Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 38 "KIS"

Gestart door BD1701, 11 mei 2005, 20:17:52 PM

marimon

En nu maar blokken Bert, komaan !!!!

Groeten,
Marc[:D]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Havoc

citaat:
Voor mijne toets van morgen moet ik ook die transformatoren kennen


Doe er mij niet aan denken!!! Ik zie nog de vector diagrammen voor mij.

Gaatjesprint is geen ramp om te gebruiken. Maar eilandprint kan soms handiger zijn. Veel hangt af van hoe je werkt.

Persoonlijk vindt ik printplaten maken v?????l eenvoudiger dan ballast leggen.

Tony, kan er geen extra richtlijnen bij over hoe foto's/tekeningen op de site te zetten? Ik heb hetzelfde probleem: veel te groot. Wat is de beste resolutie voor zoiets. (Ik zou dit op het betreffende forum gezet hebben, maar dat is afgesloten)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Inderdaad, Johan, ik ga dat eens doen.
Photobucket verkleint zo nodig de resolutie van beelden om de 250kB niet te overschrijden, maar niet de afmeting.
"Irfanview" is een gratis programma dat je zowat overal vindt en waarmee je beelden niet alleen kan bekijken maar ook elementair bewerken. Je kan kleur, helderheid, kontrast aanpassen. Maar ook "Resamplen" en de afmetingen aanpassen naar keuze of vast, 600X800 pixels bvb. Ik zet dit er even bij in de rubriek boven.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Break302

Dag Tony

Ik denk dat U net als zoveel andere ook met windows XP werkt , dan moet ge toch zeker ook Microsoft Picture It Photo Standard 9 kennen wat verbonden is aan Windows !
Dat programma gebruik ik voor het aanpassen en afdrukken ,en om foto's te voor zien van tekst of titels !
Ik vind dit een zeer gemakkelijk te gebruiken programma en het is gratis meegeleverd !

Groetjes Break302

Pol De Bard

Hey Bert!
Bedankt voor het komplimentje! Ik deed alleen maar mijn best om in eenvoudige woorden gecompliceerde dingen verstaanbaar te maken.
Zo heb ik het zelf geleerd.

Voor de anderen, betreffende printen:
Voor eventuele printen zijn er 2 opties:
1) In de stijl van het bedradingsschemaatje in MSM, vraagt weinig inkt maar veel (lang) etsen en is goed verstaanbaar want volgens het principeschema.
2) Met grote vlakken en relatief kleine ruimte tussen die vlakken.
Vraagt v??l meer inkt maar etst een hoop sneller, er moet minder materie weg ge-etst worden.

Strokenprint zie ik alleen maar zitten voor diegenen die goed vertrouwd zijn met het bouwen van dergelijke schakelingen. Of voor z??r eenvoudige dingen als de pulsgever (??n weerstand, ??n condensator, ??n transistor!). Als het wat ingewikkelder wordt is dat spul totaal onoverzichtelijk voor een leek en bij het minste probleem weet die bijna geen raad meer en geeft op. Zonde.

treinbeginner

hallo kis

ik heb problemen, ben groooooote leek en wil dit ook eens proberen maar
1? moet ik rekening houden met de plussen en de minnen?
2? welk beentje van de bd579 moet aan welk beentje  bevestigt worden.
3? de schakelaar staat waar en welke aansluiting?

Je ziet een grrrrroooooot ??????

help!!!! help!!!!!

Of is het beter hier af te blijven. (Kan tegen de waarheid als je zegt koop u gerief liever).Ze zeggen wel oefening baat kunst.

Met een dikke kus.

 

Havoc

citaat:
1? moet ik rekening houden met de plussen en de minnen?

JAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Dit is een van de meest belangrijke dingen. Als het niet nodig was zouden ze er niet staan. Electronica prullers zijn lui van aard, dus iets schrijven als het niet moet doen ze niet (dubbele negatie, opgelet!).

Voor puntje 2 denk ik dat je beter naar de foto's kijkt (zowel in MSM als op het net), en het net zo probeert te doen als erop staat. Met tekst zoiets uitleggen is niet simpel. Eenmaal je een werkend exemplaar hebt ben je vertrokken.

De schakelaar kan je in princiepe zetten waar je wil, maar als het ver wordt zal je draden moeten gebruiken.

Trouwens over wisselschakelaars gesproken: vroeger waren er daar 2 soorten in. Een eerst soort waar het contact stond langs de kant dat de hendel stond, en een andere soort waar het contact stond langs de tegenovergestelde kant. (opnieuw moeilijker uit te leggen dan het is) Dit maakt niets uit maar kan verwarrend zijn als je je daar niet aan verwacht, of de dag dat je een defecte schakelaar vervangt en alles ineens omgekeerd werkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

Johan,
jij had Kis moeten worden, jong!
'k Zou het zelf niet beter kunnen zeggen hebben!
1) Ja, Marc, die plus en min zijn ECHT BELANGRIJK!!!
2) De stand van de BD 479 of equivalent is goed te zien op de foto's (toegegeven, ik had het ook zo kunnen bouwen dat ze in dezelfde stand stonden!) en tekeningen. Op de bovenaanzichten is een extra vlakje ingetekend waar het metalen koelvlak zit.
Let op met TIP120-transistoren: ze zijn ook bruikbaar, maar de basis en emitter moeten dan omgewisseld worden (de twee buitenste draden, de middelste blijft collector)
3) Voor die schakelaar antwoordde Johan je al.

