Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

klassieke scenery fouten

Gestart door Dirky, 01 april 2009, 22:58:03 PM

Dirky

Naar aanleiding van mijn pleidooi aangaande de hoog gedetailleerde scenery versus sneller genieten van een baan in een andere draadje had ik deze namiddag een lang heen en weer email gesprek met een collega modelbouwer die net iets meer treintjesgek is dan mezelf... Het ging vooral om het geven van eenvoudige tips die veel impact kunnen hebben op het uitzicht van scenery. Laat ons zeggen, het vermijden van de klassieke opvallende fouten.

We zouden kunnen een draadje openen waar we OPBOUWENDE kritiek geven op scenery foto's in boeken, op websites, op bestaande banen.

Het enige waar ik schrik van heb is dat er mensen kunnen zijn die zich geviseerd voelen ondanks de fantastische inspanningen die ze hebben geleverd. Niemand hoort graag dat het beter kan nadat ze bloed, zweet en tranen gelaten hebben om een baan of een scene samen te bouwen. De bedoeling is echter alleen maar dat we er beter van worden...


Dus zou ik toch wel graag jullie meningen horen alvorens die start te nemen. Je mag me ook PM'en...

Indien liever niet, geen probleem, draadje weg!

MARKLINRIJDER

Dirk,

Eerste reactie mooi initiatief maar reken erop dat modelbouw ook iets is dat een ieder naar eigen kunnen en willen uitvoert.  De ene hecht veel belang aan de stenen, de andere aan de schilderwerken, nog een andere misschien aan details en ga zo maar door.

Ik vrees dat het draadje snel uit de hand gaat lopen en heen en weer gekeuvel gaat teweeg brengen met alle gevolgen vandien.

Wat ik echter meer zou willen zien is de bouwsels die de forum leden bouwen.  Ikzelf heb nog veel te leren, en bewonder dn ook met de vol enthousisme de bouwwerken van anderen.  En als het echt niet zienbaar is zal ik hem dat wel melden.  Maar om daar nu voor in discussie te gaan, neen.  Daar wordt geeen van ons beter mee.

De directie van onze school zegt steeds: Ook slechte resultaten moet je positief aanbrengen.  Zo verstaan beide partijen elkaar beter.
AL is dat op een forum haast onrealiseerbaar.  We zijn soms hard tegen elkaar zonder het zelf te beseffen.

Kortom, voor mij, mag en moet kunnen maar met zeer strikte regels en bij de minste overtreding draadje dicht.

Groetjes,

David

Gerolf

Nobele bedoelingen, en de essentie is naar mijn mening ??n van de belangrijkste doelen van het forum: van elkaar leren.

Maar: op zoek gaan naar foto's op websites en in de literatuur om daarop te duiden wat er fout zit ... ik betwijfel of dat wel een goeie methode is.
Dit draadje kan dan gaan lijken op een "zwarte lijst" van dingen die "wij" niet aanvaardbaar vinden.

Anderzijds is het vrij gemakkelijk om onderwerpen te vinden: men neme een cataloog van zeg maar Faller of Fleishmann van uit de jaren stillekes, en we vinden hopen voorbeelden van wat men toen leuk en zelfs mooi vond, maar wat we nu geen modelbouw meer noemen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dirk, ik vind het idee niet slecht. Maar dat we ons gaan storten op voorbeelden en "fouten" van anderen, zonder dat ze erbij zijn om zich te motiveren, verontschuldigen of verdedigen, lijkt me niet eerlijk. Dat we dat met ons eigen materiaal en resultaat doen, lijkt me logisch en daar draait het halve forum rond.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Bedankt alvast voor de snelle reakties.

'k Moet zeggen dat ik gisteren al sterk twijfelde toen ik klaar stond om na 't schrijven van mijn berichtje op de knop "Nieuwe reactie plaatsen" te klikken.
Nu, de oorsprong van het idee ligt niet bij mij (oef!) maar kwam van een forum-genoot die vroeg naar tips om zijn scenery te verbeteren. En inderdaad, na mijn eerste tip kon ik al een vloek horen omdat hij meer dan de helft van zijn huisjes dan weer moet losmaken...

Nu, het is inderdaad misschien beter van er al meteen een punt achter te zetten.

Ik deel in alle geval graag mijn ervaringen wat betreft scenery (het enige trouwens waar ik vrij goed in ben want van treintjes ken ik geen ballen[:(]) dus als ik kan helpen met tips doe ik dat met plezier...

ysbeer

Toch is orginele idee niet zo gek.
Wil je geen kritiek,dan zet je geen foto ,dat is simpel.
Wil je wel raad,bedenk dan dat er kritiek komt,en zeur daar dan niet over.
De andere kant
De gene die kritiek geven MOETEN direct aangeven hoe iets beter kan of moet.
Dus geen gezeur van"dat huis heeft de verkeerde kleur,zo ziet de deur er niet uit"
NEE dan wel zeggen wat de juiste kleur is of hoe de deur er dan wel uit moet zien.
En anders schrijven"?k denk dat......."  
Opbouwende kritiek moet toch kunnen.
Ook niet als er iemand een compleet station laat zien met rails van HUPPER DE PUP.
Dan niet gaan schrijven "ik heb dit station gebouwd met rails van
HAPPER DE PAP die zijn veel mooier
Wat heeft iemand daar aan,alles weggooien????
laten we het eens proberen.
wim

Gerolf

Opbouwende kritiek moet uiteraard kunnen.
Opmerkingen zoals "als je dat niet zus maar zo doet, dan ziet het er beter uit en/of werkt het beter" zijn essentieel om van elkaar iets te leren.
Een louter negatieve opmerking, zonder enige poging om een alternatief aan te bieden, daar heeft inderdaad niemand iets aan.

Om dit draadje niet af te breken: wat mij betreft mag je gerust foto's van mijn site gebruiken om er de fouten op aan te duiden. Ik kan er alleen maar beter van worden.
Anderzijds: erg veel scenery is er echter nog niet te zien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marctje

ik denk dat dit zoiets is als mode, geuren, type wagen, welke vrouw enz. (over smaak en kleuren kan men blijven discussi?ren). wat vooral belangrijk is dat je voor jezelf uitmaakt wat je mooi vindt en hoe je iets zou maken. de bedoeling van onze hobbby is toch op de eerste plaats er ontzettend plezier aan beleven. de rest is eigenlijk bijzaak. toegegeven een baan die de werkelijk eenigzins benaderd is altijd een mooi gegeven, maar toch. ik heb eens in Modelrailroader een artikel gelezen van een persoon die op bezoek bij een vriend was en daar zijn treinbaan bekeek.de vriend had een prachtige brug op zijn baan maar had de ondersteuningspijlers ondersteboven geplaatst. bij een opmerking hierover zei de vriend heel gewoon dat hij deze opstelling mooier vond. en ik geef deze persoon voor 100 % gelijk want bij een goed gevoel mag je niet twijfelen en er voor gaan.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Dirky

Inderdaad Marctje, volkomen juist, plezier beleven is de boodschap!

Vandaar dat dit nieuwe draadje ook volledig vrijblijvend is of zal zijn. Daarmee bedoel ik; er zijn modelspoorvrienden die plezier beleven aan enkele treinen die rondrijden op oude M-rails gewoon op een houten plank die groen geverfd is. Scenery is dus voor die mensen totaal onbelangrijk. En ze beleven er plezier aan!
Dan heb je het anderste uiterste, waartoe ikzelf behoor. Ik stel scenery op de allereerste plaats en er zal later wel ook een treintje bollen! En ik beleef er ook plezier aan!

Ik ben nog niet zo denderend lang actief op dit forum maar ik beleef enorm veel plezier aan het feit dat er hier mensen zijn in alle uitersten. Ik voel me dan ook, en ik citeer uit een ander draadje, "Nederig en klein" als er vragen en antwoorden rondslingeren over een loc die al dan niet 3 of 4 vensterkes of roosters heeft aan beide kanten... Als men mij dan als raad geeft een type 16 te laten bollen bij mijn Nederbrakel projekt dan gaat bijna efkens het licht uit! What the f#ck is een typ 16????

Nu, dit draadje zal vooral de "sceneristen" het meest interesseren en waar men wil, kan iedereen er een graantje van meepikken.

Ik geef het dan bij deze een voorzichtige "Go" en reken op de "admins" het boelke te sluiten als het de verkeerde richting zou uitgaan!



PLAATSEN VAN HUISJES - foto's hoeven zelfs niet...

Vele huisjes staan als het ware bovenop de grond, al dan niet met spleten eronder. Stationnekes staan als het ware bovenop het perron geplaatst.

Hier zijn er een paar oorzaken en da?s zeker het feit dat de verlichting in het huisje kan kapot gaan en wanneer dat lampje niet van onderen bereikbaar is moet het huisje er afgenomen kunnen worden. Daardoor is er geen vaste verbinding tussen huis en ondergrond waardoor er spleten kunnen ontstaan. Dat wordt dan in vele gevallen nog eens benadrukt bij eerder oneffen ondergronden. Bij oudere banen zijn de (losse) huisjes ook vaak kromgetrokken door de warmte vh lampje...

De beste oplossing is volgens mij dat je het huisje rondom vastkleeft en de verlichting uitwisselbaar maakt via de onderkant of via een afneembaar dak. Of vandaag de dag maak je gewoon gebruik van een LED die nagenoeg met zekerheid je baan zal overleven.
Als je dan het huisje vastkleeft vul je de naad ook beter op zodat de indruk van er bovenop te staan volledig weg is. Zelf grijp ik nogal rap naar cementpoeder die ik in de natte lijm of verf wrijf. Cementpoeder geeft door zijn natuurlijke kleur direct een meestal passend verweer-effect. Grasbegroeing tot tegen de gevel is ook een alternatief. Zet zeker geen huisje OP het gras!
Een andere mogelijkheid is dat je in de bodem als het ware een uitsparing voorziet waar het huisje ?in? staat. Ik spreek hier over bvb 1 millimeter diepte... geen centimeters. Wel zorgen dat de opening zeer nauw - desnoods spannend - aansluit tegen de gevels. Hierbij heb je het voordeel dat je nooit onder het huisje door kan kijken en dat het stuk grond niet pers? effen moet zijn.
Waar je echt niet meer aankan en je het toch storend vind kan je proberen de spleet te camoufleren. Gooi wat planken tegen de gevel, een hoop aarde, steenslag, struikgewas,...

Dat "bovenop-effect" vind je ook terug bij het aanleggen van trottoirs langs de baan. Soms ligt het trottoir als het ware op de baan. Hier zou ik zeggen, leg eerst het trottoir met de boordsteen en leg dan je baan tot er tegen...



zo, da's dan een eerste onderwerp. Ik denk dat we het gemakkelijk verder kunnen doen zonder "foto's ter afbraak" en dat we ons kunnen beperken tot foto's die OPLOSSINGEN tonen!

Kees-Jan

Leuk topic maar na veel woorden zou ik zeggen: Begin maar.




Kees-Jan

Greg

daar valt niets op aan te merken, echt zeer geslaagd.
Alleen de loc valt niet in men smaak, maar daar kan je baan niets aan doen[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Dirky

Past niet onder de rubriek klassieke scenery fouten... ligt een lat te hoog. Zou liever fotos zien waar wel iets beter kan... zodat we iets kunnen leren.

Greg

Op mijn huidige baan ligt nog niets, behalve wat ballast.
Maar hier is een klein stukje van men vorige baan. Enkele jaren terug.





Laat je maar gaan [:p]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Dirky

Dank je voor de foto's. Ze tonen duidelijk de twee uitersten waar ik het over had. Eenerzijds de top-scenery van Kees-Jan, anderzijds de plank met verf...

thx

Greg

Dit zijn denk ik de eerste probeersels van mijn modelbouwjeugd.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG