Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Droom model in Z

Gestart door mahtoska1, 19 maart 2009, 12:25:43 PM

mahtoska1

Hallo,

Op het forum van Z-Friend Europe (http://www.z-friends-europe.de/) is er een rondvraag naar de droommodelen voor spoor Z.
Alles kan, locomotieven, wagons, aankleding (huizen, auto's,...)...

Hebben wij deze dromen ook? Laat maar weten.

Misschien kan ik dit dan door geven naar Z-Friends Europe.

Ik zal alvast beginnen:
* een E-loc 21 of 27 in Z zie ik wel zitten.
* Moderne auto
* Belgisch lichtsein

Beste Z groeten,
Pieter

Zamateur

Ik neem aan een forum over Z deel. Een Frans kent de producent d' AZL. Hij heeft voorgesteld om een model van SNCF te laten bouwen. Hij heeft geen enkel antwoord van amateur sinds drie jaar ontvangen. Is niet te veel nodig te dromen.
[:(]
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mahtoska1

Als modelbouwer leven wij altijd in de hoop dat ons droom model uitgebracht wordt. Het is misschien wel waar dat we niet te veel mogen dromen, maar toch...

In noodgeval kunnen we ons eigen droommodel maken.
Beste Z groeten,

Pieter

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

MARKLINRIJDER

En wat zijn dan zoal de droommodellen?

Ik ben zeer geintresseerd.

Groetjes,

David

Zamateur

Personenrijtuigen! [:D]
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mahtoska1

Hallo,
Zols hierboven reeds aangehaald:
* locomotief: serie 21, 22 of 27
* moderne locomotief: reeks 13,77,
* Belgisch lichtsein
* Moderne auto?s (tijdperk V)
* Muurplaten met gemetste struktuur

Beste Z groeten,
Pieter

MARKLINRIJDER

Beste,

Muurdelen, daarin zie ik momenteel geen probleem.

Het lichtsein, moet dat functioneel zijn?

De 21, 27 misschien bij LS?

Ik ga alvast aan het denken.  Deed ik eerder ook al.

Maar het begon pijn te doen[:D]

Groetjes,

David

AtMoPo

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Beste,

Het lichtsein, moet dat functioneel zijn?





Zou je dat kunnen waarmaken met smd ledjes David[?][;)]
AtMoPo

MARKLINRIJDER

Of ik dat kan?

Geduld, ik onderzoek het zaakje.

Wat ik wel al kan vertellen de seinen die ik destijds maakte waren al met SMD 603.

Dus het zal moeilijk gaan worden om het geheel er werkelijkheidsgetrouw uit te laten zien.
Wat wel kan is de plaat met daarachter dan smd ledjes.
Maar hoe gaan we dan de lichtval positioneren.

Toch weer wat denkwerk.

Anderzijds denk ik aan lichtgeleiders.

Ik test het ten gepaste tijden uit.  Het is in ieder geval een uitdaging, die ik reeds lange tijd wou aangaan.

Tot slot:
Een foto van een snelle plot halfsteensverband in Z.
De foto maken kostte me meer tijd dan het maken van de plot.[:D]

Geheel nieuw procede ten opzichte van enige tijd geleden.




Geslaagd?

Groetjes,

David

mahtoska1

Hallo David,

De muur ziet er fantastisch uit. Kunnen we dit ergens aankopen om een test te doen? Uit welk materiaal is dit gemaakt?

Wat betreft het Belgische licht sein. Voor op mijn minibaan heb ik er ook ??n gemaakt. De seinplaat was gemaakt uit 0,25mm plastic card. Hierin had ik een groen en rood miniled (geen SMD LED) geplakt. De paal had ik gebruikt als massa terug leiding, zodoende moest ik nog 2 geleiders langs de paal naar beneden brengen. (Ik had dus geen oranje seinbeeld) Hiervoor had ik dunne transformator draad genomen. De paal zelf was een H messing profiel (1mmx1mm).  Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost. Ik was begonnen met lichtgeleiders (glasvezel), dit was echter niet haalbaar door de korte bochten. Misschien heb ik hier wel het verkeerde materiaal gekozen.
Met LED's is het me uiteindelijk gelukt.
Ik zie dus uit naar jouw pogingen[:)]

De beste Z groeten,
Pieter

MARKLINRIJDER

De steengravures zijn gemaakt in Forex 1mm.

Zonet ook even de seinplaat verschaald naar Z.

Het moet mogelijk zijn om deze functioneel te maken.

Met SMD 603 leds.

Wel zonder afscherming van de lichtuitstraling maar het kan zeker.

Zoals beloofd dus binnenkort eens een testje.

De gaatjes waar de lichtpuntjes door komen zijn 0.85mm.
Dus zeer fijn.

De plaat zelf is ong. 5 bij 7mm.[:p]

De plaat zal gemaakt worden in styreen 0.3mm.
De paal wellicht in messing.  zoals jouw testexemplaar.  Bespaart inderdaad een geleidertje.

Dan zijn er nog normaal 5 draden door de paal naar onderen te geleiden.

Al zit ook ook te denken aan een ander concept.

Een holle Kunststof paal van 0.8mm x 1.2mm.

Daarin kan ik nog net een open structuur weergeven.  Al zal die behoorlijk vol zitten.
In de paal leggen we een messing staafje van 0.4mm die fungeert als massa.  De andere draadjes, wikkeldraad van 0.15mm(normaal 5).

Wil je een keper en snelheidscijfer, komt er uiteraard een setje van 2 bij?

Wat ook een mogelijkheid is er niet doorfrezen maar een klein laagje weghalen zodat het lijkt alsof de paal open is.

Ik ga aan het testen een dezer dagen.  Jullie zien de testjes hier wel verschijnen.

Groetjes,

David

depovero

Amaai, David, jouw machientje is druk bezig [xx(], of, heb je het met de hand gegraveerd, tijdens de zonnige zaterdag? [}:)][:p][:D]

De moiete zeg. En Forex, is dat gemakkelijk te versnijden en te plakken? Ik dacht dat er eens een artiekeltje in MSM verschenen is. Of, ben ik mis.

De Zetters willen echt iets tof in Mechelen laten zien. En, diegenen die deze groep vormen, die zijn goed op dreef.

Is het artiekeltje opzoeken, en, tot nog eenZ,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

depovero

citaat:
Geplaatst door depovero

Amaai, David, jouw machientje is druk bezig [xx(], of, heb je het met de hand gegraveerd, tijdens de zonnige zaterdag? [}:)][:p][:D]

De moeite zeg. En Forex, is dat gemakkelijk te versnijden en te plakken? Ik dacht dat er eens een artiekeltje in MSM verschenen is. Of, ben ik mis.

De Zetters willen echt iets tof in Mechelen laten zien. En, diegenen die deze groep vormen, die zijn goed op dreef.

Is het artiekeltje opzoeken, en, tot nog eenZ,
Gevonden, nummer 66 met als titel: "Zelfbouwbakstenen maken in forex"
Bron: http://www.tassignon.be/trains
Denis

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

mahtoska1

Hallo David,
Kan je me even helpen? Ik snap niet hoe je aan 5 geleiders komt. Normaal heb je 1 groen licht, 1 rood licht en 2 oranje lichten. Als je ??n gemeenschappelijke geleider neem,  dan heb je nog maximum 4 geleiders (1 per LED).
Als je de 2 oranje (geel) leds samen neemt, dan heb je ??n gemeenschapelijke geleider en 3 geleiders voor door de paal te voeren. (per kleur 1 geleider).

Wat zie ik over het hoofd?
Beste Z groeten,

Pieter