Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Roco 20 Blauw NMBS 2009

Gestart door nohab, 19 maart 2009, 17:52:24 PM

ERVIN

Om even verder te gaan met de detaillering , je ziet hier duidelijk bij de " echte" locs van de Reeks 20 zo'n bakje naast de treinbestuurder staan , weet er iemand waarvoor dit moet dienen??

Ik heb het in ieder geval ook maar geplaatst in mijn Reeks 20..

En dat de treinbestuurder een hand mist is niet zo erg , daar zie je op onderstaande foto toch niets meer van , maar dat bakje zie je natuurlijk wel staan.[^]

Metpetergaathetbeter

Ervin
Het kleur van uw 2005 is dat niet verschillend met het kleur van de andere 20's (Ik weet niet of je reeds andere 20's hebt) ?
Groeten Peter[;)]

Bert Ossevoort

Mooie aanschaf Erwin ,en mooi aangepast aan deze tijd,
zelf heb ik de 2024 overgespoten en gelijk ook de gietnaden weggeschuurd op de hoeken van de cabine en de panto's ook een andere kleur gegeven en sleepstukken vervangen door enkele van sommerfeldt .
Ook heb ik de gekke vierkanjes onder de veer van de panto dicht gemaakt ,en de M2 moer weggelaten [is een M16 opschaal nog nooit iemand over gehoord op een schaalmodel ?!]en de panto gelijmt op de isolatoren ,tot slotte ook de lok vervuild.
Wat het kastje betreft is er later ingemaakt heb namelijk een cabine overzicht toen ze pas geleverd waren niets er van te zien.
Dus mogelijk een inbouw van een extra beveiliging ,aanvulling op de memor,maar dat laat ik aan de kenners over ,
nog 2 plaatjes van de 2025 voor de staaltrein en een detail van het dak rond de panto.

Bert.

the_gold

Misschien niet de plaats om dit te vragen maar ik doe het toch even snel, aangezien er toch enkele personen met een 20 zijn hier.
Heeft niemand zo'n kabel die te zien is boven de lampen te koop?

ERVIN

@the gold , mss heeft Bert die nog te koop , want die zijn niet meer aanwezig op zijn loc.

@Metpeter... of dit een andere kleur is dan vroegere varianten weet ik niet , ik heb ( voorlopig) nog maar ??n Reeks 20 in dienst , maar er zullen hier wel collega's zijn die er meerdere in hun bezit hebben.

Binco

Hier ook even een vraag over het digitaliseren van de oudere versie (versie "blauwe 2018")
Ik heb de 2008 en 2018 onder de kap zijn ze beiden identiek.
Welke decoder steken jullie erin en misschien ook enkele aangepaste CV-Waarde? (Denk ik dan aan de oudere motoren die misschien een aanpassing aan de cv's nodig hebben)

Ik heb er al eens een ESU LokPilot Basic ingestoken maar dat was niet echt een succes: Er waren schokken in het rijgedrag, als de lichten werden aangestoken dan duurde het minstens 10 seconden voor ze aangaan en dat bij allebei dezelfde lok.
Er heeft ook al een multiporotocol decoder ingezeten en daar waren er geen problemen bij, maar dat soort decoders (is misschien persoonlijk) vind ik minder nauwkeurig, veel "grover".
Dus daarom welke decoder steken jullie erin?

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door ERVIN

@the gold , mss heeft Bert die nog te koop , want die zijn niet meer aanwezig op zijn loc.

@Metpeter... of dit een andere kleur is dan vroegere varianten weet ik niet , ik heb ( voorlopig) nog maar ??n Reeks 20 in dienst , maar er zullen hier wel collega's zijn die er meerdere in hun bezit hebben.

Ik heb meerdere 20's en ik zag de 2005 en 2006(in een winkel in omg St-Niklaas) en ik vergeleek die met de blauwe kleuren van andere fabrikanten en ik vond dat het blauw meer groen bevatte.Inderdaad kunnen de tinten van versch.fabrikanten wel wat verschillen, maar bij die twee 20's vond ik het afwijkend kleur echt frapant ! Door die reden heb ik van mijn aankoop afgezien ! Heb jij geen andere elektr. loc(met eenzelfde kleur)van andere fabrikanten bv16, 21,22,23,25,27. Misschien gewoon eens naast elkaar zetten !
Groeten Peter[;)]
PS die machine is die geen herschildering van een 2024,2025 of groene 20. Dit zou misschien de afwijkende blauwe kleur kunnen verklaren ?[?]

