Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ombouwen

Gestart door tsjoeketsjoeke akki, 29 maart 2009, 12:40:08 PM

tsjoeketsjoeke akki

Hallo, ik heb hier gratis, jawel gratis 2 locs gekregen, deze zijn DC. Ik wil ze ombouwen naar AC digitaal. Is dat mogelijk en wat gaat me dat kosten??????

Olivier77

Beste,

1 Sleper monteren (opletten voor de nodige vrije hoogte om probleemloos over wissels te kunnen rijden).
2 De wielbreedte nameten en indien nodig aanpassen.
3 Decoder inbouwen (dwz bedraging aanpassen)

kostprijs: decoder, sleper, werkuren

Mvg

Olivier

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

tsjoeketsjoeke akki

Ik wil ombouwen naar AC digitaal. De locs zijn dus DC analoog.
Ik ben een beginner en denk dat het de moment is om zoiets uit te proberen daar deze locs gratis zijn. Het kan zijn dat het van geen kanten gaat werken, maar dan heb ik het is geprobeerd.Ik zou gewoon het goedkoopste of het eenvoudigste nemen.

erik de noorman

Welk merk van lok's zijn het die je wil ombouwen?

Erik

tsjoeketsjoeke akki

Voor alle duidelijkheid, het is voor mijn zoon van 9jaar, maar papa zal het moeten doen. Hij werkt met mobile station van Marklin.
Het zijn 2 locs waarvan 1 met panthograaf.Kan misschien belangrijk zijn. Ik ken inderdaad niet verschil het tussen al deze systemen. ik denk dat het lima locs zijn.

tsjoeketsjoeke akki

Als ik het goed begrijp moet ik zo een esu lokpilot kopen en een nem connector aangevuld met een sleepcontact. Moet ik de wielen ook vervangen door wisselstroomwieltjes of is dat niet echt nodig?
Amai, ben hier wel serieus aan het bijleren en dan nog in verstaanbare taal. Bedankt al, maar er zullen nog vragen volgen denk ik.

Gerolf

De wielen vervangen is niet echt nodig, maar het verbetert misschien wel de stroomafname.
Koppel in elk geval de draden die van je wiel-stroomafname-punten komen aaneen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tsjoeketsjoeke akki

wisselstroom wieltjes heb ik nog liggen dus dat is geen probleem.
Nu de rest nog.[8)]

ysbeer

Denk er wel aan dat de orginele lok kopere slepers op die wielen heeft.
Die slepers moeten (in ieder geval een stel)wel blijven bestaan.
Dus niet alles er uit slopen, en dan nieuwe wisselstroom wielen er,want dat werkt niet.
Ook moet er plaats zijn voor de sleper,niet bij alle lima loks was dat zo simpel.
Je zult de bedrading van de lok,toch al niet de mooiste,bijna helemaal moeten vervangen als je de decoder er in zet.
Niet even proberen of hij zonder decoder ook loopt want dat kan je de motor kosten (zeker een lima motor)
wim

tsjoeketsjoeke akki

Hoe zit het met de motor die erin zit? moet die vervangen worden?
Ik heb daarstraks de locs is geopend en volgens mij is er niet veel plaats voor de decoder. Zal is zien of ik er een paar fotootjes op krijg.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door tsjoeketsjoeke akki

Hoe zit het met de motor die erin zit? moet die vervangen worden?
Ik heb daarstraks de locs is geopend en volgens mij is er niet veel plaats voor de decoder. Zal is zien of ik er een paar fotootjes op krijg.


Zal wel meevallen,zo groot is die decoder niet.
De motor kan (moet)blijven,wat is het er voor een?
Er zijn twee soorten
De eerste ligt in de midden en drijft via een kardan beide draaistellen aan.
De tweede staat boven de wielen en vormt a.h.w een geheel met het draaistel.
wim

tsjoeketsjoeke akki

Het is er 1 die boven het wiel zit. de wielen scharnieren onafhankelijk t.o.v. het middenstuk, d.w.z. dat het middenstuk "vast" staat en de wielen elk hun ding kunnen doen. Btw, ik krijg geen fotootjes gedownload. Dan kunnen jullie zien hoe het er van binnen uitziet.

erik50

Misschien een motor van Modeltorque overwegen.
Kost iets van een 25 Euro en is toch stuken beter dan die Lima motoren.
Het inbouwen van zo'n motor is ook vrij simpel.
Kijk even hier http://www.modeltorque.eu/en/index.php
Bij products vindt je meer informatie.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door erik50

Misschien een motor van Modeltorque overwegen.
Kost iets van een 25 Euro en is toch stuken beter dan die Lima motoren.
Het inbouwen van zo'n motor is ook vrij simpel.
Kijk even hier http://www.modeltorque.eu/en/index.php
Bij products vindt je meer informatie.



Ja dat vroeg hij natuurlijk niet,en met nog eens een nieuwe motor wordt het wel allemaal erg duur.(te duur volgens mij)
Ik zou zeggen bouw hem eerst maar eens om met de orginele motor,dat moet redelijk kunnen lukken.
wim

erik50

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door erik50

Misschien een motor van Modeltorque overwegen.
Kost iets van een 25 Euro en is toch stuken beter dan die Lima motoren.
Het inbouwen van zo'n motor is ook vrij simpel.
Kijk even hier http://www.modeltorque.eu/en/index.php
Bij products vindt je meer informatie.



Ja dat vroeg hij natuurlijk niet,en met nog eens een nieuwe motor wordt het wel allemaal erg duur.(te duur volgens mij)
Ik zou zeggen bouw hem eerst maar eens om met de orginele motor,dat moet redelijk kunnen lukken.
wim



Daarom schreef ik dan ook MISSCHIEN.
Erik
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.