ombouwen

Gestart door tsjoeketsjoeke akki, 29 maart 2009, 12:40:08 PM

tsjoeketsjoeke akki

Als ik het goed begrijp heb ik nodig: een ESU lokpilot V3.0, een NEM652 koppeling en een slepercontact. Daarmee kan ik die spullen ombouwen.

Akki

tsjoeketsjoeke akki

Ik heb eens marktonderzoek gedaan over de lokpilot, daar zijn veel soorten in, dewelke is van toepassing bij mij? Volgens mijn mening is het deze met als nummer 52611? Die NEM-koppeling waartoe dient deze?

tsjoeketsjoeke akki

Ik heb ook gezien dat er 6-8 en 21 polige stekkers zijn. Welk is de meest aangewezen?
Op de lok zit geen verlichting, hij is blijkbaar echt basic. Er is dus alleen maar stroomvoorziening voor aandrijving.
Is het moeilijk om verlichting in te bouwen?
Ik vraag veel, maar wil het goed doen, allez proberen toch. De locs zijn gratis en de rest is leergeld.

tsjoeketsjoeke akki

Wat een uitleg[^]. Ik wil er dus wisselstroom van maken, dat kan met de bestaande motor,en is er een aansluitvolgorde of maakt het niet uit waar je de aansluiting van rail en sleper doet op deze motor?

ysbeer

Sorry zo kom je er nooit uit,die stekker is absoluut overbodig.
De oude lima loks hadden geen stekker.
Koop dus een motorola decoder met draad,daar zit een schema bij en sluit hem zo aan.
Zoals al gezegt moeten beide aansluitingen van de motor vrij zijn van het chassis.
Ik zou eerst probren de lok met sleper en decoder goed aan het rijden te krijgen.
Verlichting komt later wel.
Wim

Gerolf

Jongens, hou het rustig, h?!
Spreek over het onderwerp, wissel idee?n uit, maar ga niet op zoek naar elkaars scheenbeen!

Over de inhoud:
Wim zegt dat je in dit geval geen stekkertje hoeft te plaatsen (extra werk)
Theo wil het je gemakkelijk maken indien je later een andere decoder zou willen plaatsen
De beste keuze? Ik zou het niet weten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Mannen,mannen.
Wat heb ik weer gedaan,nou dit
Oude LIMA loks ,en daar praten we over hadden geen stekker.
Nu kun je natuurlijk eerst zo een stekker(het chassis deel)in een lok gaan monteren,maar is dat niet wat overdreven.
Geen stekker is helemaal niet zo vreemd ,ik heb hier loks van roco uit 1995 die nog geen stekker hebben.
Het enige wat ik heb geschreven is dus,koop een detector met draden en sluit die zo aan.
Ik heb dus niemand aan willen vallen of voor gek verklaard.
Hopelijk misvestand weer geruimd.
wim
Nog even toe gevoegd
Echt, lima loks(oude van voor dat HORNBY kwam hadden nooit stekkers
van er uit halen is dus geen sprake.
Heb je ooit in een oude lima lok gekeken,je schrik je kapot.
Als er wel een stekker in had gezeten,was de waarschuwing voor massa sluiting van de motor ook niet nodig geweest,want die was er dan zeker niet.
En de wijsheid in pacht,ach nee maar ik heb nog een lima lok uit 1990.
Begrijp je
wim

tsjoeketsjoeke akki

Hola, ik wil hier controverse onketenen jongens. Ysbeer, de verlichting was ook ter informatie en het is inderdaad de bedoeling om de locs te laten rijden, zoals ik zei, dit is leergeld....
Buck, uw voorstel om langs te komen en samen de ombouw te doen interreseert me wel, dan kan ik het inderdaad eens zien doen en zien hoe het moet.Maar ik wil het eerst zelf proberen, weer dat leergeld....
Ik ben ook niet van plan om van die locs gouden stukken te maken dus die stekker is misschien overbodig.Kan het is proberen zonder.

tsjoeketsjoeke akki

Moet zijn GEEN controverse[:I]

Jean

Die stekkertjes zijn best handig, met name wanneer ik op voorhand al weet dat ik een loc met diverse decoders wil uitproberen. Een aantal locs zijn om die reden met een NEM 651 of 652 uitgerust.

Ik ben ermee begonnen toen ik per abuis een decoder kocht met de pinnen direct op de decoder. Daarnaast is het ook een leuke oefening om je soldeerhandvastheid weer eens te testen. [;)]

Groeten van Jean

erik50

Ik zou ook opteren voor een stekker.
Veel extra werk is het niet en de kosten zijn ook te verwaarlozen.
Ik heb verschillende locomotieven die een decoder hebben met een vaste aansluiting ik vind dat een nadeel.
Stel je voor dat de decoder de kapot gaat of je wilt hem vervangen door een beter exemplaar of je wilt hem eens gebruiken om tijdelijk een andere loc te laten rijden.
Dan kan je weer gaan solderen.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

ysbeer

Ik heb niks tegen een stekker,waarom zou ik.
Een stekker is geen bull shit [:0]
Ik geloof dat we wat langs elkaar heen hebben gepraat.
Wat ik bedoelde is.
Meneer tsjoe........is geen electronicaman(zeg hij zelf).Moet je hem dan in een lok die al niet uitblinkt van vriendelijkheid nog een een contra stekker laten aanbrengen.
Waar koop je die contra??
Hoe is de pinning???
Hoe zet je hem vast???
Allemaal zaken die voor ons geen probleem zijn maar voor de leek wel
Daarom schreef ik,koop een decoder met draden.
Daar zit een (zelfs voor de leek)redelijk duidelijk schema bij waar mee ook tsjoe...... de zaak kan runnen.
En als je leest wie er uiteindelijk met lok gaat rijden,zal optimeren en uitzoeken van decoders ook zo een vaart niet lopen.
Dus nogmaals,een contra stekker in een lok die er geen heeft,prima
Ik zal de laatste zijn die zegt dat dat onzin is.
Alleen zonder echte kennis,en dan ook nog de eerste keer,zeg ik doe het eenvoudig.
Oke ik hoop dat hier mee de boze gezichten weer wat weg zijn getrokken,en waar ik onduidelijk was sorry daar voor.
wim

tsjoeketsjoeke akki

Ik ben wel op de hoogte van basiselectriciteit, maar ken niets van modelspoor.Ook ben ik zo niet echt een "fijne".[;)], daar zal het grootste probleem liggen.Ik weet nu dat ik misschien best een ESU 52610 neem,aldanniet met NEM652, ik heb een sleper nodig, maar dewelke, Axel(akki) rijd op c-rail.Als ik hier een antwoord op heb dan kan ik eraan beginnen......[}:)]

adrievans

citaat:
Geplaatst door tsjoeketsjoeke akki

Ik wil ombouwen naar AC digitaal. De locs zijn dus DC analoog.
Ik ben een beginner en denk dat het de moment is om zoiets uit te proberen daar deze locs gratis zijn. Het kan zijn dat het van geen kanten gaat werken, maar dan heb ik het is geprobeerd.Ik zou gewoon het goedkoopste of het eenvoudigste nemen.


Ik zou het doen zoals Ysbeer en jijzelf al zeggen, decoder met draadjes
(lekker simpel,weinig kosten,en je leert ervan).
Ik denk bovendien dat je zoontje het een zorg zal zijn of er meerdere en/of duurere decoders gewisseld kunnen worden,als de lok maar rijd.
Gewoon een kosten/baten plaatje.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

tsjoeketsjoeke akki

Ben eens op zoek gegaan naar prijzen voor de ESU. Op de Belgische sites is daar weinig over te vinden. Op Duitse sites zijn ze tussen 25? en 33? + verzendkost. op e-bay allemaal duitsers en dezelfde prijzen.Zijn die prijzen ok of moet ik de belgen zelf contacteren via mail of telefoon?