Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Open onderbouw van metalen kokerprofiel

Gestart door n/a, 06 maart 2009, 10:09:23 AM

n/a

Beste medespoorders,

Hierbij een berichtje over mijn andere aanpak voor de onderbouw dan meestal te doen gebruikelijk, namelijk d.m.v. het toepassen van metalen kokerprofielen. Als jullie op mijn website kijken kun je zien hoe ik het e.e.a. aanpak, en uiteraard ben ik er benieuwd naar jullie reactie's..!!:)

Site: http://sites.google.com/site/derangeerbaan/

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Groet,
Rutger

jacques timmermans

Beste TRUKO,

Om jaloers op te worden! Eindelijk eens iemand die weet wat hij doet. Zo een professionele constructie heb ik mijn hele leven nog maar bij een professionele modelbouwer gezien: Gebhardt Reitz uit Duitsland heeft ook ooit zo een constructie voor een klant gemaakt.
Het kost misschien wel wat meer aan materiaal en is deze constructie niet voor iedereen weggelegd, maar dit is de Rolls Royce onder de onderbouwen voor een modelbaan. Voordelen: alle, nadelen: geen!

Jacques Timmermans

Gerolf

Ziet er netjes uit, Rutger [^]
Waarom kies je voor kokerprofielen en geen andere, bijvoorbeeld L-profielen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

van plan een echte loc te laten overrijden?

Man... zo zie ik het graag!!!!!!

Dirk

n/a

Hallo mensen,

Leuk, dank voor jullie positieve reacties!!!

Waarom ik voor kokerprofiel heb gekozen en niet voor een L profiel?
Mijns inziens kun je kokerprofiel makkelijker bewerken en sluit het als geheel mooier op elkaar aan. Met een L profiel heb je altijd 2 flenzen waar je iets mee moet. En de draagkracht van kokerprofielen is groter dan een L profiel.

Een vriend van mij heeft een simulatie gedaan met kokerprofielen of je dan in het midden van de baan met je volle gewicht kon steunen op de tafel, resultaat: max. een doorbuiging van 2mm. Daarna heb ik nog verbeteringen aangebracht in het frame ontwerp, dus ik verwacht een minimale doorbuiging.

Een echte loc laten rijden....[:)]..zou leuk zijn he!!

A.s. zaterdag ga ik weer lassen, dus daarna de site weer updaten...[:)]

Tot spreeks,
Groet,
Rutger


n/a

Zo, afgelopen zaterdag weer lekker aan het lassen geweest, niveau 1 is nu klaar. De volgende keer de kleine details afwerken voor de helling, het bedienings tableau etc.

En natuurlijk zondag naar de beurs geweest in Houten, en een mooi locje gekocht.

Groet,
Rutger

tonycabus

Zo maar even voor de gekheid: zoek eens naar "Hubert's treinbaan"
http://users.skynet.be/billieth/
en kijk eens naar z'n onderbouw...
Zjuust: kokerprofielen. Bij ons in het clublokaal (De Dwarsliggers, project Kautenbach) heeft hij dezelfde constructie toegepast, ware het alleen al maar om bij gelijkblijvende draagkracht en stabiliteit meer tussenruimte te cre?ren tussen de drie niveau's sporen.
Dateert van bijna twee jaar geleden, niks echt nieuws onder de zon dus. Wel beproefd, en sterk. En plaatsbesparend.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Hallo Tony,

Inderdaad, ook het toepassen van een metalen frame. Leuk om te zien, niks nieuws dus, maar bij Hubert is het in combinatie met hout. Tot op dit moment probeer ik het nog geheel met metaal te doen waarbij ik alleen plaatmateriaal ga toepassen voor de delen waarop de trein gaat rijden.

M.vr.gr.
Rutger


n/a

Mensen,

Ben weer is stevig aan de gang geweest. Mede door alle mooie en goede ideeen op het forum, en het slimme railspiraal ontwerp van onze Oostenrijkse medespoorder, heb ik het basis ontwerp van het frame gewijzigd waardoor ik meer ruimte heb tussen de niveau's in.

Ook wil ik railspiralen gaan toepassen om het hoogte verschil te overbruggen, ik durfde daar eerst niet aan te beginnen, maar jullie goede foto's en ideeen leven voldoende basis op om dit op te pakken.

Op m'n website staan de nieuwe foto's.

De toekomstige Treinkamer heb ik ook maar is even uitgetekend, als jullie tips hebben voor de spoortafel indeling/vormgeving, altijd welkom!!

Groeten,
Rutger

n/a

Hallo mensen,

Het eerste module frame is nu af v.w.b. het laswerk, nu nog schilderen....[8D]
Alvast begonnen met de voorbereidingen voor de ringleiding...
De vorderingenheb ik bijgewerkt op m'n website:
http://sites.google.com/site/derangeerbaan/

Groetjes,
Rutger

n/a

Beste mensen,

Weer even een update met wat foto's, dan krijgen jullie een indruk hoe het eruit komt te zien.

Bovenaanzicht van het module frame:


De buisjes die je ziet zijn voor de draadgeleiding


Het bedienings tableau, het kleine frmae deel is voor de CS2


Groet,
Rutger

n/a

Beste mensen,

'k heb weer wat tijd aan m'n baan kunnen besteden. Het frame is nu klaar en geschilderd, de bedradingskokers zijn gemonteerd en het eerste stukje "sterleiding" zit erop.


Ook heb ik mijn site weer bijgewerkt, en de vorderingen vna het module frame kunnen jullie volgen op: http://sites.google.com/site/derangeerbaan/De-Rangeerbaan/Realisatie-bouw-module-1

Fijne Paasdagen!!
Groet,
Rutger