boompjes ook in N...

Gestart door grove den, 10 maart 2009, 15:30:27 PM

grove den

nu ik ( denk) dat ik weer wat meer tijd kan gaan besteden aan "mijn" schaal: N, hier weer de eerste vingeroefeningen omtrent het maken van de kleine grove dennen.De sneeuw begint silletjes aan te smelten maar ja ...morgen is hier  geen boom meer te zien...alleen wat zaagsel en wat takken...:(;)
Op het eerste ook lijken ze best wel maar na het zien van de fotoos kan het loof misschien toch wat minder....?
Volgende keer gewoon proberen dus!!
imghttp://img18.picoodle.com/img/img18/3/3/10/groveden/f_pinetreestim_06e4345.jpg/img
iets dichterbij:
imghttp://img15.picoodle.com/img/img15/3/3/10/groveden/f_pinetreestim_e47026f.jpg/img

Jos

doomslu

PAS OP JOS ! Er is er daar al ene bezig met een boom om te hakken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Roderik

citaat:
Geplaatst door grove den

nu ik ( denk) dat ik weer wat meer tijd kan gaan besteden aan "mijn" schaal: N


Schitterend dat dit "jouw" schaal is. Ik voel me meer dan vereerd.
Heb je eigenlijk ervaring met realistiscche knotwilgen in schaal N?
Ik heb er onlangs onder ogen gekregen van een fabrikant en dat leek meer op een kam vol groene pellekes...[xx(]
Always be modelling!

grove den

Hallo Roderik,

ik mijnerzijds voel me ook zeer vereerd zeker weten! :  je resultaat op de Expo, afgelopen jaar  en op/tijdens   Ontrax en als laatste je verschijning in de  "minibaantjes website" van "Carl"!!!chapeau![:)]

Nou in N schaal nog nooit maar ik zou me kunnen voorstellen dat ik zoiets zou aanpakken in de trant van:
men neme een busseltje sisalvezels en bevestig die aan een ijzerdraad of wikkel die om een ijzerdraad en camoufleer 1 ? 1 1/2 cm van het draad metwat papmach?e als zijnde de stamen schors.  Werk het( de takken= sisal)  verder af met fijne grasvezeltjes en fijn ( puntig! ) zaagsel op kleur...
Hier een HO boompje....het blijft behelpen met het immiteren van "knotwilgenbladeren"!!![:(]
het voltooide geraamte:

en met de "blaadjes"in het voorjaar....

Ik zal er eens eentje proberen te maken zoals bovenstaand ge/beschreven...geef me een weekje of zo. Ik zal als ie af is zeker een afbeelding plaatsen!! ongeacht het resultaat![;)]

Jos

grove den

Van morgen even snel een boompje gemaakt met sisal wat fijne grasvezeltjes en gezeefd zaagsel.
De stam heb ik met opzet een beetje "grof"gemaakt met de in houtlijm gedrenkte stukjes van een papierenzakdoekje het is nog nat...
met een scalpel of ander puntig voorwerp is deze substantie makkelijk , met beleid, in de juiste vorm te duwen/vormen.
Of er ook zo'n mooie textuur als HO te modeleren valt moet ik nog zien "uit te vinden"...[;)]

en detail:

het is een begin! ...

Jos

grove den

Eerder gerealiseerde bomen en ander groen spul op onze N spoor modules naar Zuid Limburgs voorbeelden...
Allereerst onze TTG ergens verscholen op een zijlijn...

Langs de hoofdlijn kan het ook af en toe goed "groen"zijn[;)]:

Flinke eik bij een kappelletje:

kon het niet laten....toch nog enkele grove dennen geplant!![:o)]:

Een kersenboomgaard met een wel erge rijke oogst!! dat krijg je op de vruchtbare l?ss hier!:

Tot slot : van alles wat....


Jos

ps: TTG = Trein Tussen Groen[:o)]

marc goovaerts

Jos,
Net als bij je vorige foto's: denk aub eens aan ons dure klavier en geagiteerde speekselklieren...[;)]

railrunner

Knappe boompjes grove den!!!  Ik ben trouwens gestart met het maken van boompjes zoals beschreven in ons favotiet tijdschriftje.  Er mag dan weinig N-materieel aan bod komen in Modelspoormagazine, maar sommige artikels (vervaardigen van...) zijn ook voor N-mannen een schat aan informatie!

grove den

Blijf zoeken naar nog filigranere(?)te maken boompjes
Hier de laatste 3 grove dennen.
het enige verschil met de bovenstaande grove dennen is dat ik ipv de  fijne grasvezeltjes NOG kleinere/kortere/fijner vezeltjes gebruikt heb en dat ik ipv fine turf , gezeefd coarse turf, kleur weeds van WS gebruikt heb....
het loof wordt wel nog nabehandeld met een wat meer specefiekere bladkleur, meer gelijkend op dat van een grove den....

de boompjes zijn om en nabij de 9 cm


Jos

marc goovaerts

Jos, het doet me deugd dat N ook 'jouw' schaal is. Benieuwd welke mooie resultaten we zullen te zien krijgen !

In Mechelen heb ik even tolk gespeeld voor een Waalse enthousiasteling, maar eerlijk. Ik had jouw demonstratie ook moeten kunnen filmen. Om die daarna meerdere keren (sterk vertraagd) te bekijken.

Wanneer geef je eens een hands-on cursus ? Waarschijnlijk de enige manier om het echt te leren...Ik ben er zeker van dat er op dit forum genoeg kandidaten zitten om meerdere avonden te vullen !

grove den

Heb ze samen, plus nog 2 andere,  op een piepklein dioramaatje gezet/geplant...
De bijl van het rechterpreisermanneke is nep! ( maar dat wist ie op het moment van de opname nog niet[:o)] )

van opzij:


Jos

grove den

Herfst...dus ook een  N herfstboompje gemaakt.
het frame en het bedekken van de bloemistendraden is hetzelfde als de andere bomen die ik maak: met wat houtlijm en fijn gezeefd zaagsel dat ik met wat latex muurverf in de juiste kleur verf.
de aquariumfilter vezels zijn wel wat fijner dan de HO bomen !Ok heb een weinig lange( 6 mm)grasvezels in de kleur van verdroogd gras over de filtervezels gestrooid
Hierop/aan tenslotte heb ik  een weinig van  de gezeefde "Bl?tter"van NOCH ( kleur geel)geplakt met bison spraylijm.

van dichtbij en van boven...


Jos

Roderik

Heel mooi, Jos. CHAPEAU!
Persoonlijk zou ik iets meer kleurvariatie hebben gebruikt maar "Les gouts et les couleurs?"

Voor een klein baantje moet ik er binnenkort zelf aan beginnen dus: SLIK!

Het zullen echter iets exotischere exemplaren worden.
Eerder de soorten met maar takken dan bladeren. [:)]
Always be modelling!

grove den

Hoi Roderik,

Ja eigenlijk wel maar dit exemplaar was meer bedoelt voor onze overzese modelbouwvrienden( usa) die graag iets van "aspenfoliage"wilden zien.
Ik had nog een HO appelboomframe over en zodoende is dit eruitgerold....[:D]

succes met jouw creaties!!

Jos

grove den

Tsja...'K weet't...., St Nicolaas is nog niet geweest maar toch nu al een beetje denken aan kerstmis= dennenbomen...
Hetframe is net zoals de HO boompjes gemaakt met een kerndraad van 1 mm en de takken met 0,6 mm. bloemistendraad. Hierna het geraamte in de grondverf "gezet"( spuitbus) Maar dit keer geen moeilijk gedoe[:D] met het knippen van fijne filtervezels...Nu gewoon wat "Wildgrass" 6 mm van Noch en erna wat fijne grasvezeltjes van 2 mm en hup wat WS fine turf weeds erover en( bijna[;)] ) klaar is de boom
De schors is een laagje WS fine turf "earth" m.b.v. houtlijmmix en  een zeefje aangebracht.
Op de foto is het bijna droog en zal  morgen dan de boom een basiskleur: -dennenboomstammenbruingrijs- geven met latexmuurverf.
het geraamte:( de middelste)

met grondverf en erna de fine turf "earth" toegevoegd:

van iets dichterbij:

een voorproefje hoe het, wel een kleiner boompje,  kan gaan worden:


Jos, die toch nog zijn schoen klaar zet...