Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Roco 23234, Serie 59

Gestart door marc goovaerts, 31 maart 2009, 23:48:55 PM

swa

Op mijn verlanglijkstje stond al geruime tijd een 201 model. Ik bezit een 59, maar die is "te jong" voor mijn baanperiode...
De 59 die ik bezit is in zeer goede, volledige staat, en ik had daarom geen zin om deze voor mijn eerste project op het spel te zetten! Ik heb dan via ebay een goedkope 59-kap op de kop kunnen tikken, m?t de gebruikelijke ziekte uiteraard: geen buffers, noch balken! (vandaar ook de spotprijs!) Tegelijk heb ik een goedkoop roco BR 215 modelletje gekocht, wat afgeleefd, maar verder technisch perfect in orde. Van die 215 heb ik het complete onderstel +motor+verlichting overgenomen voor de 201. De 59 kap past daar gewoon op zonder enige aanpassing. Van de BR215 kap snij je voorzichtig de buffers+balken (is bij de 215 ??n geheel!) uit, en deze pas je aan in de opening van de 59/201. Als alles netjes aangepast is lijm je het geheel vast. Nu rest er enkel nog de ronde (duitse) buffers op ??n of andere manier te vervangen/aan te passen in rechthoekige belgische.
De rest van de aanpassingen bestond er voornamelijk in de derde (kop)lamp te verwijderen, en het gaatje hiervan met wat plamuur te dichten. Ook de dubbele koplampen dienen verwijderd te worden. Voorzichtig hiermee: in zijn geheel wegsnijden met een fijn cuttermesje zonder te beschadigen! Het gedeelte wat licht geeft (de "witte" lamp dus met het gaatje waarin de lichtgeleider) gaan we hergebruiken! Neem de lichtgeleiders eruit, en snij het "rondelletje" dat de lamp voorsteld er voorzichtig af. Nadat de volledige lampen verwijderd zijn worden deze "rondelletjes" geplakt precies middenin waar vroeger de dubbele lampen zaten. Zo blijft het oorspronkelijke gaatje (van de lichtgeleider) n?t bloot, dat dient dus dichtgemaakt met een h??l klein beetje plamuur. Na het plaatsen van de nieuwe enkele koplamp, doorboren met een z??r fijn boortje, gaatje moet dienen om een nieuwe lichtgeleider te plaatsen.
Restte nog de kap in de juiste kleurstelling te zetten (na het verwijderen van alle ramen uiteraard), en mijn model 201 was (is) een feit. Op de "macro"-foto's valt de schildering met de borstel/losse hand uiterard tegen. In gebruik op de baan valt dit echter nauwelijks op, of zelfs beter gezegd, bij die oude modellen hoeft het allemaal niet "te strak" te zijn. In het grootbedrijf is dat trouwens net zo!  




marc goovaerts

Bedankt voor de tip en foto's Swa ! Maar wat heb je gebruikt voor je nieuwe koplampen ? Die lijken me wat hoekig uitgevallen. Moertjes ?

Michiel

Deze reeks 59 van Roco met buffers, bufferbalk (zo lijkt het op foto) en doos zal niet lang op 1 euro blijven staan. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

swa

Neen Mark, dat zijn gerecupereerde koplampringen van de "afbraak"kas
(van de roco BR215 of de 59, dat weet ik niet meer  precies!)
Zoals in mijn beschrijving te lezen, het ik van de verwijderde koplampen het (witte) koplamp-ringetje losgesneden, en op de juiste plaats bij de "201" terug vastgeplakt, en met een fijn boortje erdoor gegaan, om lichtgeleiders te kunnen monteren van de binnenkant af.
Maar bij het lossnijden zijn ze mogelijk niet meer helemaal mooi rond gebleven, in het echt valt het nauwelijks op, maar de makro-foto's tonen natuurlijk alle foutjes he...

Michiel

UITZONDELIJK aanbod: 4 buffers voor de Roco reeks 59 dieselloks. (ik heb geen baad bij deze aanbieding)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Saraan

UITZONDELIJK aanbod: 4 buffers voor de Roco reeks 59 dieselloks. (ik heb geen baad bij deze aanbieding)

Danke Michiel ! Tis het proberen waard, wetende dat er voor de reeks 59 een bufferepidemie is.
addendum: Was wel vreemd: dezelfde aanbieder bood in een andere veiling de 59 aan, ZONDER buffers ! Had ze zogezegd later pas teruggevonden. En in plaats van z'n aanbod te veranderen, of de buffers er gewoon bij te steken, bood hij ze dan maar afzonderlijk aan.

Michiel

Nog een uitzonderlijk aanbod betreffende deze diesellocomotief in USA. Misschien afspreken voordat jullie tegen mekaar opbieden? [:D] Ik heb geen interesse, en geen belang in deze aanbieding. [;)]


(klik op het plaatje)

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Bedankt Michiel ! Ik hou het in ieder geval in het oog. Hij heeft zelfs al z'n buffers nog.
Vreemd dat er in de USA iemand zich geamuseerd heeft om het model te overschilderen. Zo zijn we natuurlijk we alle beschriftingen kwijt...

Roderik

Als ik mij niet vergis, werden die omschilderingen indertijd gedaan door het intussen verdwenen Verborgh. Op Louise-Marie rijdt ook zo'n model rond. Mooi model en inderdaad heel zeldzaam.
Always be modelling!

Roderik

Always be modelling!

ysbeer

Heel mooie koplampringen zijn te maken van z.g.n aderhulsjes
Dat zijn koperen busjes in wel tien maten met aan een zijde een prachtige ring.
De echte bestemming van die hulsjes is de aders van meer aderig snoer in een klem bij elkaar te houden )prof.spul)
wim

railrunner

Marc,

Tijdens het surfen iets heel interessants gevonden voor jou: rechthoekige buffers in schaal N: neem maar eens een kijkje op www.9mm.at onder "zubeh?r".  Hopende dat uw (en misschien ook het probleem van andere N-mensen) bufferprobleem opgelost is?

Hierbij beste wensen aan alle N-fans!
Jim.

marc goovaerts


railrunner


Michiel

Een 59 MET buffers!. Wie de Franse verkoper kan overhalen om t?ch naar Belgi? te verzenden, ... ik geef het maar mee voor ge?nteresserden. [;)]

http://www.benl.ebay.be/itm/140631199824?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)