Belgische Seinen Zelfbouw

Gestart door dieseltje, 09 mei 2005, 20:50:13 PM

tonycabus

Gerolf, heb je soms ook een circulatiepomp erbij staan met daarin een warmtewisselaar? Ik denk bvb aan ontwikkelmachines voor film en papier die zo op temperatuur worden gehouden, zonder de beluchting wel te verstaan, want in dat geval (fotochemicalien) oxydeerdt de boel...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Tony, dat fotootje is er een van een etsbak. Ik denk niet dat oxidatie daar een grote rol in speelt.
Het verhaal dat je (deels) vertelt over warmtewisselaars en zo gaat wat boven mijn petje, en ik meen dat het niet van toepassing is hier. Maar misschien moeten we het daar eens via persoonlijke mails over hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Ik snap het al, Gerolf, mijn stomme schuld: ik heb weer met halve woorden gesproken[;)]
Ik bedoelde dus dat met een aquariumpompje voor circulatie en een verwarmingselementje (waar dan ook, in het bad of op een leiding) een homogenere temperatuur gaat heersen in je etsbad.
Wat het regelmatige etsen natuurlijk ten goede zal komen.
Vraag is nu, of extra zuurstoftoevoer met een luchtpompje het etsen eventueel zou versnellen?? Ik ben niet goed in scheikunde...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Lucht doorpompen heeft 2 werkingen:
- dit versnelt het etsen door de betere circulatie. Er wordt steeds "vers" etsmiddel aangevoerd en opgelost CuCl afgevoerd.
- voor enkele etsmiddelen geeft de extra zuurstof inbreng een "regeneratie" van het etsmiddel. Als ik mij goed herinner (lang geleden eens gelezen en nooit meer teruggevonden) is dit het geval bij FeCl3 + H2O2 + HCl. Maar ik herinner mij niets meer van de concentraties die nodig waren en de temperatuur was ook belangrijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Dat aquariumpompje is naar mijn mening alleen nuttig voor de circulatie - en dus een vergroot en homogener contact tussen vloeistof en de te etsen plaatsen. De circulatie zorgt er ook voor dat de hele vloeistof een meer homogene temperatuur en dus ets-snelheid heeft.
De 'regeneratie' waar Havoc het over heeft is niet van toepassing door het beluchten: H2O + O2 <> H2O2 ! Zuurstofwater (H2O2) is iets heel anders dan water met lucht erdoor ...
Je kan wel je etsmiddel terug 'activeren' door er zuurstofwater en zoutzuur aan toe te voegen, maar ik ken de juiste werkwijze hiervoor niet, misschien is dit iets proefondervindelijks... (deze 'activeing' is misschien een gedeeltelijk antwoord op Loco 's terechte recyclage-opmerking - OVAM heeft trouwens nog steeds niet terug-gemaild ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Zuurstofwater (H2O2) is iets heel anders dan water met lucht erdoor ...


Weet ik ook wel Gerolf. Dat is wat ik mij ervan herinner, het moet nu meer dan 15 jaar geleden zijn dat ik dat gelezen heb. Trouwens dat zuurstofwater moest een serieuse concentratie hebben want ik ben dat toen gaan vragen bij de apotheker en die had die concentratie niet in huis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Weet ik ook wel Gerolf.

Met excuses, Johan: het was omdat je het in ??n zin had over beluchten en zuurstofwater dat ik me liet 'vangen' om te reageren. Dat je 'straffer' zuurstofwater nodig hebt wist ik niet.
Ik wordt wel hoe langer hoe meer benieuwd naar een antwoord van OVAM op mijn email van 2 weken geleden... [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Maar die stoot van zuurstofwater (waterstofperoxyde, H2O2) en zoutzuur toegevoegd aan ijzertrichloride heb ik elders gelezen, niet lang geleden. Ik zoek dat even op en laat iets weten.
De Walen janken om een artikel erover in MSM...
't Zal voor de Vlamingen wel zeker even interessant zijn zekers[?][:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Pas op h? Tony, of dat wordt nog een communautaire kwestie...

Als je die info terugvindt Tony mag je dat zeker laten weten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

http://circuitsonline.shockmedia.nl/artikelen/view/14/3

De Nederlandse site "circuits on line" stelt die methode voor omdat naar het schijnt het ijzertrichloride binnenkort ook al niet meer mag verkocht worden[V]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Oops, dus je hebt in dat geval geen FeCl3 nodig. Waarschijnlijk 2 "recepten" door elkaar gehaald.

Nog wat gezocht op het net, en de verhoudingen die ik daar vind zijn sterk verschillend van die nederlandse site. HCl:H2O2:H2O 1:1:2 als je vertrekt van 30% HCl en 30% H2O2. Die 30% H2O2 kan kloppen, de apotheker wou me die concentratie niet verkopen!

Dat FeCl3 verboden was wist ik nog niet. Snel een voorraad indoen.

EDIT: wat tipfauten eruit gehaald
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Hier misschien nog niet, maar in NL blijkbaar wel ("reeds")[:D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

De wetgeving voor alle elektronica en milieu wordt strenger. Binnenkort zullen we ook loodvrij moeten gaan solderen (stond in de vorige Elektuur)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Dat had Johan enkele tijd geleden geloof ik ook al gepost, maar het kan geen kwaad er eens aan e herinneren natuurlijk[;)]

Wat chemisch afval betreft, misschien ??n goed nieuwtje: de ontwikkelaar voor foto-positief-platen is doodgewone gootsteenontstopper. Die mag dus w?l door de gootsteen (mooi meegenomen onderhoudsdosis[:)])
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

WAARSCHUWING:   van dat ijzerchloride " mag niet meer verkocht worden" klopt. Waarom niet ? wel wij ( LVM chemie) gebruiken dit als katalisator. Aan de lucht blootgesteld onstaat een reactie die warmte als resultaat heeft. Het goedje is heeeel giftig. Als wij het laden in het reactorvat zijn wij helemaal ingekleed in speciale pakken met maskers op. Het is zwart. Bij kontakt met de lucht wordt het bruin ( kan wel gebruikt worden in de modelbouw om roestkleur te verkrijgen of na te imiteren.
Het wordt lucht en waterdicht opgeslagen. Alle goederen in kontact gekomen met het goedje moeten speciaal behandelt en verwijdert worden.
Ik schrijf dit maar om U te waarschuwen NIET lichtzinnig om te gaan met dit goedje. Het is hoogst giftig en absoluut milieuonvriendelijk.
Anderzijds kan het koper aantasten en kan gebruikt worden voor het etsen. Ook is er gesproken van HCL ( zoutzuur) Dit produkt vloeibaar kan ik gratis krijgen als personeelslid. OPGEPAST !!! in gasvorm kennen we het allemaal als mosterdgas ( WO 1) Jongens,  aub ik smeek U , ik kom dagelijks in kontakt met die produkten Gebruik Uw gezond verstand Dit zijn zeer TOXISCHE stoffen Spring er niet lichtzinnig mee om  Voor inlichtingen  stuur een mailtje oke   [:D]
Het is niet voor niets dat Greenpace de chloor produkten wil verbannen zien
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15