Treinsensoren

Gestart door dirkdemaeyer, 19 maart 2009, 19:55:15 PM

conducteur

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

De nieuwere railtypes zijn bijna allemaal van nieuw zilver ....
Bij 2-rail wel.
Maar K-rail en C-rail zijn van roestvrij staal.


Is dat daarom dat het haast onmogelijk is om aan c-rail een draadje te solderen zonder vloeimiddel ofzo te gebruiken? En hoe zit dat dan bij peco? Kan je daar met bout en tin een draadje aan hangen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat

====================================================================
Is dat daarom dat het haast onmogelijk is om aan c-rail een draadje te solderen zonder vloeimiddel ofzo te gebruiken? En hoe zit dat dan bij peco? Kan je daar met bout en tin een draadje aan hangen?

====================================================================

ja

wim

Klaas Zondervan

Peco rail is wel van nieuwzilver, en dat is uitstekend te solderen.
(het heet wel nieuwzilver, maar er zit geen spat zilver in)

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Peco rail is wel van nieuwzilver, en dat is uitstekend te solderen.
(het heet wel nieuwzilver, maar er zit geen spat zilver in)



"Nieuwzilver" bestaat uit een mengsel van zink, koper en nikkel.
Ook wel "Alpaca" genoemd.
koper: 65%, zink:23%, nikkel: 12%

Edit: aangezien de verschillende smelttemperatuur van genoemde materialen, is hier sprake van een zg. compositie-legering. Gieten gaat dus niet.
Groet van Frank

dirkdemaeyer

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

citaat:
Geplaatst door dirkdemaeyer
[:(]Dan is het waarschijnlijk eenvoudiger om andere rails te gebruiken voor de bloktrajecten, en de M rails te houden voor de rangeerstukken en stations?



Hallo Dirk,

Ik ken je geldbeugel uiteraard niet. Bekijk echter eens hoeveel M-rails je hebt. Is het de moeite deze te gebruiken? Gezien de nadelen aan deze rails, denk ik dat je er nadien spijt van zal krijgen.

M-rails is van ijzer. De nieuwere railtypes zijn bijna allemaal van nieuw zilver en dus corrosie bestendig. Ook de vorm van de rails is al heel wat beter. Kom je verder bij de problemen die zich voordoen bij detectie. Wil je op 3-rail inderdaad stroomdetectie toepassen, zou je ideaal gezien elke wagon met een sleper en verbruiker moeten uitrusten. Je krijgt dan echter weer een grote sleepweerstand wat de lengte van de trein weer gaat verminderen.

Geen enkele methode met M-rails is echt bevredigend. Uiteindelijk is je rails een stuk van het budget. Echter liefst eenmalig uit te geven. Loks en wagons zijn blijvende kostenplaatjes.



[:(]Ja ik begin te begrijpen door jullie reacties, waarvoor mijn oprechte dank, dat ik die M rails (toch enkele honderden) beter alleen voor rangeer en treinopstelposities kan gebruiken en de eigenlijke rijstroken moet uitvoeren met nieuwere kunststofrails. Mijn geldbeugel zal dat minder leuk vinden maar ja een hobby kan blijkbaar veeleisend zijn toch ??? [8D] Dan kan ik ook veel realistischere bochten en wissels kiezen. Ik denk dan aan K rails of heeft nog iemand een beter alternatief (tenslotte is de toekomst van Marklin minder zeker). Of zouden C rails beter zijn, en waarom dan ??
 

ysbeer

Als je nog niet zo veel,of niets van marklin hebt(uitgezonderd die rails)dan zou ik toch eens denken over tweerail.
Goedkoper(doorsnee genomen)
Vele merken met veel keus.
mooiere rails en wissels,en natuurgetrouwer.
En niet gebonden aan een merk (wat echt wel zal blijven hoor)
Niet echt moeilijker dan 3 rail.
Maarja het is jou keus en geldbuidel.
wim

dirkdemaeyer

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Als je nog niet zo veel,of niets van marklin hebt(uitgezonderd die rails)dan zou ik toch eens denken over tweerail.
Goedkoper(doorsnee genomen)
Vele merken met veel keus.
mooiere rails en wissels,en natuurgetrouwer.
En niet gebonden aan een merk (wat echt wel zal blijven hoor)
Niet echt moeilijker dan 3 rail.
Maarja het is jou keus en geldbuidel.
wim

[:)]Kan ik mijn locs gemakkelijk ombouwen naar 2 rail, want idd dat middenspoortje is maar niets. Dan moet ik denk ik alle assen aanpakken, niet? en zijn die vlot te krijgen? Ik denk niet dat de locs en wagons die ik nu heb een isolatie hebben tussen de twee wielen per as[:(]
 

Gerolf

Gelijkstroomassen zijn voor wagons en rijtuigen geen probleem.
Voor je locs is dat een ander paar mouwen. Als je die wil ombouwen is verkopen en andere locs kopen waarschijnlijk interessanter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkdemaeyer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Gelijkstroomassen zijn voor wagons en rijtuigen geen probleem.
Voor je locs is dat een ander paar mouwen. Als je die wil ombouwen is verkopen en andere locs kopen waarschijnlijk interessanter.

[:D] Dank aan jullie allemaal voor de bijdrage, ik denk dat we dit onderwerp voorlopig even kunnen afsluiten. Ik zal dan toch mijn geldbeugel stevig moeten aanspreken, dus sparen maar.
mvg