trein langzaam laten rijden bij geel sein

Gestart door laurens66, 07 mei 2005, 09:01:08 AM

tonycabus

#30
Lagere spanning, dus[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

#31
Ik neem aan dat dat ook de bedoeling van de transfo is, maar kan een "ouderwetse" trafo die hogere frequenties aan? Met andere woorden, gaat die sommige snelle pulsen nog betrouwbaar weergeven of worden die "uitgefilterd"?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

#32
Gerolf,

Een trafo is een trafo. Die levert alleen maar voeding aan de booster. Ouderwetse trafo's zijn wat hun werking betreft niet anders dan moderne trafo's
De truc die Obicham wil toepassen is dat hij de digitale spanning wil verminderen. Dat kan inderdaad door een trafo te kiezen die een lagere spanning afgeeft.
Maar ik vind het een paardemiddel. Het gaat voorbij aan de bedoeling van digitaal rijden. Als je digitaal rijdt en je wilt een trein laten afremmen, dan moet je de digitale boodschap aan de loco veranderen, m.a.w. je moet de loco een lagere snelheidsstap opleggen.

laurens66

#33
citaat:
Geplaatst door obicham

Volgens marklin is het mogelijk om een trein langzamer te laten rijden na een geel sein.
Zelf ga ik een proberen met 4 diodes serieel en 4 antiserieel.
---->>>>----
----<<<<----
Volgens marklin is de slechtste methode met een weerstand van 20 ohm van 10 W
Nog een methode is om een "ouderwetse" trafo op een booster aan te sluiten.





Laat je weten of het is gelukt?


Gerolf

#34
citaat:
Een trafo is een trafo. Die levert alleen maar voeding aan de booster.
Ik dacht dat een trafo aan de uitgang van de booster werd bedoeld (met een wikkelverhouding van 1/2 of zo), die dan via een relais wordt geschakeld wanneer een vertraging gewenst was ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

obicham

#35
4 diodes is te weinig.
8 diodes is al beter maar nog steeds niet geweldig.
Ga het eens proberen met 3 zener diodes van 500mA

De reaktie van m?rkln

Geachte heer Janssen,
Bij een zenerdiode is de drempelspanning die over de diode in geleiderichting blijft staan vastgelegd op een veel hogere waarde dan bij een standaard diode. Door nu twee zenerdiodes anti parallel (naast elkaar meer met de streepjes tegen over elkaar) in serie op te nemen met de rijspanning wordt deze spanning verlaagd met de waarde van de zenerdiode (bijv 2,7 Volt). Maar let wel op: de zeners moeten een stoom van minimaal 1000 mA kunnen verdragen (dit zijn dure zenerdioden) en er kan een verstoring van het digitaal signaal optreden.
Een andere mogelijkheid is een aantal standaard dioden (stroom ook 1000 mA) anti parallel voor te schakelen waarbij de spanning grofweg met 0,7 Volt per anti parallel diodenpaar afneemt.
Erop vertrouwend uw vragen hiermee te hebben beantwoord,

m.v.gr.
G. Keuterman
G.Keuterman Modeltreinen
Service-centrum voor HAG, Marklin en Trix

Klaas Zondervan

#36
citaat:
Geplaatst door obicham

.........Bij een zenerdiode is de drempelspanning die over de diode in geleiderichting blijft staan vastgelegd op een veel hogere waarde dan bij een standaard diode......

Obicham,

Op een ander forum is al uitgelegd dat dit antwoord van Keuterman niet correct is. Bij een zenerdiode is de drempelspanning in de geleiderichting precies hetzelfde als van een gewone diode.
Zeners hebben als bijzondere eigenschap dat ze in de sperrichting gaan geleiden als je een bepaalde spanning overschrijdt, dat is de zenerspanning.
Als je met zeners werkt moet je ze dan ook niet antiparallel schakelen, want dan kun je net zo goed gewone diodes nemen. Je moet ze juist antiserie schakelen.

Verder blijf ik van mening dat het verlagen van de digitale spanning de verkeerde manier is om het beoogde doel te bereiken.

Gerolf

#37
citaat:
Geplaatst door obicham

4 diodes is te weinig. 8 diodes is al beter maar nog steeds niet geweldig.
Misschien is het volgende schemaatje nuttig om diodes op een andere manier te gebruiken:

sorry - het beeld is met mijn website verdwenen [xx(]

Dit is een manier om meerdere diodes effici?nter te gebruiken als spanningsverzwakker. