Belgische soldatentreinen in duitsland

Gestart door swa, 12 maart 2009, 11:26:07 AM

swa

Is er soms iemand die weet welke rijtuigen er reden als soldatentrein voor militiens gekazerneerd in duitsland, periode 1970-1971?  Zouden dat I's (I2 of I3) kunnen geweest zijn?
En hoe zat dat met de loc's? Ik veronderstel dat in duitsland vertrokken werd met een duitse loc en belgische rijtuigen. Als ik vanaf keulen naar brussel spoorde, stonden we (zeer) lang stil in welkenraedt. Daar werd die duitse loc dan waarschijnlijk vervangen door een belgische, die verder belgi? inreed.  Kan dat ongeveer kloppen?

railman56

interessante vraag
ik heb zelf enkele keren meegereden maar ik was toen nog niet bezeten door de treinvirus
ik herinner nog wel dat het lang duurde eer we ter bestemming waren en dat de rijtuigen niet veel soeps waren
maar welke dat waren weet ik jammer genoeg niet
ik ben benieuwd naar het antwoord
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Bundesbahnfreak

Hallo,

Ik heb in de Eisenbahn-Kurier special 35 (die DB 1969) een foto gevonden van zo'n DVT met een stoomlok type 003 en groene rijtuigen waarvan moeilijk te zeggen is welke ze zijn maar ik vermoed I1's.

De datum van de foto is juli 1969

Groeten

Rudy

pabe

Beste....   jouw vraag roept herinneringen op...

Mijn legerdienst in B?ren Natokamp ( 60 km oostelijk van Soest, midden in bossen) doorgebracht, moet zo ergens rond 1974 geweest zijn, en inderdaad vele keren met de DVT heen en terug gereisd.
De rijtuigen, ...  ik had toen andere interesses, maar ik herinner mij nog goed dat het rijtuigen waren met een doorlopende gang aan een kant, en compartimenten voor 6 personen.  
Wij stapelden dan dikwijls onze bagage tussen de twee zitbanken, als opvulsel op ongeveer gelijke hoogte van de banken, en probeerden dan zo wat te slapen, want die rit duurde echt veeeel te lang...  en eenmaal dat je dan bijna sliep, werd de deur opengetrokken door de man die met zijn karreke snoep langskwam, zo een twee of driemaal per nacht, en eens aan de grens, kwamen de Belgische douane binnen kontroleren, net alsof wij criminelen waren... sigaretten en drank taksvrij.........??
Ik kan mij echt niet herinneren of er toen nog stomers de trein trokken... ik vermoed eerder al diesels.

groetjes,  soldaat micilien Paul

Bundesbahnfreak

Hoi Pabe

In 1974 denk ik dat de stomers deze treinen niet meer getrokken hebben, De DB reed tot 1977 met stoom, maar de reizigerslok's (001-003-023 ed) waren toen al aan de kant gezet.

Groeten

Rudy

swa

Neen, stoomlocomotieven heb ik zeker nooit gezien in de tijd dat ik gebruik maakte van die dvt-treinen (70-71). Niet aan duitse, en ook niet aan belgische zijde. Het waren zeker diesels. Maar daarmee houd het op, in die tijd zat er wat anders in onze hoofden dan trage treinen denk ik, die waren er alleen om zo vlug mogelijk thuis te geraken...  De rijtuigen waren idd met compartimenten.

Jozef

Ik heb in Soest mijn legerdienst gedaan in 1971/72, de loks van de DVT's waren Diesels, en de rijtuigen inderdaad met compartimenten,
voornamelijk groene DB rijtuigen.
Eenmaal zijn wij van Soest naar Raeren gereden met een DB stoomlok...
aan de Grens werd een bolle neus ervoor gezet, hij kreeg echter de trein niet op gang ( De landing waren 18 howitzers SP-M155) na een 2 tal uur wachten kwam er een 2de bolle neus helpen toen ging het wel OEF .... was wel een leuke rit, waar is de goede oude tijd !!!

Jozef ! Dol op Bolle neuzen
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders