com) lijken mij alvast veel fijner uitgevoerd dan de oude seinen van Jocadis. over de nieuwe kan ik niet oordelen, want deze staan alleen nog maar in de vitrine. Maar door de fijne uitvoering van PB zijn ze volgens mij ook veel kwetsbaarder. Klopt dit?
De nieuwe armseinen van Jocadis zouden zijn gemaakt in nikkelzilver. Maar volgens mijn ervaringen is dit moeilijker te solderen dan messing. Volgens MSM zou dit gemakkelijker moeten gaan. In beide gevallen zou ik opteren voor zilversoldeer.
Locomotion

bva25j

Hello,

Ik ben nu bezig een kandelaar te bouwen van PB.

Ik kan zeggen dat die kandellaar niet zo moeilijk is om te bouwen. Ik was verbazend . Dat is mijn echte eerste groot ervaring in Messing en met een 25w antex lassen apparaat met gewone electronishe lassing.

In die andere kant, die micro mechanische uitvoering is moeilijk te uitvoeren.

Ik denk dat die nieuwe seinen van Jocadis zulle gemakkelijker te maken en te plooien. Die uitvoering is fijner maar het verschil met pb seinen lijk me niet zo groot.

hoogachtent.

Ps: ik hoop dat mijn nederlands niet zo slecht is

tonycabus

Nee, Beno?t,
Het Nederlands van de Nederlanders is meestal slechter dan dat van Walen.[;)][;)]

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)