Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 38 "KIS"

Gestart door BD1701, 11 mei 2005, 20:17:52 PM

Pol De Bard

Nog een diepere zucht.....
Verdorie, de bedoeling is de mensen vertrouwd te maken met elektronika!! Hoe willen jullie in hemelsnaam ooit Hi-Tech snappen als je nooit Lo-Tech gezien hebt?
De bedoeling van deze reeks is en blijft: diegenen die met vertrouwde betrouwbare systemen willen werken de hand te reiken, en de lezer tegelijk wat inzicht in elektronika te geven. Er zullen altijd imperfecties zijn die we graag op de koop toe nemen, maar diezelfde nadelen kleven ook aan de huidige digitale systemen!
We gaan ons niet vastpinnen op ??n soort wissels bijvoorbeeld, maar wel op zo universeel mogelijke toepassingen.

marimon

Pol, langzaam tellen tot tien, rustig in en uitademen en gewoon verder doen. Soms is het voor mij nu al ingewikkeld maar 'k Blijf volgen. Vooral na het steuntje van onze Tony. Merci.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Havoc

Ja, maar we zouden dit deel van het forum moeten beperken tot kiss en al de rest eruit smijten. Niet omdat de rest niet valabel is, maar omdat het enkel tot verwarring leidt. Meestal kan ik nog volgen, maar ik kan best begrijpen dat wie niet in de electronica zit de dingen soms ziet vliegen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marimon

Doen zou ik zeggen.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Daniël

zo, voor de club waar ik op zit moet ik nu ook een aantal printjes maken [:p]
die ene die ik gemaakt had heb k daar eens getest (op een m?rklin wissel!!) en dat werkte perfect. Ik ben nu bezig met deze printjes inbouwen. Hier een fototje:


zoals je ziet, als je de componentjes een beetje geordend plaatst, kun je er 21 kwijt op een 10x16 gaatjes print.

het printje krijgt nu een voeding van 7,5v door een 7875S spanningsregelaar. hierdoor krijgt ie precies genoeg spanning om te schakelen en valt de lekspanning door het 2e ledje bijna niet op [;)]

Havoc

Krone blokken voor de modelbaan! Het mag ook iets kosten precies.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Daniël

jah, die hebben we allemaal 2e hands gekregen. komen uit oude ptt centrales hier.

maar nu zitten we met een probleem... de hele rits schakelingen zit aangesloten op m?rklin wissels.
- de voeding van de printjes komt uit een brugcel => 78S75 met een elco: geeft mooi 7,5V
- de voeding voor de wissels gaat gewoon via een brugcel met elco erop: geeft ongeveer 21V

nu wil het zo dat als we een lok schakelen of een ontkoppelrails aanzetten de wissels allemaal terugspringen naar de oorspronkelijke stand... (die waar de condensator over zit dus).

hebben al meer mensen dit meegemaakt, en zo jah, hoe hebben die dit opgelost ? het is namelijk best irritant als je over een wissel rijdt die ineens omspringt...

Gerolf

Het lijkt er op dat je een spanningsval hebt, wanneer je ontkoppelrails schakelt. Je voeding zakt, en daardoor gebeuren er rare dingen.
Ik zou eens proberen om die lagere spanning door een aparte voeding van stroom te voorzien (desnoods in een testfase via een goedkoop adaptertje)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Wat gerolf zegt is waarschijnlijk hel correct, je zit ergens met een spanningsval die de boel beinvloed. Nu is het een kwestie van te gaan kijken waar. Er zijn 2 mogelijkheden:

1: het gaat via de voedingsspanning. Hier eerst de suggestie van Gerolf proberen met een aparte voeding. Als dat het probleem is, dan ga je een diode in serie met de 78S75 moeten zetten en wat groter condensators voor de voeding. Wat is de spanning aan de ingang van de 78S75 trouwens? Ook 21V?

2: een groter probleem heb je als de storing via de ingangen wordt opgepikt.

Dat zien we dan wel als je eerst 1 hebt uitgeprobeerd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Daniël

er zit voor de 78S75 een 35V 4700uF elco, lijkt me toch voldoende.
dinsdag ga k weer naar de club, dan neem k een computervoeding mee om te testen.

de 78S75 krijgt idd ook 21V voor z'n kiezen, maar deze moet max 35V aankunne, dus dat lijkt me niet het probleem.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dani?l

er zit voor de 78S75 een 35V 4700uF elco, lijkt me toch voldoende.
Dat lijkt inderdaad zo, maar als die elco ook verbinding maakt met je ontkoppelrail, kan deze laatste je grote elco 'leegzuigen'.
Je kan echter een diode tussen voeding en elco plaatsen, zodat die alleen ontladen kan worden door je 78S75 en achterliggende schakeling. Heb je trouwens ook een kleine elco of tantaal geplaatst achter je 78S75? Die is immers nodig voor een goede stabilisatie
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Daniël

ik heb nu die 16v wisselspanning door een brugcel, naar de elco, door naar de spanningsregelaar. achter de spanningsregelaar zit geen elkco, dat zal ik dan ook eens proberen. op de club staat nog een doos vol, zal ik ook eens proberen dan...

Havoc

citaat:
dan neem k een computervoeding mee om te testen.


Je weet wat je doet met zo'n ding? Er is hier al eens een discussie over zo'n voedingen geweest en de consensus was die beter niet te gebruiken.

citaat:
de 78S75 krijgt idd ook 21V voor z'n kiezen


Dan heb je reserve genoeg om een diode te zetten zoals Gerolf zegt, vandaar de vraag.

citaat:
achter de spanningsregelaar zit geen elkco, dat zal ik dan ook eens proberen.


Zeker proberen. Zet er ook zo'n 4700u/35V dat is een prima waarde.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Ik heb het driemaal gelezen en snap het nog steeds niet.
Positief nieuws,datligt aan mij.

Als ik het goed begrepen heb,dan nu de volgende reactie.
Door spannningsval plotsklaps alle wissels om lijkt mij onwaarschijnlijk,is ook niet echt te verklaren.
Te lage spanning doet wiegeren ,niet aktiveren.
WAt veel aannemelijker is dat de flip/folp door de stoor puls van die magneet terugslaat,dat is een bekend verschijnsel.
Wissels/ontkoppelrails e.d NOOIT uit de zelfde voeding voeden als de electronica.
Als spoelen met gelijkspanning schakelen,en er is electronica in de buurt dan altijd een blusdoide over die spoel.
VERkeerd begrepen of gelezen ???????

Wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Wissels/ontkoppelrails e.d NOOIT uit de zelfde voeding voeden als de electronica.
Kan je wel doen, maar je moet de voedingen goed stabiliseren
citaat:
Als spoelen met gelijkspanning schakelen,en er is electronica in de buurt dan altijd een blusdoide over die spoel.
Dat kan inderdaad ook een oorzaak zijn van de problemen.
citaat:
citaat:
achter de spanningsregelaar zit geen elkco, dat zal ik dan ook eens proberen.
Zeker proberen. Zet er ook zo'n 4700u/35V dat is een prima waarde.
achter een stabilisator is 10?F voldoende, op voorwaarde dat hij er vlakbij wordt geplaatst, en een goede kwaliteit heeft (tantaal vb.)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw