Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MSM 38 "KIS"

Gestart door BD1701, 11 mei 2005, 20:17:52 PM

ysbeer

daniel

Haal de draden van de schakelaars,dus die naar de flip/flop weg van de andere bedrading.
Zet inderdaad een weerstand BIJ DE SCHAKELAAR.
25 cm voor devoedings draden is geen probleem.
succes

wim

Daniël

ok, dat zal ik vanavond ook proberen. de draden van de ledjes kunnen wel bij die van de schakelaars liggen ? en hoever moeten die bosjes (dus van de schakelaars en t bosje stops) uit elkaar liggen ?

de bosjes moeten alleen wel door het zelfde gat het paneel in. het zijn panelen die naar voren klappen namelijk...

ysbeer

led s bijten niet.
Hoever,tja zover als mogelijk maar 100m is te ver.[:D]

wim

Havoc

Als je de draaden voor de bediening apart houdt voor zover je kan, dan kan dat al een hoop schelen. 1.5m samen in een bundel waar die ontkoppelspoelen op aalgesloten zijn is teveel van het goede vrees ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Wat ook wil helpen: de heen en retourdraad van een circuit bij elkaar houden. Dus b.v. in het geval van de ontkoppelspoel: de plus van de voeding naar de drukknop, en dan de draad van de drukknop naar de spoel voor zover mogelijk langs de plus terugvoeren, dan naar de spoel. En dan de min van de spoel terug naar de voeding weer langs de stuurdraad en dan langs de plus terug tot aan de voeding. Dus steeds twee draden waarin tegengestelde stromen lopen langs elkaar leggen. Dan beinvloeden ze de omgeving het minst, en worden ze door diezelfde omgeving het minst beinvloed.

Daniël

k heb het even geprobeerd met 1K weerstanden van de schakelaars naar de gnd, maar dat maakt geen verschil.

ik zag strax dat ik nog helemaal geen draden voor stops erbij had liggen, dus dat is het probleem ook al niet. het enige wat er nu in die bos zit zijn de stuurdraden voor de wissels, de ontkoppelrailzen (met sperdiode, dus reageerd ie ook al niet meer op)en de relais van de seinen (ook met sperdiode).

het gebeurd nu dus alleen nog maar met het schakelen van de trein. bij de ene trein is het vaker dan de ander. ook gebeurd het op het ene spoor meer dan het andere...

we hebben trouwens wel allemaal M?rklin M-rails liggen, ik weet niet of dat nog voor problemen zorgt ?

ysbeer

Apart is natuurlijk wel apart.
Dus de ingangs draden die nar de diode lopen bij elkaar in een bos.

EN DAAR DAN NIETS ANDERS MEER BIJ,

heb je alle schakellaars van een weerstand voorzien,en hoe zit het met de draden aan de andere zijde van de flip.
Wat zit daar aan???.
is de voeding nu 15 volt ??

stuur eens een schetsje hoe het nu eigelijk allemaal zit
foto mag ook.

wim

Daniël

ik had even 1 schakelaar voorzien van weerstanden om te proberen, maar dat lukte niet.
ik zal vanmiddag even foto's + schematje maken en hier neerzetten ;)

Daniël

hier dan een foto + uitleg.





hier de uitleg...
Rood:

  • 1: Voeding, geel = +20V, zwart = GND, rood = +7,5V (nu even +15V)

  • 2: Draden van de schakelaars

  • 3: Draden naar de leds

  • 4: Draden naar de wissels

  • 5: Alle aansluitingen van de 4 seinen

  • 6: Alle draden naar de stops

  • 7: Alle draden van en naar de ontkoppelrailzen



Groen:

  • 1: Draden naar het paneel van de wissels, ontkoppelrailzen en seinen

  • 2: De + van de wissels

  • 3: De - van de wissels, + en - van de ontkoppelrailzen en de aansluitingen naar de stops en seinen



Paars:

  • 1: Voeding voor de wissels, ontkoppelrailzen en relais

  • 2: 7,5V Voeding voor de printjes (nu losgekoppeld !!)

  • 3: 15V Voeding voor de printjes



Blauw:

  • 1: Vrijloopdiodes wisselspoelen

  • 2: Vrijloopdiodes ontkoppelrailzen

  • 3: Vrijloopdiodes relais



nou ben ik van plan om morgen het bovenste paneeltje met de printjes dichter bij het paneel te zetten en om een apart gat te maken voor die draden. het andere paneel voor de stops, seinen en ontkoppelrailzen blijft dan op de oude plek hangen (is ongeveer 70 cm ernaast).

de voeding voor de printjes komt nog steeds van een aparte voeding, dit helpt niets...
voeding voor de printjes opvoeren naar 15V helpt niets...
weerstanden van de schakelaars naar de gnd helpt niets...

ysbeer

Help niets is maar betrekkelijk.

Het voorbeeld van de emmer
Als je emmer twee gaten heeft is hij dus lek.
Als je een gat dicht soldeer,is hij nog steeds lek.
Maar toch betekend het niet dat als je ook het tweede gat dicht heb gesoldeerd ,je het eerste weer moet open boren.

Alles wat je nu hebt gedaan zal het zeker verbeterd hebben,die weerstanden bij de schakelaar is niet zeker dat was gokken.
Maar diode,15 volt,scheiden van dat, alles helpt.
Maar kennelijk zit er nog wat.

zo op de foto te zien zit e.e.a toch nog behorlijk door elkaar je zult
waarschijnlijk nog meer orde en scheiding moeten aan brengen.

volgend vraag kan dom zijn,dus sorry dan
Ik zie op de foto wissel decoders.wat doen die.
waarom schakelen die niet meteen de wissels.
die dingen geven meestal gewoon een puls uit,dus wat is het probleem
Maar het kan zijn dat ik nu zit te zwammen,dus dat moet je me maar even vertellen.

wim

Daniël

je bedoeld die 4 witte blokken ? dat zijn viesmann relais. die worden gebruikt voor de seinen. de 3 blauwe blokjes eronder zijn om het witte rangeerlicht te schakelen bij de uitrijseinen ;)

ik ga vanavond eerst alles loshalen denk ik, en dan alles zeer zorgvuldig scheiden. misschien dat dat helpt...

enne, vragen zijn nooit dom [;)]

ysbeer

Bedankt voor de uitleg.
Overigens zijn die viesman relais digitaal,en bistabiel[?]

Waar staat deze baan eigenlijk,en is het een club baan[?]

wim

Daniël

de relais zijn wel bistabiel, maar niet digitaal.

de baan staat in rheden (vlak bij arnhem, in Nederland) in een gebouw van de kerk. het is een clubbaan waar kinderen vanaf 8 jaar mee mogen rijden. die betalen dan per keer 1 euro.
omdat we die kinderen hebben krijgen we van de kerk ook nog eens in de zoveel tijd geld, dus dat is ook wel handig ;)

de baan is volledig opgebouwd met m?rklin m-rails. dat hadden we nog liggen en het was een te grote investering om iets anders neer te leggen. de oprichter van de club heeft zelf ook een m?rklin baan in een 40 voet zeecontainer in de achtertuin [:p] en neemt ook regelmatig wat van zijn rollend materieel mee.

zo als de baan er nu bij staat is ie te besturen met 7 man.
we hebben:
-1 groot rangeerterrein
-1 kopstation met 5 sporen
-1 stuk hoofdbaan met lus
-1 doorgaand station
-1 klein rangeergebied
-1 schaduwstation met 5 sporen
-1 bergstationnetje met beperkte rangeermogelijkheden

bij dat bergstationnetje ben ik nu dus bezig met die schakelingen. omdat het het kleinste stukje is en de rest van de baan er geen last van heeft als dat er uit ligt.

DelticPower

Hallo Dani?l,  Leuk initiatief, om kinderen zo jong al kennis te laten maken met de treintjes. Dat kan de opvolging van de "grijze golf"[;)] in de modelbouw stimuleren. Veel succes en veel plezier met de jeugd.
Groeten van Jan

Daniël

dat zeker. zo ben ik er zelf zo'n 8 jaar geleden ook aan begonnen [;)]

maargoed, ik heb nu dus ALLES weer los gehaald. ik ga het paneel helemaal opnieuw aansluiten en daarbij goed opletten dat de draden strikt gescheiden blijven. de printjes komen zo'n halve meter van de rijstroom af te hangen. ik hoop dat het dan wel goed gaat.