Metpetergaathetbeter

Bert,
knappe realisatie!
Groeten Peter[;)]

ERVIN

@metpeter... , ik heb net de kap eens verwijdert , en er is ook aan de binnenkant geen geel of groen te zien enkel blauw dus , ik heb de volledige loc eens grondig bekeken , maar kan eigenlijk niets abnormaals zien qua kleur.[:I]

Maar zeg nooit nooit natuurlijk , als ze werkelijk zouden herspoten zijn van geel of groen naar blauw , dan hebben ze dat wel h??l goed gedaan.

Ik weet dat Itchy zowel een " oude" reeks 20 ( 2018) als de nieuwe reeks 20 ( 2005 en 2006) heeft, mss kan hij hier meer over vertellen dan??

Jij hebt ze gezien zeg je, was er dan zoveel kleurverschil??

De loc van Bert heeft wel een heel andere kleur blauw dan de mijne, maar hij heeft die dan ook volledig herspoten , wat trouwens h??l knap gedaan is.[:p]

@Bert, jij hebt een PM van mij.[;)]

Metpetergaathetbeter

Vraagje voor Itchy was mijn indruk verkeerd ? Is het blauw van de 2005 en 2006 niet verschillend van de andere 20's ?
Ervin, kon hem niet vergelijken met een andere 20 maar mijn eerste indruk was die loc dat blauw is donker ! Mogelijk kon de belichting in de winkel parten spelen ! Ik was in de winkel met een andere treinfanaat die garagist is, die ook koetswerken van auto's repareert en die wist me te vertellen dat hij diezelfde indruk had en dat het blauw te groen was.Die reeks van 2005 en 2006 is een beperkte reeks, maar bij grote interesse zou het niet mogelijk zijn dat er een aantal bijkomende werden gemaakt(met misschien afwijkende kleur) ?
Groeten Peter[;)]

2012

enkele antwoorden van een 20 bestuurder[:D] (niet da ik er nu nog veel mee rij maar soit)

da kastje da je ziet aan de raamstijl is de radio grond trein verbinding, de "telefoon" zeg maar om in kontact te komen met traffic control.

ivm de ventilatie ... als je het tractie wiel draait in een tractie stand zonder dat de ventilatie draait dan heb je geen tractie, je kan als bestuurder dus niet vergeten de ventilatie van de motoren aan te zetten, want het ga gewoon ni zonder. Wat wel kan is van zodra de knop ventilatie aan staat is tractioneren, dit terwijl de verschillende ventilatoren nog aan het opstarten zijn. Zoals eerder gezegd starten de 6 ventilatoren in verschillende stappen op. Maar tijdens deze (korte) opstart kan je al aanzetten dus.

ERVIN

Waarvoor dank 2012.[;)]
Dat weten we dan ook alweer.[^]

itchy

Het juiste 'elektrisch blauw' is een algemeen probleem denk ik qua reproductie op schaal H0. Ik heb loks van verschillende merken in de blauw-gele uitvoering (o.a. Roco, LSM, Vitrains, Mehano) en ze zijn allemaal een beetje anders. Ook de 2005/6 en de oudere Roco's zoals de 2018 verschillen lichtjes.  Bovendien is het ook zo dat dezelfde kleur op schaal 1:1 een andere indruk geeft dan op schaal 1:87! Gewoon door de grootte van het kleuroppervlak geeft dit een ander beeld voor het menselijk oog. Maar ??n oplossing voor al deze kleurverschillen: stevig verweren! Bijvoorbeeld de 26ers van Mehano zijn gespoten in een vrij licht blauw. Ik hoop dat dit niet teveel gaat afwijken van de 23ers die door Van Biervliet op de markt gaan gebracht worden, want een TS 23-26 is een vaak gezien verschijnsel dat ook op de H0 baan mag gezien worden, het zou spijtig zijn dat beide loks er totaal anders uitzien qua kleur. Maar bon: je kan altijd nog verweren dus!
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Vraagje voor Itchy was mijn indruk verkeerd ? Is het blauw van de 2005 en 2006 niet verschillend van de andere 20's ?
Ervin, kon hem niet vergelijken met een andere 20 maar mijn eerste indruk was die loc dat blauw is donker ! Mogelijk kon de belichting in de winkel parten spelen ! Ik was in de winkel met een andere treinfanaat die garagist is, die ook koetswerken van auto's repareert en die wist me te vertellen dat hij diezelfde indruk had en dat het blauw te groen was.Die reeks van 2005 en 2006 is een beperkte reeks, maar bij grote interesse zou het niet mogelijk zijn dat er een aantal bijkomende werden gemaakt(met misschien afwijkende kleur) ?
Groeten Peter[;)]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Peter

Er heeft volgens mij maar een merk het juiste blauw op de markt gebracht en dat was Precision Paints in opdracht van Dacker. Zelf heb ik nog twee potjes hiervan staan (mat en glanzend)niet te koop!!
Dat merk had trouwens alle Belgische kleuren.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterBrz

Netjes gedaan Erwin met dat bakje! [8D]