Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 38 "KIS"

Gestart door BD1701, 11 mei 2005, 20:17:52 PM

Pol De Bard

Ik heb even wat gevolgd... en Gerolf en Johan laten betijen, want ook zij hebben flink wat kaas ervan gegeten.
Om te beginnen, Daniel, heb je wel een wat lage spanning aan de flipflops aangelegd. De basisstroom lijkt me onvoldoende om de transistoren in volledige verzadiging te houden. Da's ??n. Ik zou de flipflops liever gevoed zien via een 7815 bvb.
En inderdaad, spoelen als die van een ontkoppelrail kunnen flink wat stroom slikken en die spanningsval, ook v??r een spanningsregelaar, kan de hele boel verbrodden. Heb je ook aparte min-leidingen aangelegd, en ?berhaupt twee verschillende voedingen gebruikt?
Ik denk dat dit laatste -voor de prijs van een dumptrafootje hoef je het niet te laten- wel erg belangrijk is, zelfs onmisbaar!
Ik wil je wel komplimenteren met de bouw, erg netjes!

Havoc

Nog eens de laatste dingen nagelezen en de volgende punten vielen op:

citaat:
WAt veel aannemelijker is dat de flip/folp door de stoor puls van die magneet terugslaat,dat is een bekend verschijnsel.


Misschien, maar Dani?l heeft het probleem waarbij ze niet terugslagen, maar in de beginstand terugkomen, net zoals bij het aanzetten van de spanning. Maar wat je zegt is niet uit te sluiten, want het kan even goed zijn dat die condensator ervoor zorgt dat die stand niet terugslaagt! (en dus eigenlijk de storing filtert)

citaat:
Als spoelen met gelijkspanning schakelen,en er is electronica in de buurt dan altijd een blusdoide over die spoel.


Ja en nee. Die blusdiode is nodig als je met een transistor de spoel schakelt. In dat geval beschermt de diode de transistor tegen veel te hoge spanningen. Als je de storingen waar jij op doelt wil voorkomen moet je eigenlijk een "snubber" plaatsen. Maar die moet op maat van de spoel etc gemakkt worden, geen simpele klus.

citaat:
achter een stabilisator is 10?F voldoende, op voorwaarde dat hij er vlakbij wordt geplaatst, en een goede kwaliteit heeft (tantaal vb.)


Voor stabiliteit is dat voldoende, niet voor het zakken van de spanning tegen te gaan. Daar heb je ongeveer 1000uF per ampere verbruik voor nodig, meer als er piekstromen zijn.

citaat:
Heb je ook aparte min-leidingen aangelegd


Goeie opmerking! Iedereen kijkt naar storingen in de plus-leiding, maar de min-leiding is minstens zo belangrijk. Is die van voldoende doormeter?

Dani?l, waarschijnlijk een stomme vraag: die ontkoppelrail wordt gevoed via de 2-de voeding (bekomen van dezelfde transfo), maar hoe is de drukknop aangesloten? Het is niet de eerste keer dat er schakelaars zo gemonteerd worden dat ze eigenlijk de voeding kortsluiten. (ja, ik spreek uit ervaring)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DelticPower

Hoi Johan,
citaat:
Als je de storingen waar jij op doelt wil voorkomen moet je eigenlijk een "snubber" plaatsen. Maar die moet op maat van de spoel etc gemakkt worden, geen simpele klus.



Wat is een snubber?

Groeten van Jan


ysbeer

citaat
--------------------------------------------------------------------
Ja en nee. Die blusdiode is nodig als je met een transistor de spoel schakelt. In dat geval beschermt de diode de transistor tegen veel te hoge spanningen. Als je de storingen waar jij op doelt wil voorkomen moet je eigenlijk een "snubber" plaatsen. Maar die moet op maat van de spoel etc gemakkt worden, geen simpele klus.
---------------------------------------------------------------------

storingen door geschakelde spoelen bestaan absoluut,ik schakel mijn gehele baan met nogal wat relais.
Het niet voorzien van diode over die relais heeft regelmatig gevolgen voor de uitgangs signalen vanuit de computer.
Zet maar eens een draagbare radio in de buurt en schakel dan het relais.met en zonder diode.
Dan hoor je het wel

Storingen van deze soort zijn samen met aardlussen de belangrijkste
storings bron in de industrieele besturingen.

wim

DelticPower

Hallo Ibox, bedankt voor je reactie. Helaas is mijn technisch engels een stuk minder geworden, maar ik denk te begrijpen dat deze snubberschakelingen een uitgebreidere vorm van een R-C schakeling is die de schakel-(inductie)-pieken afvlakt.
Klopt dat?
Groeten van Jan

Havoc

Inderdaad. Een snubber geeft echter nog minder storingen als hij goed past bij de stoorbron. Dit omdat sterke spannings en stroompieken vermeden worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DelticPower

Bedankt mannen, ben weer helemaal bij.[:)]

Groeten van Jan

Daniƫl

daar was ik weer, net terug van de club.
weer de hele avond bezig geweest. ik heb even een andere voeding in elkaar geknoopt:



de voeding voor de wissels gaat inderdaad via een apparte voeding (brugcel + elco)

ik heb het nu geprobeerd met een losse voeding erbij. allebij op die losse voeding, alleen de printjes of alleen de wissels. alles bleef storen.

waarschijnlijk is het toch de ontkoppelrail. het schakelen van de wissels gebeurd pas als je de knop van de ontkoppelrail loslaat. Nou wil het zo dat alle draden naar het bedieningspaneel door hetzelfde gat gaan. we hebben iemand op de club zitten die bruingoed repareerd en die helpt me dr nu ook mee.

we hebben over de ontkoppelrails een 120n condensator gezet. hierna gingen de wissels niet meer om met het onkoppelen, alleen nog als er een trein over de ontkoppelrails reed (wat dus ook een magnetisch veld opwekt)

nu ben ik van plan om de ontkoppelrailzen ook op die gelijkspanningsbron aan te sluiten, en dan met een blusdiode zoals met een relais. het lijkt me dat ie dan iig geen magnetische veldjes meer op kan wekken in de dradenboel.

morgen ga ik weer verder proberen. ik hou jullie op de hoogte [;)]
in ieder geval heel erg bedankt voor alle hulp!!

ysbeer

Voer de spanning op de flip/flops wat op tot een volt of 15.
7.5 is echt geen spanning voor dit werk.
Houdt de spannning voor wissels en al het ruwe werk absoluut gescheiden van elkaar(elektrische bedoel ik)
Gebruik dus twee of meer voedingen met eigen trafo,s
Verbind de beide(of nog meer)voedingen met de min polen
OP EEN PLAATS AAN ELKAAR,NOOIT OP TWEE.
gebruik dus een z.g.n STER AARDE
Doe dit met dikke draden,en leg als het even kan dit punt aan echt aarde.RANDAARDE WATERLEIDING.

Ontkoppel met gelijk spanning en een diode er over.
IK ben bijna zeker dat dan alle problemen uit de lucht zijn.
Neem deze voedings zaken zeer serieus.
Voor Alles wat je nu goed doet zul je later zeer dankbaar zijn
Wat hier gebeurt,of gebeurde is niets abnormaal is in de industrie veel voorkomend,evenals de op lossing
Ik heb 36 jaar industrieautomatiseringen ontworpen en daar bij veel builen gevallen maar er van geleerd.(hoop ik)

wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

leg als het even kan dit punt aan echt aarde.RANDAARDE WATERLEIDING.

Dat zal niet helpen. En als je denkt van wel wil ik graag weten waarom.

ysbeer

Het hebben van een stabile uitgangspositie is altijd een goede zaak
Statische electrische stromen en ook velden hebben als basis meestal de aarde.
Het nu direct aarde van de min voorkomt dat er stromen gaan lopen tussen aarde en het minpunt van alle voedingen.
Welliswaar is een dergelijka aard verhaal tegen woordig miet meer zo belangrijk aangezien moderne electronica laagohmiger is dan die van 30 jaar terug maar toch blijft het een goede zaak om of geheel symetrisch te werken of asymitrische electronica eenzijdig te aarde.
Hierbij gaan redeneringen van.
Zonder werkt het bij mij ook prima niet op,het gaat er n.l niet om dat iets werkt(dat doet het al gauw)maar dat het lang en zonder vreemde storingen blijft werken.
UIteraard moet iets ook kunnen,het gaan leggen van 30 meter aard kabel om bij een kraan of zo te komen is overdreven,laat dan maar.
Zeker mensen die niet met veel elctronica kennis zijn bedeeld kunnen
wij beter de raad geven om alles zo safe mogelijk te maken,ook al is dat (of lijkt dat)wat overdreven.
Geloof mij,een leek die om onverklaarbare wijzen(voor hem)telkens zijn electronica de fout in ziet gan haakt af.
En dat vind ik zonde,er zijn zoveel leuke dingen te maken.
Voedingen en alles wat dar bij hoort zij de basis van het electronica gebeuren.
Je kunt daar aan niet genoeg aandacht besteden.

Wim


aanhang
Alleen aarde helpt inderdaad niet,het gaat om alles doen natuurlijk

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

...Statische electrische stromen....

Wat zijn dat?

Uit je hele verhaal maak ik op dat je van elektrotechniek weinig kaas hebt gegeten. Geeft niet, maar vertel dan niet van zulke verhalen die nergens op slaan. Dat brengt de leek alleen maar onnodig in verwarring.
Ik blijf er bij dat het aan aarde leggen van de min van de schakeling geen enkele zin heeft. Het doet niks.

Toevoeging: volgens de NEN 1010 is het zelfs verboden om enig punt van de schakeling aan aarde te leggen. Zie rubriek 411, artikel 1.3.1.b.

ysbeer

discussie gesloten.
Lees de NEN maar eens goed.
Voor spannningen onder 42 volt

Heb ik ook gedaan,als electronicus met diploma HTS.en zeer ruime ervaring.

De verdere lezers moeten zelf maar uitmaken wat wel en niet goed is voor hun schakeling.
Wim

Klaas Zondervan

okee, dus als je geen gelijk krijgt dan sluit je de discussie?
Ik wou nog even doorgaan.

NEN 1010 goed gelezen, het gaat hier toch om spanningen onder de 42V?

Ik heb ook HTS elektro en zeer ruime ervaring

En wat de andere lezers betreft, die kunnen vaak niet uitmaken wat goed is, omdat ze minder kennis van zaken hebben dan wij.