Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 38 "KIS"

Gestart door BD1701, 11 mei 2005, 20:17:52 PM

Daniël

nou, bij een hogere spanning wordt de lekspanning over het 2e ledje ook groter waardoor die meer oplicht. nou gebruiken wij deze ledjes meteen als terugmelding van de wisselstand.

eigenlijk moet er nog een relais achter voor die wisselstand ledjes, maar dan wordt het geheel weer duurder. wij hebben juist hier voor gekozen omdat het vrij goedkoop is.

ysbeer

tja het zal wel,de tijd zal het leren.
wat is er zo
erg als het ledje wat feller brand de schakeling is er voor gemaakt

kijk nog maar eens op het schema.
sterkte


wel nog iets laten horen he.

Havoc

citaat:
Over de schakelaar lijkt mij niet nodig.


Toch wel. De vonken die over de schakelaar getrokken worden storen ook.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Johan,

Ik moest even zoeken waar je op reageerde. Het bleek een opmerking van ysbeer te zijn van gisteren 20.57 uur.
Het gaat daar over voeding van de spoel met gelijkstroom en een blusdiode over de spoel.
In dat geval is een vonkblussing op de schakelaar overbodig, daar moet ik Wim helemaal gelijk in geven.
Wat is nl. het geval: als je de stroom door een spoel probeert af te kappen door de schakelaar open te zetten zal de zelfinductie zich daar tegen verzetten, die wil de stroom laten doorlopen. En dat veroorzaakt een vonk over het contact.
De blusdiode zorgt er nou juist voor dat de stroom door de spoel nog even door kan lopen. Die stroom loopt dan in een kringetje door de spoel en de diode en zal vanzelf uitdoven door de ohmse weerstand in het circuit.
Daardoor ontstaat er geen inductiespanning en hoef je over het contact niks te doen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Dani?l

...... die 7,5V is ook ruim voldoende. getest met een trafo + multimeter, onder de 6V doet de schakeling het niet meer.

Dani?l,

Als de schakeling het onder 6V niet meer doet, dan lijkt mij dat 7,5V wel erg dicht bij het randje is, en niet ruim voldoende.
Neem de raad ter harte die je al eerder hebt gekregen, krik die spanning op tot 15V. Het zou me niks verbazen als alleen die maatregel je hele probleem oplost.

Havoc

citaat:
Daardoor ontstaat er geen inductiespanning en hoef je over het contact niks te doen.


Wel, als je daar een snubber over zet, dan zal de stroom niet zo snel meer veranderen en krijg je ook geen inductiespanning (of toch veel minder). Het zijn allemaal opties. Wat je probeert hagt er van af van:
- wat er in je rommelkist ligt
- waar je het gemakkelijkste bijkan
- hoe sterk de storing is
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Daniël

ok, ik heb nu diodes over de ontkoppelrailzen gezet en dat werkt. de wissels schakelen niet meer bij het ontkoppelen. maar ze doen het nog wel bij het schakelen van de trein.

voltage verhogen heb ik ook al geprobeerd. gewoon brugcel -> elco -> schakeling. opgevoerd tot max (ong 20V) en nog steeds dezelfde storing. geloof me, het ligt echt niet aan de voeding, maar aan de gevoeligheid van de ingangen.

dinsdag maar weer even proberen met condensatoren erover om de boel op te vangen. van de week al wel een beetje geprobeerd, en dat hielp ook wel wat

ysbeer



Heb je nu twee verschillende voedingen???
Hou die spanning nu maar op 15 volt.
En ja als je al weet wat het wel en niet is ,waar om verhelp die storing dan niet.[xx(]
Een troost voor jou,bijna iedereen heeft zich de zelfde buil gestoten,en ook het wiel opnieuw uitgevonden.

Sterkte he[:p]


Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Heb je nu twee verschillende voedingen???
Ik kan uit je verhaal ook niet opmaken dat je een tweede, aparte voeding hebt geplaatst. Ik zou het toch maar proberen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Daniël

ik had wel een andere voeding gebruikt voor de printjes.

en ik wist ook wel dat er storing aan de ingang was van een spoel, maar was ff vergeten dat de loc's zelf ook een spoel bevatten en neit alleen de ontkoppelrailzen. bij de ontkoppelrailzen had ik ook wel aan de diode gedacht, maar bij een wisselstroom loc kun je geen diode plaatsen, dan sluit ie de helft van de tijd kort [:p]

maar dinsdag zien we verder [;)]

Pol De Bard

Dani?l,
Herlees in hemelsnaam de hele artikels nog eens vanaf MSM 35...
Bij de diverse schema's staat steeds +A,-A,+E,-E.
A en E zijn twee verschillende voedingen. A voor de wisselspoelen of -motoren, E voor de electronica.(Zie MSM36)
Voor elke wissel dien je een weerstand-elco-combinatie te gebruiken die vanuit +A gevoed wordt. -A en -E mogen alleen bij de voeding aan mekaar verbonden zijn. Retourstromen kunnen de flipflops namelijk ook flink storen.
Je moet dus wel degelijk TWEE TRANSFORMATOREN gebruiken: ??n voor de flipflops, met een behoorlijke afvlakking, en ??n voor de wissels, die niet afgevlakt hoeft te zijn want er hoort een elko in elke ontladingsunit te zitten (met de 2 BD679).
Sterbedrading is dus een vereiste!!
Wat nu de leds betreft, ook daarover zeiden we al dat ze niet zo geschikt zijn voor de terugmelding, maar gewoon dienen voor controle van elke flipflop. Je kan eraan zien of de FF omslaat, maar ook bepaalde defecten aan de transistoren! Brandt de ene led en de andere helemaal niet, dan is de tor namelijk defect bij de brandende led. Het lichtjes oplichten van de led aan de zijde van de niet-geleidende transistor geeft namelijk de indicatie dat er basisstroom vloeit naar de geleidende transistor.
Voor terugmelding kan je de relaistrap gebruiken, met de BC517.
In plaats van het relais gebruik je leds in serie in de collectorleiding en je herleest nog eens hoe je de serieweerstand, die er in elk geval moet zijn, berekent. De blusdiode van het relais mag je weglaten.
Je zou aan elke uitgang van de flipflop zo'n trapje kunnen hangen, en zelfs de relais erbij nemen, want die kunnen van pas komen om flankbeveiliging te maken (railsecties onderbreken om botsingen te vermijden) en seinen te sturen. E?n zo'n BC517 kan makkelijk twee relais parallel aan en nog wat leds erbij!
Ik maak zo gauw ik kan een tekeningetje en plaats dat in deze draad.
Op de beveliging zelf komen we in een latere aflevering zeker terug.

Daniël

Pol, zie pagina 6 voor mijn voedingsschema. is dat voldoende afgevlakt of niet ? (buiten de 7,5V).
dit hangt aan een aparte trafo. ook dat mag niet baten.
zels met brugcel -> elco rechtstreks aan de trafo vol open (dus meer dan 15 volt op de schakelingen) storen ze nog steeds.
de GND zit AL??N bij de voedingen aan elkaar. er gaat een aparte draad naar de A- en E- in het schema. Het zit hem echt in de gevoeligheid van de ingangen...

Havoc

Nog iets waar ik aan dacht:
- hoe ver staan je printjes van de voeding? Heb je al eens een extra condensator aangebracht daar waar de voeding op je printje toekomt?
- hoe lang zijn de draden van de bediening naar de printjes?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Ik denk dat de draden naar de printjes nogal langzijn en door schakelaars worden gestuurd.
zo niet waar door dan?

Als dat zo is dan is het bij openstaande schakellaar een pracht van een
antenne.
als bovestaande juist is(als) dan de lijnen met 1000 a 2000 ohm weerstand bij de schakelaaar afsluiten.naar de min dus.
D.w.z een weerstand tussen pootje van de schakelaar waar de draad naar het printje aanzit en een min draad ,die haal je van het punt waar beide minnen van de 2 voedingen aan elkaar zitten.
DUS NERGENS ANDERS VANDAAN
Ik ben nu maar wat aan het fantaseren want om werkelijk te weten is het zien toch wel nodig.Dus zit ik er naast sorry dan.

Wim


Daniël

de draden van de printjes gaan inderdaad naar een terugverende schakelaar. de draden zijn zo'n 1,5e meter lang en lopen met z'n alle door beugeltjes heen. in dat zelfde bosje liggen dus ook
- de draden naar de ontkoppelrailzen (die inmiddels niet meer storen door de diode)
- de draden voor de stops (waarschijnlijk het schakelprobleem)
- de draden naar de relais voor de seinen(die ook nog een diode nodig hebben).

ik zal het eens proberen met die weerstanden aan die GND (min)

vanavond niet heel veel verder gekomen, alleen tot de conclusie gekomen dat de wissels sneller schakelen op het ene spoor dan op het andere...

edit:
de voeding zit met draadjes van ongeveer 25 cm aan de printjes vast, is dit te lang ?