Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vraagje ivm Sommerfeldt Belgische bovenleiding

Gestart door Fretbol, 25 maart 2009, 11:11:42 AM

Fretbol

Hallo,

Ik heb onlangs enkele Belgische bovenleidingsportalen van Sommerfeldt gekocht ( art 575 ). Nu heb ik gezien dat de hoogte van de bevestigings-stukjes op de masten ( dus het stukje waarop de horizontale dwarsbalk moet komen ) bij enkele oudere portalen die ik reeds had gekocht op een andere hoogte zit dan bij de nieuwe portalen.

Ik dacht eerst dat deze stukjes los zaten en zelf op de juiste hoogte bevestigd moesten worden aan de mast ( zoals op de bijgeleverde tekening te zien is ) maar deze stukjes zitten heel goed vast aan de mast.

Weet iemand of deze stukjes normaal gezien reeds op een juiste hoogte vast zitten aan de mast? En wat is nu precies de juiste hoogte van de horizontale balk?

Fretbol ;)

eddy

#1
Hoi Fretbol,

In de katalogus van Sommerveldt,geeft men 100 mm op vanaf de grondplaat tot onderkant dwarsbalk.Dus van die 100 mm moet men dan de hoogte van de gebruikte bedding aftrekken.

groeten eddy

Fretbol

#2
citaat:
Geplaatst door eddy

Hoi Fretbol,

In de katalogus van Sommerveldt,geeft men 100 mm op vanaf de grondplaat tot onderkant dwarsbalk.Dus van die 100 mm moet men dan de hoogte van de gebruikte bedding aftrekken.

groeten eddy



Bedankt voor de info, Eddy.

Aangezien de masten op de grondplaat staan en aan beide kanten naast het spoor staan ( en de sporen dus met hun bedding tussen deze masten liggen ) moet ik de hoogte dan niet op 100 mm boven de grondplaat houden?

Ik zal eens nameten hoe hoog de dwarsbalk komt bij mijn masten. Ik vind het echter nog steeds raar dat de bevestigingen op de mast reeds vast blijken te zitten maar niet bij elke mast op dezelfde hoogte zijn aangebracht.

Fretbol [;)]

Fretbol

#3
Ik heb het even nagemeten en ??n portaal heeft de dwarsbalk zo'n 12 mm lager hangen dan de rest van de portalen.

Alle andere portalen zijn correct qua hoogte volgens de info van Eddy ( Sommerfeldt geeft inderdaad 100 mm aan op hun schema's ).

Ik zal dus op 2 masten de hoogte van de verbindingsstukjes moeten aanpassen. Het probleem is echter dat deze verbindingen reeds gemaakt zijn en de stukjes hangen dan ook zeer stevig vast aan de masten. Ik weet dus niet of ik de hoogte kan aanpassen zonder deze masten te beschadigen???

Fretbol [;)]