Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

plaaster muren

Gestart door Dirky, 25 maart 2009, 13:36:19 PM

Dirky

?k Heb nogal wat vraag gekregen naar metselwerkmuurkes met de hand gesneden en overweeg om een stuk muur te snijden van ca. 100x150 om er uiteindelijk meerdere plaasterafgietsels van te maken. Heeft iemand ervaring met ?plaasteren? aub?
Thx

janjozef

Ik heb er al een pak gegoten, is echt niet moeilijk, alleen heel fijne plaaster nemen, nooit knauf of dergelijk veel te korrelig

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Ik heb ook al wel eens een afgietsel gemaakt, Dirk. Wat is het probleem?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Niet echt een probleem, all??, nu nog niet! [:)]

Er is wel uitleg te vinden hier en daar maar 't is altijd plezant eens te horen waar het soms misgaat, kwestie van niet tegen dezelfde steen te stuiten!

- hoe dik giet ik een muurke om toch iets van stevigheid te hebben?
- maak ik de mal van plaaster of beter van silicone rubber?
- is lossings-spray een noodzaak?
- kan het ook met traagdrogende plaasters? ik denk daarbij aan Polyfilla muurpleisters e.d.?

thx


Gerolf

Mal: siliconen is het best (slijtvast, nauwelijks krimp, ...)
-> geen mal uit plaaster! hoe ga je daar plaaster uitkrijgen zonder dat je mal breekt ?
Afgieten: Resin (steviger) of fijne plaaster (goedkoper)
Losspray: niet per s? nodig bij siliconen en resin.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Zo geraak ik op 't goeie spoor. bedankt Janjozef en Gerolf..

Heb intussen de producten (bestelreferenties) van Voss chemie gevonden. Die zullen kwalitatief wel OK zijn, nietwaar?

thx

MARKLINRIJDER

Dirk,

Wat betreft de produkten van Voss chemie.  Daar zou ik niet aan twijfelen.

Binnenkort mag je van mij hier een reactie verwachten omtrent Voss chemie en hun producten.

Ik heb enkele weken geleden nog een gesprek gehad met Marc van Voss Chemie i.v.m. enkele op stapel staande projecten.

En dan bedoel ik niet bouwprojecten maar heel andere projecten.

Ook zal er iets nieuws op de markt gaan verschijnen war we allen zeer blij mee zijn.

Meer info en gevens volgen binnenkort hier en in MSM.

Groetjes,

David

marc goovaerts

Dirk,

Ik ben al lang die methode (momenteel nog 'platonisch') aan het bestuderen. Een interessante site hierover is www.cccrow.com. Een type in de US die plaaster modellen maakt en produceert. Weliswaar in 'Hydrocal' (de echte en hier niet verkrijgbare, en niet de mengeling van Busch/Noch ?).

Ik heb er al heel wat mee over-en-weer gemaild en hij is echt behulpzaam. Het interessantste op zijn site is de afdeling 'How2', waar hij van naaldje tot draadje alles uitlegt, behalve 'How I make my patterns' (wegens tijdsgebrek). Verder alles over gieten, afwerken, beschilderen en fotograferen... van gipsmodellen.

Tenslotte, als je zoals ik, op jaarlijkse bedevaart naar Dortmund trekt, zoek dan even de stand van Herr und Frau Luft van Modellbau Luft op. Hoewel ze zelf enkel originelen maken en vormen en gieten aan derden overlaten, zijn ze (vooral de mollige, beminnelijke Frau Luft) heel behulpzaam met tips en uitleg.

Diametraal daar tegenover (en vorig jaar ernaast) staat 'Herr' Sp?rling. He's only in it for the money (in heel diepe zakken) en geeft niks vrij. Als je al geen uitbrander krijgt wanneer je durft een tip 'voor niks' te vragen...

jacques timmermans

Beste Marc,

Hydrocal of "plaster of Paris" is een afgeleide van het alom bekende gips dat verkregen wordt door gypsum (gips) tot op 150? Celcius te verwarmen. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrocal

Een aanverwant product is porceline (een mengeling van gips en fijn gemalen porcelijn). Zulke producten zijn in de betere hobbyzaken (Lucas, Schleiper) te verkrijgen en kosten een veelvoud van normaal gips. Echter zijn deze producten voor het afgieten beter geschikt omdat ze wat langzamer uitharden en een hogere mechanische sterkte en niet zo snel breken bij het ontvormen van dunnere afgietsels. Een chemisch zuivere vorm van porceline, wordt o.a. gebruikt voor het vervaardigen van tandprotheses en is zeer geschikt voor het gebruik in de modelbouw; echter heeft deze soort ook zijn prijskaartje.

Over jouw mening van Klaus Sp?rle ben ik zeer verrast. Ik ken persoonlijk Klaus al zeer vele jaren en bij mijn weten is hij altijd bereid om zowel mondeling alsook schriftelijk in de vorm van een zelf uitgebrachte brochure een zeer gedetailleerde uitleg over zijn vormen en het afgieten in casu zelf te geven. Maar ja, iedereen kan wel eens een slechte dag hebben, vooral wanneer je een vijftal dagen op een modelbouwbeurs hebt gestaan en zeer veel gezever en betweterigheid van de soms zeer vervelende en opdringerige bezoekers  hebt moeten aanhoren. Hier spreek ik uit ervaring, daar ik zelf vele jaren workshops gegeven in Keulen en Dortmund.

Jacques Timmermans  


janjozef

Als je bij voss chemie bent vraag dan ook naar hun kunstmatige plaaster, werkt makkelijk en, bij achteraf bewerken, een stuk minder breekbaar, de silicone kost 30? per liter, de plaaster 20? voor 5 kg, vraag ineens naar enkele pipetten (0,30?) voor de verharder van de siliconen met af te meten, breng er enkele mee want het uitkuisen met aceton is duurder en meer werk dan telkens een nieuw nemen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Dirky

Ik ben in alle geval al een hele stap geholpen met jullie info. Ik hoop idd dit jaar in Dortmund te geraken want het is zowat een 8 of 9 jaar geleden! Hopelijk loop ik daar iemand van jullie tegen het lijf... maar 'k zal eerst een pak foto's moeten instuderen want geen van jullie loopt met een MSM flikkerlicht rond veronderstel ik?


marc goovaerts

Wel Dirk, als je op vrijdag een soort middle age dikke langharige met een brilletje geanimeerd met Frau Luft ziet kletsen... 'it is I'

Gerolf

Als het een beetje meezit ga ik ook op vrijdag - ne smalle grijze met een baardje en leesbril [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw