Martijn,
heb je MSM 44 al? daar staat in hoe je een relais kan aansturen met de flipflop.
Wat die optokoppelaar betreft, wacht daar nog wat mee tot je beter vertrouwd bent met de materie, jongen!
Om op de rest van je post terug te komen:
1)In MSM 38 staat dat de MINNEN -A en -E wel degelijk aan mekaar moeten, maar dan wel ALLEEN aan de voeding. Met ??n schakelingetje zal je nergens last van hebben, maar als het er een hoop worden gat het fout. De voeding moet in "ster" bedraad worden. Ik kom daar nog op terug.
2)Gevoelige leds lichten inderdaad wat meer op dan oudere, ook in de tak die "uit" staat. De reden is dat we een vrij grote basisstroom sturen naar de tor die "open" moet, en die loopt door de....gedoofde led. Vandaar dat we die leds alleen gebruiken voor een kontrole van de goede werking van de FF, en niet voor terugmelding. Het staat zo slordig, zeggen de Hollanders[

][

][

]
3) In dit systeem gaat het voor alles over het bedienen van WISSELSTRATEN via een diodematrix (Ja Wim!) want we hebben een stroomspaartruuk. Ieder zijn eigen voeding (of toch ongeveer) en de schakelstroom hoeft niet door de matrix te gaan.
Ook moet het systeem werekn met ALLLEEES wat er in de handel is. Eindafschakeling of niet, stroomvreter of zuinig als een Schot (of toch een Hollander?[

]), motor of geheugendraad, spoor Z of 15", wissel-of gelijkstroom, DCC of FMZ of Mfx of, of, of....Live Steam!
Kortom, dit is een oud systeem dat ik dertig jaar geleden pionierde (en anderen samen met me, steeds in dezelfde optiek), net voor het verschijnen van de digitale boel. En waarvoor nog steeds enorm veel belangstelling bestaat, want slechts weinigen willen een computer bij de spoorbaan. Of een gebruiksonvriendelijk systeem.
Voor weinig geld, en met wat tijd en wat moeite maak je het. Zelf!