Let op: de schakeling uit MSM37 is een proefschakelingetje dat we verder ook gaan gebruiken, maar eventueel in licht gewijzigde vorm.
We zijn nog lang niet klaar!
In MSM40 komt een recapitulatie waar op dit soort vragen wordt ingegaan.

treinbeginner

hallo


Alvast bedankt voor reactie.Ik ga mij er is aan wagen,Op hoop van zegen.
Of moest er mij iemand zo'n proef opstelling verkopen zou zeer leerzaam zijn.

Marc
 

Pol De Bard

Halloo!!!
B???rt? (sorry, ik moest plots denken aan "Sesam straat![;)])

Hoe was het met je examens?

Havoc

Bert! B??rt!! B???rt!!!
Ja Tony...
Moet zien, kijk dan toch Bert!
Ja Tony, wat is er?
Ik heb een trein!
Ja Tony, laat me nou studeren wil je, ik moet nog 3 hoofdstukken leren.
Maar Bert! Zie je dan niet hoe fijn dat is? Kunnen we de hele vakantie spelen.
Tooonie, als ik niet kan studeren, dan heb ik geen vakantie.
Maar Bert, hou kan dat nou... Kijk Bert en ik heb nog een wagonnetje ook.
(enz, enz)


Sorry, kon het niet laten...[:o)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Goe, Johan![:D]

Dit moet naar de humor, maar ik wil wel dat je het zelf doet, anders staat mijn naam erbij en dat verdien ik niet![:I]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Probleem is dat het dan niet meer inspeelt op het verloop van de draad. Dan is een heel deel van de leut er ook af.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Naar aanleiding van KIS MSM 38 (nu pas gelezen) enkele andere vragen. Het zal duidelijk zijn dat ik GEEN electro scholing heb.
1. Op pagina 76, onder 'Praktisch', staat vermeld dat er een condensator is die er voor zorgt dat de schakeling altijd in een vaste stand staat wanneer de stroom wordt ingeschakeld. Is deze in het schema opgenomen? Zo ja, welke condensator is het? Ik vind ze niet direkt terug.
2. Kan ik op de schakeling eender welke spanning tussen 12 en 18 V plaatsen ?
3. Ik gebruik gelijkgerichte wisselsspanning (gestabiliseerd met een condensator) als voeding. Het profiel is vermoedelijk zoals getoond op pagina 74 want hoewel de trafo 16 V wisselspanning geeft, meet ik 23 V gelijkspanning. Is zo'n voeding bruikbaar of is de spanning te hoog en/of te instabiel ?
4. Als ik he goed begrijp bouwt u de flip-flop zelf. Is het voor een leek als ik niet 'veiliger' (kleinere kans op fouten) om een kant-en-klare flip-flop te gebruiken ? Zo ja, kan u een type (code) aanraden dat bruikbaar is ?

Dank voor een toelichting, en graag lees ik in MSM 40 verder

Pol De Bard

Hallo Martijn!
Wel fijn te zien dat er zoveel reactie komt op 'KIS'.
Een enqu?te leerde ons nl. dat heel veel modelspoorders, vooral ook beginners, wel allerhande dingen zelf willen maken maar dat de leidraad daarbij ontbreekt. We hopen dus dat deze reeks in MSM de boel wat duidelijker gaat maken.
Op jouw vragen heb ik volgende antwoorden:
1) Die condensator staat in het schema parallel aan de collectorweerstand van 1k van de rechter transistor (100 nF)
2) Kwa spanning zijn de schakelingen niet kritisch. Alles tussen zeg 10 en 30V is OK, maar de spanning mag niet "zwabberen", voldoende afvlakcapaciteit gebruiken dus. Daarom zijn er ook 2 trafo's aanbevolen.
3) Vraag 3 is in 2) dus beantwoord
4) Kant-en-klare flipflops zijn m.i. moeilijker in het gebruik: TTL kan je bij gebrek aan ervaring "opbranden" bij het solderen, en C-Mos kan het vanzelf begeven door aanraking. Bovendien hebben die chips de pootjes op maar 2.54mm van mekaar staan, begin daar als onervaren soldeerder maar eens mee...
Die IC's moeten dan ook nog eens een gestabliseerde voedingsspanning krijgen, dus nog meer komplexe toestanden en komponenten die korrekt moeten gekoeld worden. Brrrrrrrrrrrrrrr.............
Nee, die flipflops zijn makkelijk te bouwen voor ieder beginner (gewoon een beetje opletten) en zal het ook wel ongeveer een mensenleven uithouden hoor!

Ik vernam van Tony dat Jacques Le Plat ("groetjes uit Ferbach") in dat nummer beschrijft hoe hij de bedieningspanelen bouwt. Leuk dus, dat kadert in de KIS-reeks en zo hoef ik daar geen kostbare pagina's aan te besteden, we kunnen volgende maand verder met astabiele multivibrators. Na de bistabiele is dit de leukste...toeters en bellen, knippers en walkaround (analoog), alles met dezelfde schakeling!