MSM 80

Gestart door doomslu, 09 maart 2009, 18:54:24 PM

doomslu

Het is zo ver ! We naderen de verschijndatum van de nieuwe MSM. We zijn al aan nummer 80 !

IMGhttp://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Diverse/MSM80cover.jpg/IMG

Schaal Nul is de laatste jaren sterk in opmars, zoveel is zeker. Al te vaak wordt deze schaal nog vereenzelvigd met peperdure locomotieven en rijtuigen. Gelukkig zijn er ook fabrikanten die rollend materieel aanbeiden voor de eerder modale beurs. Zo ook Lenz, die een zeer interessante startset in schaal Nul uitbracht. Wij probeerden de set uit om zowel de technische eigenschappen als de verslavingsfactor aan spoor 0 modellen te onderzoeken.

Flintfield is de fine-scale modelbaan op 1/76,2 van Vincent De Bode en beeldt de Britse Great Eastern Railway uit omstreeks 1900. Flintfield is niet zomaar een zoveelste Britse tentoonstellingsbaan, het is vooral een demonstratie dat met volharding en discipline een baan volgens de hoogste normen mogelijk is. Vernieuwend is alleszins de wijze waarop de baan als een grote puzzel is opgebouwd en op deze wijze makkelijk kan vervoerd worden.

In Belgi? ligt het einde van het stoomtijdperk nu zo?n veertigtal jaren achter ons, de overblijfselen die aan die tijd herinneren worden met de dag zeldzamer. De laatste fase van het stoomtijdperk, tijdperk III, dat zich ruwweg uitstrekt van 1945 tot 1970 is evenwel zeer populair bij de modelspoorders. Vaak zal de miniatuurspoorliefhebber die een baan plant een plaatsje voorbehouden voor een locdepot. Hoe deze stelplaats werkelijkheidsgetrouw moet gebouwd worden leren we in een eerste bijdrage van een reeks over de depots in het stoomtijdperk.

Evan Daes behaalde met zijn mini-baan Gringolandia de vierde plaats in de minibaantjes wedstrijd, en scoorde zowel bij het grote publiek als bij de vakjury hoog. Gringolandia straalt dan ook een bijzonder charme uit, niet in het minst door de ongewone schaal, het mooie landschap en de verzorgde presentatie.

Een spoorweg, boogbrug, rivier en tunnelportaal op slechts 0,8 vierkante meter in schaal 1/32? Dat ook in deze grote schaal een fraai diorama op een beperkte oppervlakte kan worden gebouwd bewijzen Jan Nickmans en Patrick Dalemans die er al hun kunnen instopten.

In modelspoormagazine 67 kon U uitgebreid kennis maken met de modelgebouwen vervaardigd door Theo Huybrechts uit het Vlaams-Brabantse Budingen. Voor het bouwen van de magistrale vierkantshoeve ontwierp Theo een heel eigen techniek. Onder massale belangstelling demonstreerde Theo ook zijn kunnen op de 4de grote Modelspoorexpo te Mechelen, en werd bereid gevonden om ten behoeve van Modelspoormagazine een nieuw project stap voor stap toe te lichten.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

We gaan ons weer kunnen amuseren.

Wellicht interessant voor mij:

Baan: Flintfield
Praktijk: populieren
Praktijk: zelfbouw afneembare gevellantaarns
Huizen zelf maken uit gipsplaat.
Beurstip: Spoorwegen voor toeristen (ga ik zeker naar toe, is op 5 minuutjes van huis)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

cyberbeast

Dit nummer komt er al snel aan zeg!
Is die aankomende vrijdag al in de winkels te vinden? (ik dacht steeds de 3de vrijdag van de maand)
 

loebaske

zal den 15de wel in de bus liggen, dus niet te vroeg, want het komend WE geen tijd voor MSM want ben de zolder aan het uitkleden met OSB platen...en definitief de modullebaan plaatsen op hoogte van 1m20[;)]

Rochevalien

Ik vindt het vooral opmerkelijk dat men een baan van (minstens) 13 jaar oud in dit nummer presenteerd.Dat er fabrikanten zijn voor spoor O materiaal aan modale prijzen ga ik niet betwijfelen maar het verbaast mij wel.De rest zullen we eerst moeten lezen[:)]

Gerrit

guyguy

Dag alles [:)]

voor de inhoud: zie dgrr57

Tot ziens

guyguy. [:p]
Er is geen noodzaak te gek te doen modellering,...
Maar het helpt enorm.
Al mijn foto's kunnen worden gekopieerd en gebruikt voor prive-doeleinden (persoonlijke documentatie, scherm ...)

argilla

LUC,

kan je dan aub eerst het vorige nummer opsturen . Want nog steeds geen 79 nummer gekregen [xx(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

loebaske

Onze Luc is daar niet verantwoordelijk voor, eens kontakt opnemen met MetaMedia

doomslu

citaat:
Geplaatst door loebaske

Onze Luc is daar niet verantwoordelijk voor, eens kontakt opnemen met MetaMedia

Ik heb het verzoek al doorgestuurd naar Christel. Ondanks dat ik daar niet verantwoordelijk voor ben. [;)][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Hopelijk is het deze keer allemaal in het Nederlands. (zie draadje msm 79)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

grove den


Conducteur:
citaat:
Hopelijk is het deze keer allemaal in het Nederlands. (zie draadje msm 79)

Hopenlijk zal het dit keer dan wel goed gaan[:)] maar:

al?'s? nu pa sie graav nesp??( zuidelijker)
K? tog gebeure,  nie? ( noordelijker)
We zijn toch  maar "gewone" mensen die ook wel eens dingetjes per ongeluk niet goed doen......anders beseffen  we niet dat we ook heeel veeel dingen GOED doen![;)] in wat voor taal dan ook , denk ik....

Jos

Klaas Zondervan

Zo af en toe een stukje Frans ertussen is goed om je talenkennis op peil te houden.[8D]

argilla

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door loebaske

Onze Luc is daar niet verantwoordelijk voor, eens kontakt opnemen met MetaMedia

Ik heb het verzoek al doorgestuurd naar Christel. Ondanks dat ik daar niet verantwoordelijk voor ben. [;)][:D]


----------------------------------------------------

Luc ge ze ne schat van ne vent .......[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

erik50

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Zo af en toe een stukje Frans ertussen is goed om je talenkennis op peil te houden.[8D]



Een detail foutje op een loc of wagon.....Ola la
Een fout in een railplan... hola la
Herhaaldelijke vertaal fouten of zelfs geen vertaling...... goed om je talenkennis op peil te houden !!!????[:(!]
Beetje consequent zijn hoor.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

cyberbeast

Ach, het is wel vervelend en het tijdschrift kost wel een cent maar het is het einde van de wereld niet.
MSM heeft heel nou contacten met zijn lezers en het wordt tenslotte door liefhebbers gemaakt. Het boekje is ook helemaal niet elitair ofzo.