Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 38 "KIS"

Gestart door BD1701, 11 mei 2005, 20:17:52 PM

Daniël

nou, alle wissels weer aangesloten, aanstuurdraden zijn nu korter en gescheiden. ik sluit 1 relais aan (met blusdiode en alles) en hoppa, daar gaan de wissels weer. Alles is helemaal gescheiden, 2 aparte bossen ver uit elkaar om de boel aan te sturen en nog gezeur. Waarschijnlijk is het eerst wat ik mrrg ga doen alles er onder uit slopen.[:(!]

Voor de mensen die hieraan willen beginnen: begin er niet aan met m?rklin!!!

DHG500

Heren (dames ook, naar ik hoop?),

ik kom wat laat in deze reeks aanschuiven. Ik koop MSM in de losse verkoop en heb een aantal nummers uit de KIS-serie gemist. Ik ben een totale leek op elektronicagebied. Ik weet wat een weerstand is, ik weet dat een diode een 'klep' is, hoe een transistor werkt begin ik een beetje te begrijpen (met base, collector en emittor) maar wat ik er mee kan in een schakeling dringt nog niet helemaal door. Kortom, een absoluut beginner. Heb daarom een beetje begrip als ik hele basale vragen stel waarvan het antwoord voor jullie vanzelfsprekend is (alvast bedankt).

Ik wil mijn M?rklin baan (M-rails, Delta-loc-aansturing) analoog bedienen en de wisselstraten via het getoonde matrix aansturen. De matrix zelf is mij helder, maar voor de wisselspoelen begrijp ik dat het verstandig is een pulsgever te gebruiken. Deze zou beschreven moeten staan in MSM 38 en moet ik waarschijnlijk nabestellen (ik heb in ieder geval de nummers 36 en 42 t/m 50). Welk essentieel nummer mis ik nog meer?

In de voorgaande pagina's heb ik al diverse schemaatjes van Pol zien langskomen, waaronder een schemaatje dat verdacht veel lijkt op de knipperinstallatie van MSM 42.

Is dit het bedoelde pulsgevertje?
Wat mij verder niet duidelijk is, is wat ik moet aansluiten op de In1 en In2 van dit schemaatje.

Verder kan ik onderstaand plaatje bijna niet plaatsen, wat gebeurt er in dit schema?

Waar staat PCB voor (anders dan PolyChloorBifenyl).
De WA1 en WA2 rechtsbovenin, zijn dat de aansluitingen van de wisselspoelen? Zo ja dan moet dat "luidsprekertje" dat erboven getekend is misschien een wissel voorstellen? (excuses aan de tekenaar). En is het bruine draadje dan gelijk aan het gele voedende draadje dat ik bij M?rklin wissel aantref (voor mij is bruin een massadraadje, vandaar mijn verwarring)?

Als ik op bovenstaande (vele!) vragen een antwoord heb hoop ik meer te begrijpen en kan ik hopleijk gaan experimenteren en meer gerichte vragen stellen.

Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken!

Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

Gerolf

PCB in de elektronica is meestal Printed Circuit Board, printplaatje dus.

Wat de KIS-reeks betreft:
Die startte in MSM 35 met wat theorie en de planning van de reeks.
Een zelfbouwvoeding kwam aan bod in MSM 36
De wisselsturing werd beschreven in MSM 37 en 38, de uitbreiding/matrixsturing in MSM 43 en 44
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DHG500

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters...De wisselsturing werd beschreven in MSM 37 en 38...

Gerolf, bedankt, ik weet nu met zekerheid welke nummers ik moet nabestellen. Hopelijk ligt er nog wat op voorraad.

Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

Pol De Bard

Leuk dat je meeleest, Bob!
Ik vraag me nog af wat Dani?l verkeerd heeft gedaan, volgens mij heeft hij gewoon de flipflops (lijken inderdaad op een knipperschakeling, ze slaan alleen niet vanzelf om) met een te lage spanning gevoed. Ik wijs er nog eens op dat de leds dienen ter controle van een goede werking van de schakeling, niet als terugmelding. Dat spaart een hoop zoeken en meten!
Hoe hoger de voedingsspanning, hoe minder storingsgevoelig die dingen worden. Maar de led die 'uit' hoort te zijn zie je dan zwak oplichten. Maar voor het doel stoort dat niet.
Alles wordt degelijk in de praktijk getest, zo bleek de pendelautomaat niet altijd goed te werken. Andere 'batch' transistoren, iets lagere spanning, en hup! Daarom werd de schakeling verbeterd en dat verschijnt in nr.52.
Aan terugmelding in se en beveiliging gaat nu ook begonnen worden.
Maar MSM is g??n elektronikablad, en sommige items (ABC, pendelding) leken ons zo interessant dat we die er even tussendoor hebben 'gespekt'.