Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 80

Gestart door doomslu, 09 maart 2009, 18:54:24 PM

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik zei het gisteren nog tegen Guy: Wat mogen we ons toch gelukkig prijzen in dit kleine landje zoveel goeie modelbouwers te hebben.
Maar dat is nu net een reden te meer om af en toe t?ch eens over onze grenzen te kijken. Niet alle Belgische modelspoorliefhebbers bouwen immers puur Belgisch..!
Neem nu de reactie van Evan op Jacques (voortreffelijke) artikel over de startset in "0" van Lenz. Ook ik mocht van dit mooie speeltje proeven en ik kan de beweringen alleen maar beamen. Ook de V100 en de V36 zijn prachtmachientjes, met een veel overtuigender geluid dan die bl?terkes in H0. Ik haalde ook mijn Magic Train-setje weer van stal, en ben van plan daar ook nog zottigheden mee gaan uit te steken (h? Gerrit?) en zelf materieel in 0 beginnen te bouwen.
"0" wordt niet voor niks de "Koningsschaal" genoemd. 0m en 0e zijn droomschalen (h? Evan?) en ik kwijl bij de gedachte daar nog eens wat in voor te schotelen. Alleen de detaillering al, daar kan je v????l verder mee gaan dan in H0, en dat moet eigenlijk ook.
We gaan nog mooie modelbouwjaren tegemoet als jullie het mij vragen.
0 hoeft niet duur te zijn, en grootschalig is al evenmin een must!




>>> het is spoor I dat men de "koningsschaal"  noemt ,NIET spoor O

>>> we zijn benieuwd!!!


Gerrit

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door evan

Hoi Tony en natuurlijk alle andere lezers,

Ik denk dat er idd nog veel te ontdekken valt op modelspoorgebied de komende jaren binnen de grenzen van dit kleine, maar blijkbaar toch creatieve landje (ik denk nu alleen aan modelspoor he).  De schaal O leent zich ook idd tot hoog niveau qua detail en afwerking en de lat zal telkens ook hoger komen te liggen omdat we uiteinelijk veel van elkaar leren en telkens verbeteren.  Dit geldt natuurlijk ook voor de andere schalen. (zelfs de heel kleine he Roderik)
Als diegenen die telkens met een nieuwe realisatie, creatie of idee dit willen blijven delen met het publiek en medemodelspoorders via expo of MSM gaan we nog lang van de hobby kunnen blijven genieten.

Groeten,

PS;  Ik ben tijdens de Expo in Blankenberge ook aanwezig met Gringolandia samen met nog enkele andere minibaantjes.  Zij die willen, spreek me gerust ns aan of val me wat lastig.  Zo kan ik tenminste ns gezichten op enkele forumgenoten plakken.  Tonycabus bv. noemt zich bompa, maar als ik zn schrijfstijl zie, schat ik hem even oud als mezelf...[;)]





>>> Die zullen wel w??r uit de top 5 komen zekers? het is als op de olympische spelen 1= goud,2=zilver, 3= brons en over de rest wordt niet meer gesproken[V][V]

Gerrit

domie-o2

@ CYBERBEAST
 om 15 u ok?, maar aan welke stand en vooral welke dag ???
 Zelf ben ik van zinnens te gaan de zaterdag of maandag!!!
 Paaszondag heb ik een paasbrunch beloofd aan vrouwlief.
dominiek

René

Eens iets anders dan louter Belgisch is helemaal niet verkeerd. Wat mij betreft een goede weg die is ingeslagen, de wereld eindigt niet bij de grens van Vlaanderen en Walloni?.
En die drukfoutjes, daar lees je wel overheen en het houdt je scherp. Even de klagers in de gaten houden en kijken of hun taal, stijl, spelling, grammatica en dergelijke zo perfect zijn. Ja, zelfs als je niets doet kun je nog vouten [;)] maken.

B.t.w. Evan, leuk artikel over Gringolandia.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

loebaske

Zat vrijdag al in de bus, maar speciaal laten zitten tot deze (zondag) namiddag, want ken men eigen, zou niet meer verder werken op zolder...
De reportage van Gerolf over zijn gevellampjes is welgekomen, want zat er op te wachten... de rest van de artikels zijn voor mijn part geslaagd [:)][:)][:)]

evan

Hoi Rene,

Thx man!

Ik kijk er naar uit je weer te zien in B'Berge.

Grtz
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rochevalien

Flintfield is dan wel een bestaande ,zelfs een oude baan maar het is verbazend te zien hoe normverleggend deze baan wel was en eigenlijk nog steeds is.
De superlichte onderbouw + poten,het systeem van de puzzelscenery,het stangensysteem voor de wissel-en seinbediening en last but not least: de "bouncing signals" .
Deze laatste 2 zijn welliswaar niet aan bod gekomen in dit nummer ,maar dat komt hopelijk nog wel.Voor mij is deze reportage ,zonder enige twijfel,het vlaggeschip van dit nummer.

Het populieren artikel van Jos-de-bomenman is ook van een hoog niveau: h??l duidelijk uitgelegd met woord,tekening en foto's en h??l mooi gefotografeerd.Ik heb dit artikel wel een paar keer gelezen om de finesses van het bomenbouwen te vatten.
Het zal waarschijnlijk allemaal v??l duidelijker worden als we ons zelf eens aan een boompje wagen,maar is dat nu net niet de bedoeling van dit soort artikels?

Gerolf laat voor ons het licht schijnen in de duisternis met een -zoveelste -eigen creatie. Het tekenen met de pc heeft voor Gerolf ook geen geheimen meer,maar dat wisten we al.
Ik vraag mij soms af of Gerolf met zijn technische knobbel niet voor het verkeerde beroep gekozen heeft maar dat is natuurlijk zijn zaak.
Ik vindt wel dat de buizen van de wandlampen wat aan de zware kant zijn ,als je ziet wat een klein "ballonetje" er maar in de socket zit.

De mannen van PAJ hadden blijkbaar nog wat tijd over[:0][:0] en hebben effe een dioramatje gebouwd.Uiteraard op schaal 1/32 What else? [:D]Als je de eerste foto's vergelijkt met de laatste sta je verbluft hoe zo'n grote chocokleurige massa kan uitgroeien tot een afgewerkt landschap en hoe het uiteindelijk tot leven komt.
Hier moet ik toch wat opmerken:
- de waterval loopt over een muurtje over in het riviertje.Dit lijkt mij niet zo realistisch te zijn,ik had daar gewoon wat rotsen in de plaats gelegd.
-Men laat ons in het ongewisse over de herkomst van de gebruikte materialen :"een soort van boetseerklei" "gewone ackrylverf" "een soort van plaaster" ja maar van welk merk? welke artikelnummer? welke kleur verf? waar te koop?
bovendien is er geen 'boodschappenlijstje' waar alles netjes onder elkaar staat ( bij de artikels van Jos is dat w?l het geval)

Ls models blijft onze portefeuiles peinigen(aarrghh) met een zoveelste wagon voor de Belgische markt.Deze ertswagon is een welkome afwisseling voor in de al te eentonige ertstreinen.Het artikel is mooi gefotografeerd en goed geschreven en is eigenlijk ??n grote reklamespot voor deze wagons .Het enige wat nog ontbreekt is een 'bunny' [:D][:D]
Nu het Franse merk GPP ingeburgerd is in het Belgische modelspoor wereldje ,maakt een tweede Franse speler zijn opwachting:
Pierre Dominique of de Franse Olaerts.
Gaan deze mensen zich op de Belgische treinenmarkt gooien? of wil men gewoon deze markt eens aftasten? wie zal het zeggen?
Het aanbod is alleszins gigantisch en de promoties interressant, a suivre......

Gerrit  





doomslu

Kijk Gerrit, dat vind ik nu eens een heel mooie beschrijving van het nummer (maar dat zijn we ondertussen van je gewoon). Bedankt.

Het staat buiten twijfel dat je kan schrijven ?n modelbouwen. Wanneer komt er iets van jou in MSM ? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Gerrit, ik heb het lampje van Gerolf maanden geleden mogen verwonderen op onze forummeeting in Gent, en moet je mededelen dat de foto's belange niet zo zijn zoals in de realiteit, het is veel fijner, trouwens je kon zijn lampje al bewonderen op de MSM expo en vindt het geslaagd....

cyberbeast

citaat:
Geplaatst door domie-o2

@ CYBERBEAST
 om 15 u ok?, maar aan welke stand en vooral welke dag ???
 Zelf ben ik van zinnens te gaan de zaterdag of maandag!!!
 Paaszondag heb ik een paasbrunch beloofd aan vrouwlief.
dominiek



Gewoon, de mensen die de expo bezoeken, stappen om 15u00 even naar Gringolandia, op de dag dat je aanwezig bent. Een soort afspreekpunt zeg maar. Anders loop je de hele dag langs elkaar heen.
 

marctje

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

.De mannen van PAJ hadden blijkbaar nog wat tijd over[:0][:0] en hebben effe een dioramatje gebouwd.Uiteraard op schaal 1/32 What else? [:D]Als je de eerste foto's vergelijkt met de laatste sta je verbluft hoe zo'n grote chocokleurige massa kan uitgroeien tot een afgewerkt landschap en hoe het uiteindelijk tot leven komt.
Hier moet ik toch wat opmerken:
- de waterval loopt over een muurtje over in het riviertje.Dit lijkt mij niet zo realistisch te zijn,ik had daar gewoon wat rotsen in de plaats gelegd. -Men laat ons in het ongewisse over de herkomst van de gebruikte materialen :"een soort van boetseerklei" "gewone ackrylverf" "een soort van plaaster" ja maar van welk merk? welke artikelnummer? welke kleur verf? waar te koop?
bovendien is er geen 'boodschappenlijstje' waar alles netjes onder elkaar staat ( bij de artikels van Jos is dat w?l het geval)



