Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 38 "KIS"

Gestart door BD1701, 11 mei 2005, 20:17:52 PM

BD1701

Hallo, beste KIS, ik heb al even rap MSM 38 doorbladerd, en met aandacht even naar het nieuwe KIS-artikel gekeken. Nu wat ik zou willen vragen, heb je nog meer foto's (grotere als het kan), over het bouwen van dit schakelingetje? Je hebt 2 foto's erin geplaatst over hoe je de onderkant soldeerd zeg maar. Ik had graag ook even een beeld gehad over de voorkant, zeg maar de kant waar je de componenten ziet opstaan. (als dat kan)

Groeten Bjorn
 

bartie

Hallo,

Enkele foto's meer zou inderdaad wel handig zijn. Zal er in volgende bijdrage over 'relais' wat dieper ingegaan worden over die puntstuk-polarisatie?
Ik weet alvast weer wat te doen.

Groetjes Bart.

P.S.: Voeding en proefschakeling is al gelukt. [:D]

Pol De Bard

Dag mannen!

De foto van de voorkant is inderdaad niet in het blad terechtgekomen.
Waarom?
Ziehier de voorkant:

Pol De Bard


Pol De Bard


Pol De Bard


Pol De Bard


Pol De Bard

Deze beelden kan je downloaden vanaf hier: rechts klikken op het beeld en "Save as...", klaar![;)]

Pol De Bard

Bartie,
Op puntstukpolarisatie zal zeker ingegaan worden. Maar M?rklinisten hebben daar weinig aan, beide rails zijn immers op hetzelfde potentiaal...

Pol De Bard

In Nr. 39 zal geen aflevering van KIS komen.
Niet omdat ik geen zin erin heb, maar gewoon omdat ik nog reakties wil afwachten van jullie, maar ook nog digitale dingen moet uitproberen.
Het is een hele klus zo'n serie te plannen en zo te zien slaat ze aan.
Reden te meer dus om de kwaliteit te laten primeren!

Ook willen we proberen fatsoenlijke printtekeningen te publiceren voor diegenen die ze willen maken, en eventueel te zien of er iets kan geregeld worden voor fabricage ervan.

Simpel, maar wel goed. Dat blijft onze leuze!

argilla

Goed idee van die printplaten, want met die gaatjesprint zijn al verschillende keren iets foutief aangesloten. Dit kan vermeden worden door printplaten. Maar .. prima werk van die kis artikelen. Ken duidelijke tekst niet ingewikkeld, verstaanbaar. En dat is al heel veel voor niet electronica verstaanders wel ?
Dikke proficiat voor het opzet !! De artikelen mogen er zijn [8D][8D][:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

voorstelletje. Waarom eens ( op het eonde van alle artiklelen)  alles eens in een aparte bijlage publiceren met alle tekeningen en printen.Voordeel is dat je alles bij de hand hebt in een boekje en niet telkens de desbetreffende nummers terug opsnorren en alzo eigenlijk gaten en stukken en brokjes moet lezen , terwijl anders alles vlot in een keer doorleest Begrijp je
Laat het desnoods een kleine bijdrage aan vast hangen! waarom niet Diegene die het willen zullen het toch bestellen niet ? En het vergroot ons lijfblad- bib.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Voor kleine series printplaten: http://www.olimex.com/dev/

En de printplaten kan je ontwerpen met Eagle http://cadsoft.de Er is een gratis versie voor windows/linux/apple met hopen libraries. Voordeel is dat je niet eens werk moet doen als je de fabricage bij die andere daarboven laat doen. Olimex levert de files voor alles in orde te zetten en aanvaard eagle files dan ook zonder meer.

Olimex heb ik nog niet gebruikt, Eagle daarentegen wel en goede ervaringen
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

citaat:
Geplaatst door kiss


Ook willen we proberen fatsoenlijke printtekeningen te publiceren voor diegenen die ze willen maken, en eventueel te zien of er iets kan geregeld worden voor fabricage ervan.

Simpel, maar wel goed. Dat blijft onze leuze!




Ik heb met verbazing de schakeling voor de wisselsturing bekeken, en gedacht als dit de KIS manier is om een schakeling op een print te maken, dan houd ik mijn hart vast voor de toekomstige schakelingen.
Het is al een stuk eenvoudiger om een strokenprint te gebruiken in plaats van een eilandprint. Het etsen en of laten maken van een print is zeker niet KIS, of goedkoop.

Bert

Zeer goed verstaanbaar artikels in alle msm's.
Voor mijne toets van morgen moet ik ook die transformatoren kennen en de theorie staat beter uitgelegd in msm dan in mijn boek van elektriciteit.[:)]

Greetz
Bert