Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

EEN WERELDRECORD

Gestart door tonycabus, 18 november 2004, 12:35:54 PM

tonycabus

???
Marc Debruyn kwam met een idee op de proppen voor het 175-jarig bestaan van "Belgenland".
Ik zeg expres "Belgenland" omdat we beroep willen doen op ALLE modelbouwers van Belgie in h0 (half nul, effe de puntjes op de i;))

Een modulebaan dus, standaardmodules, gewoon enkel- of dubbelsporig, met misschien hier of daar uitwijksporen en een eenvoudig stationnetje. Bovenleiding? Best, maar niet functioneel.
Gewoon analoog, met blokbeveiliging in zijn simpelste vorm, misschien wel met seinen. Verbinding met de gangbare normstekkers.
En treinen van alle mogelijke tijdperken.
Aan de einden dus wisselbakken.

Die zou dan ergens in Brussel (Nieuwe vleugel van het zuidstation?? daar is een z???????r lange gang aan de kant van de Frankrijkstraat)kunnen geplaatst worden als levend bewijs van samenwerking tussen Vlaamse en Waalse spoorwegmodelbouwers.

Zou deze denkpiste realiseerbaar zijn?

Graag jullie reacties!

Marc en Tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Het is dus de bedoeling een nieuwe Noord -Zuid verbinding te maken ( Waals-Vlaams ) zoals de N-Z vebinding NMBS. Iedere deelnemer mag zoveel modules maken als hij (hopelijk ook zij) wil. Tony en Marc nemen met elkaar kontakt op voor de technische details bv waar het begin waar het einde van de modules moet komen enz.. Nico de redacteur van ons geliefd lijfblad zag het echt wel zitten als evenement ( Hij suggereerde al 1 km lengte ). Ook het evenementen bureau ( na telefonisch kontakt) 175 j Belgie zag het zitten. Deze oproep is dus voor te zien over hoeveel clubs en deelnemers er zijn. Ook om de reactie te peilen: MEE DOEN DUS !!
De modules in de aller eenvoudigste uitvoering ( analoog dus) Met locs uit verschillende NMBS tijdvakken laten rijden. Hier en daar een eenvoudig stationetje Vergeten we onze Duistalige vrienden niet he !! Wie zoekt kontakt met hun ??
Tony en ik nemen volgende week kontakt op met elkaar voor diepgaande technische details ( elektrische doorvoer leidingen enz..) Alles is echter welkom. Neem aub kontakt met ons op. Het moet lukken verdorie !!

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

bloeg

Allez...ik zal 3 modules leveren ? formaat FREMO....

Gr
Guy
Mvg
Gui

tonycabus

Waarvan nota....'k hoop maar dat we niet teveel verloopstekkers moeten maken! Daar zou wel eens meer tijd kunnen inkruipen dan al de rest van 't werk[xx(]

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Als niet-Belg zijnde vind ik dit een bewonderingswaardig initiatief!
Grote klasse, hoop dat het lukt en er veel mediabelangstelling zal zijn.
Als het even kan kom ik kijken.

Succes.

rgp

Zeer goed idee.  Als ingenieur bij de NMBS en werkzaal op het district Centrum zal ik morgen eens polsen of het kan en wat er moet voor gedaan worden.

Roland

tonycabus

Klinkt positief! Dank je, Roland!

Op mijn toer ga ik eens kijken wat voor normen er zoal zijn: er zullen zeker kandidaat-deelnemers zijn die al standaardmodules hebben en je kan niet gaan verlangen dat iedereen er nieuwe -in eenzelfde norm- gaat maken.
Maar om diverse redenen houden we het zo simpel mogelijk, h??
We zouden ook als standaard voor de besturing voor DCC kunnen kiezen ipv analoog en de treinen volgen met "walkarounds" zoals "De Pijl" dat in Mechelen deed. Ieder moet dan zijn eigen trein in de gaten houden.