GERRIT, als je de lesse afvaart dan heb je een waterval aan het kasteel dat volgens mij over een muurtje loopt en aan de tweede waterval vaar je zelfs via een schuin muurtje de waterval af. In Luik is er de Ourthe die via een schuine muur afloopt. Dus PAJ heeft wel degelijks iets (door mensen) natuurgetrouw nagebootst.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

prulleman

Inderdaad, ik ben er ne keer ingevallen daar. dat geeft ne mens inspiratie hé[:D]

evan

Yep bekende plek... Je vraagt je af:  gaan we er door of slagen we om.  De laatste keer ben ik omgeslagen, maar zonder inspiratie Prulleman [8D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door doomslu

Kijk Gerrit, dat vind ik nu eens een heel mooie beschrijving van het nummer (maar dat zijn we ondertussen van je gewoon). Bedankt.

Het staat buiten twijfel dat je kan schrijven ?n modelbouwen. Wanneer komt er iets van jou in MSM ? [;)]




>>> Dank u Luc,[:I] mijn tekst zouden anderen omschrijven als "het is weer een sterk nummer" maar daar heeft niemand op de redaktie wat aan natuurlijk.[:D]Langs de andere kant : mocht er iets instaan dat mij niet bevalt zou ik het ook wel vermeld hebben.[}:)]
Maar serieus,ik meen echt dat men op de redaktie er nog een schepje bovenop gedaan heeft om MSM nog beter te maken.
Zelf (nog) eens wat schrijven? tja dat zou wel fijn zijn natuurlijk maar dat zal wel nog niet voor direkt zijn.Ik zit momenteel namenlijk in een grote stilstand op het werk en dat is nogal een uitputtingsslag,maar ik zal er proberen rekening mee te houden.

Gerrit

ps : ik heb daarnet Art of modelling(het boekske van Nico) eens gekocht,[:0][:0] amaai mijne frak ,dat is ook niet simpel. Daar kunnen we nog ??n en ander van opsteken.

Roderik

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

citaat:
Geplaatst door evan

Hoi Tony en natuurlijk alle andere lezers,

Ik denk dat er idd nog veel te ontdekken valt op modelspoorgebied de komende jaren binnen de grenzen van dit kleine, maar blijkbaar toch creatieve landje (ik denk nu alleen aan modelspoor he).  De schaal O leent zich ook idd tot hoog niveau qua detail en afwerking en de lat zal telkens ook hoger komen te liggen omdat we uiteinelijk veel van elkaar leren en telkens verbeteren.  Dit geldt natuurlijk ook voor de andere schalen. (zelfs de heel kleine he Roderik)
Als diegenen die telkens met een nieuwe realisatie, creatie of idee dit willen blijven delen met het publiek en medemodelspoorders via expo of MSM gaan we nog lang van de hobby kunnen blijven genieten.

Groeten,

PS;  Ik ben tijdens de Expo in Blankenberge ook aanwezig met Gringolandia samen met nog enkele andere minibaantjes.  Zij die willen, spreek me gerust ns aan of val me wat lastig.  Zo kan ik tenminste ns gezichten op enkele forumgenoten plakken.  Tonycabus bv. noemt zich bompa, maar als ik zn schrijfstijl zie, schat ik hem even oud als mezelf...[;)]





>>> Die zullen wel w??r uit de top 5 komen zekers? het is als op de olympische spelen 1= goud,2=zilver, 3= brons en over de rest wordt niet meer gesproken[V][V]

Gerrit


Mijn baan is gebouwd om mee op expo's te gaan staan. Daarom zal ze regelmatig te bezichtigen zijn. En geloof me: na Blankenberge zal het nog een hele tijd duren voor ze (in Belgi?) nog eens buiten komt.

Bovendien kan iedereen die heeft deelgenomen aan de wedstrijd zich kandidaat stellen als deelnemer aan een expo.
Wil je mee doen in bijvoorbeeld Blankenberge, dan stuur je een mailtje naar de organisatoren met een korte beschrijving en wat foto's van je baan ?n een offerte voor de kostprijs.

Een "nee" heb je en een "ja" kan je krijgen...

Eens je in het expo-circiut zit, word je zelfs van de ene expo naar de andere uitgenodigd.
Always be modelling!