Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Treinsensoren

Gestart door dirkdemaeyer, 19 maart 2009, 19:55:15 PM

dirkdemaeyer

Bij blokrijden is het noodzakelijk om te weten of een blok vrij is of niet (en ook in welke richting hij bereden wordt). Hierbij dacht ik Infrarood detectoren toe te passen (een 3mm led zender aan de ene kant, en een ontvanger aan de andere kant van een railtraject, samen met een SR flipflop die door een ?Processor worden uitgelezen en gereset). Deze electronica onderdeeltjes lijken me gemakkelijk in te bouwen in de baanscenery en hebben mi het voordeel dat je niets aan de rails moet veranderen. Heeft daar al iemand ervaring mee? En tips om waar vooral op te letten.
mvg
 

Gerolf

Ik heb je vraag even in de juiste rubriek gezet [;)]
Over de vraagzelf: ik zou flipflops vermijden voor het detecteren van je treinen. Wat gebeurd er immers bij het opstarten van je baan? Het systeem heeft geen idee waar er wel of niet een trein staat.
Vermits je met drierail werkt, is er een veel simpelere oplossing: massadetectie!
Kort uitgelegd: onderbreek ??n van beide railstaven, en zet hier een "sensor" op die actief wordt als hij naar massa getrokken wordt. Dat "trekken" gebeurt door de wielassen, die bij jouw systeem immers onderling niet gescheiden zijn. Resultaat: je weet altijd waar er een blok bezet is (en 't is nog een stuk goedkoper ook)
Lichtsluizen zijn wel goed om een exacte plaatsbepaling te doen (bvb bij ontkoppelrails)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Niet alleen met drie rails werkt dat,met twee rail is het zelfde ook te maken.
En zeker zo betrouwbaar als met lichtsluizen.
Vor totale detectie met drie rail mis je wel een rail(maar dan ook totaal) voor de rijspanning.
wim

Klaas Zondervan

Zelf heb ik ook wel eens zitten experimenteren met treindetectors die volledig onafhankelijk zijn van de railspanning. Ik ben b.v. uitgebreid bezig geweest met lusdetectors tussen de rails. Volgens hetzelfde principe als de detectielussen die je bij verkeerslichten wel ziet. De opzet was om de aanwezigheid van elk metalen wiel te detecteren, zonder dat je dat wiel fysiek aanraakt.

Het werkte wel, maar alleen op korte afstand. Een lus tot 10cm lang werkt nog, maar eigenlijk wilde ik lussen van 1 meter en langer kunnen maken, om een heel blok te kunnen bewaken. Maar dat werkte niet, het was niet gevoelig genoeg. Bovendien bleek de instelling te verlopen. Als je het 's avonds had ingeregeld, dan bleek het de volgende morgen naast het instelpunt te zitten.

Daarom ben ik er mee gestopt, en ga ik weer verder met stroomdetectie, dat is redelijk simpel en zeer betrouwbaar.
En als je met 3-rail rijdt, dan is massadetectie de aangewezen manier. Dat is nog simpeler.

Waarom wil je trouwens de rijrichting detecteren, die weet je toch al als je de trein in beweging zet?

ysbeer

Vorig jaar heb ik op de beurs in dordmund van de firma ELD een systeen  gekocht dat inderdaad op metaal reageert,
Niet met lussen,zo mooi dus ook weer niet,maar met een zeer klein spoeltje dat je  bijna tegen de spoorstaaf aanzet,
De wielflens moet net tussen spoorstaaf en spoeltje door kunnen,
Dat verstoord dan een oscilator en via via schakelt dat uiteindelijk een relais
Ik moet zeggen het werkt perfect,het spoeltje zie je nauwelijks zitten en erg kwetsbaar is het ook niet.(ingegoten in een plasic)
Er zijn verschillende pulslengte in te stellen.
Ik gebruik hem nu als assenteller.(althans daar doe ik proefjes mee)
Aan het begin van elk blok eeen spoeltje,dat bij elk wiel een puls geeft,die pulssen telt de computer.
Bij het inrijden van het volgende blok,weer tellen.
Is het aantal gelijk (met de eerder getelde)dan is het blok er voor leeg,en er is ook geen wagen verloren.(wel alleen metaal wielen)
Een set met 4 contacten koste toen 49 euro.
Of het uiteindelijk wat wordt weet ik nog niet,vooral bij meer dan 4 treinen krijgt de computer het nogal druk.
Maar voor plaats bepaling (stop voor seinen en perrons)is het bij mij in ieder geval favoriet,
wim




Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Een set met 4 contacten koste toen 49 euro.
[B)] ... stevige winstmarge, mijn gedacht [:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Niet met lussen,zo mooi dus ook weer niet,maar met een zeer klein spoeltje dat je  bijna tegen de spoorstaaf aanzet,
Wim, wat is het verschil? Een lus is feitelijk ook een spoel, die plat tussen het spoor ligt. Mooier zou natuurlijk zijn als hij onder het spoor kon liggen.

Beide systemen werken op hetzelfde principe, de spoel maakt deel uit van een oscillator. Een metalen voorwerp in de buurt van de spoel fungeert als secundaire winding die energie uit de spoel onttrekt. Daardoor wordt de zelfinductie van die spoel schijnbaar lager, waardoor de oscillator ontstemt, en die ontstemming kun je detecteren. Kort gezegd is het gewoon een metaaldetector.

Dat systeem wat jij beschrijft is blijkbaar een puntmelding, er wordt een signaal gegenereerd als er een flens langs de spoel komt.
Zover was ik ook, met korte spoelen werkt mijn systeem, zij het enigszins gebrekkig. Maar ik zoek nog steeds naar een lijndetectie, dus iets wat een wiel detecteert over een langere sectie, waar dat wiel zich ook bevindt binnen die sectie.
Maar het probleem is, hoe langer je de spoel maakt, hoe kleiner de procentuele ontstemming is, en boven de 10 cm lengte kreeg ik het niet meer werkend.

ysbeer

KLAAS

Inderdaad wat jij zegt is waar,en inderdaad het is een punt melding.
De stabiliteit daar van is goed,maar als blok melding is hij niet te gebruiken.
wim

dirkdemaeyer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb je vraag even in de juiste rubriek gezet [;)]
Over de vraagzelf: ik zou flipflops vermijden voor het detecteren van je treinen. Wat gebeurd er immers bij het opstarten van je baan? Het systeem heeft geen idee waar er wel of niet een trein staat.
Vermits je met drierail werkt, is er een veel simpelere oplossing: massadetectie!
Kort uitgelegd: onderbreek ??n van beide railstaven, en zet hier een "sensor" op die actief wordt als hij naar massa getrokken wordt. Dat "trekken" gebeurt door de wielassen, die bij jouw systeem immers onderling niet gescheiden zijn. Resultaat: je weet altijd waar er een blok bezet is (en 't is nog een stuk goedkoper ook)
Lichtsluizen zijn wel goed om een exacte plaatsbepaling te doen (bvb bij ontkoppelrails)




[:)] Ja daar heb je gelijk in ,het meten bij het starten van de baan was me inderdaad ontgaan. Alleen heb ik wel M rails, dan moet ik waarschijnlijk stukjes kunststof rails ertussen plaatsen en daarbij een stukje railbalk isoleren om de aanwezigheid van wielassen te kunnen meten. Of heb je gemakkelijkere manieren om bij Mrails ??n van de railbalken te isoleren van het metalen bed ?
 

dirkdemaeyer

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Bij M-rails is de beste methode gebruik maken van stroomdetectie. Geen aanpassing aan de rails die toch niet evident is. Je behoudt zo ook je 2 rails voor de massa. Kost helaas wat meer dan massa detectie maar werkt verder zeer goed.

Het nadeel is dan weer dat alleen een stroom vragende lok of wagon zal gedetecteerd worden. Bij 2-rail is dat geen grote hinder omdat een smd weerstandje onder elke wagon zijn werk doet. Met een beetje denkwerk is dit euvel ook te omzeilen. Bijvoorbeeld een blok dat pas wordt vrijgegeven als een detectie wordt bereikt die zeker ver genoeg ligt.  

Natturlijk is het ook een optie om te kiezen voor C of K-rails. Dan loopt het natuurlijk direct in de papieren.

[?]

Dit houdt dan in dat ik minstens elke laatste wagon dien uit te rusten met een sleepcontact en een lichtje om stroom te trekken, wat het flexibel gebruik van wagons zeker niet in de hand werkt, tenzij ik ze allemaal met een sleepcontact uitrust natuurlijk, toch ook niet echt kosteloos.
 

Gerolf

Ach ja - M-rails isoleren is inderdaad niet evident.
Doorzagen in lengterichting tussen rail en middengeleider en met wat isolerende kit terug aaneenzetten ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkdemaeyer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ach ja - M-rails isoleren is inderdaad niet evident.
Doorzagen in lengterichting tussen rail en middengeleider en met wat isolerende kit terug aaneenzetten ?


[:(]Dan is het waarschijnlijk eenvoudiger om andere rails te gebruiken voor de bloktrajecten, en de M rails te houden voor de rangeerstukken en stations?
 

conducteur

citaat:
Geplaatst door dirkdemaeyer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ach ja - M-rails isoleren is inderdaad niet evident.
Doorzagen in lengterichting tussen rail en middengeleider en met wat isolerende kit terug aaneenzetten ?


[:(]Dan is het waarschijnlijk eenvoudiger om andere rails te gebruiken voor de bloktrajecten, en de M rails te houden voor de rangeerstukken en stations?


Als je slechts een handvol van die oude dingen hebt, gooi ze weg! er bestaat reeds veel mooier gerief.
vb. Ik ga in de rechte stukken rijden op peco flexen met een soort middenleider-systeempje dat ze maken dat je zelf tussen je rails moet aanbrengen. Aangezien de rails bedoeld zijn voor 2-rail, zijn de railstaven al ge?soleerd. Leg je rails met de middenleider, soldeer aan een railstaaf de voeding (massa) en aan de andere gewoon je draadje voor detectie. Aan de middenleider soldeer je dan gewoon nog je rijstroom. Het enige wat je nog hoeft te doen zijn isolerende railverbindertjes plaatsen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

Yep, gewoon met de tijd mee gaan, en C-Rails of K-Rails gebruiken.
Weer een probleem opgelost.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

De nieuwere railtypes zijn bijna allemaal van nieuw zilver ....
Bij 2-rail wel.
Maar K-rail en C-rail zijn van roestvrij staal.