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

prachtige reactie van Roland en ook de anderen ; Iedereen volgt zijn eigen trein da's duidelijk. Verder dacht ik de maten aan te houden zoals beschreven in MSM magazine een tijdje geleden. Daarin stond de beschrijving van het bouwen van ee dubbelsporig dijk. Lijkt me beter dan die Fremo maten. Tony en Marc plegen volgende week overleg hierover. Denk erom niet iedereen kan DCC rijden Laat het ons houden op analoog rijden Zoveel doorvoer van elektriciteit ( eenvoudige modules ) is er niet.
Maar belangrijk is de reacties op de oproep Bedankt al en aub reageer want het wordt een speterende show hoor ! Ga trouwens kontakt opnemen met VRT en VTM voor mogelijks een beeldverslag te krijgen Denk erom alles moet klaar zijn  met het fete Nationale le 21 juillet

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

EXCUUS aan Guy . Fremo moet kunnen ik bedoelde eigenlijk zoals Tony Guy bedankt en werk ze maar lekker uit hoor die modules
Marc

de Bruyn M-L

We zullen ongetwijfeld verschillende normgroepen moeten vormen, en "adapters" moeten maken. Ik zie niet op tegen de moeite, zeker niet als beide landsdelen willen samenwerken en het een grrots evenement kan worden.
Wie nog? Het moeten geen individuele initiatieven zijn, ook clubs mogen vanzelfsprekend afkome! Hooofdzaak blijft: een enorme lengte verwezenlijken, en als we aan het eind een 180? boog moeten maken, d?t nog liever.
Tony
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Fijn Tuning van het voorstel ??

een voorstel om het idee verder te verfijnen. stel voor elk jaar van de 175 jarige maken we 4 modules dan komen we uit op 175 x 4 = 700 meter minstens he plus alle andere modules van clubs bv ....jongens  die km ...het is haalbaar hoor zeker weten
Wat denken jullie ???

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

Ja, ook ik ga voor de kilometer!

Stel jullie voor: ZEVENENTACHTIG KILOMETER OP SCHAAL !!!

Een half uur treinen aan 160 km/u . De droom van elke modelbouwer, nee toch?
Ik pluis die normen even verder uit: clubbanen moeten mee kunnen doen en adapters maken lijkt me wel doenbaar.
De vraag blijft w?l: doen we analoog of DCC?

De bedoelde galerij (ik heb van Roland het adres waar we het moeten aanvragen) loopt Noord-Zuid! Een symbool extra dus. En mediabelangstelling is er ??k al!

Doen, mannen! Er is niks aan verdiend maar het zal onze vrijetijdsbesteding in een ander daglicht stellen en een totaal andere wending geven. En als we het dan eens kombineren met een goed doel? (Zomaar opgekomen...iemand een idee?)

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dikken

Ik zie het alvast zitten, Ik zal eens polsen bij de Modelpsoorvrienden Brugge of er nog geinteresseerden zijn.


greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

loco

MSCM De Pijl zou eigenlijk ook kunnen meedoen met zo'n 70 modules volgens NEM-normen. in het totaal zouden wij aan een dikke 85 meter kunnen geraken.
Maar dan zou ik dit eens moeten vragen aan de voorzitter en de secretaris wat zij ervan denken.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

tonycabus

Dacht ik al!
Van "De Pijl" verwachtte ik niet anders. Heb kontakt gezocht met Virton, de waarschijnlijk meest zuidelijke club uit ons land.
En wat als we over de kilometer gaan?????????
We halen het!
Bedankt, vrienden!

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

Tony,

We hebben nu al het wereldrecord van de langste trein ter wereld (niet in model), nu nog voor de langste baan (en eventueel trein) van de wereld in model. Enig idee op hoeveel kilometer het wereldrecord staat van de langste baan? En Langste modeltrein. Ik heb dat boek niet. Iemand die het kan opzoeken?

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw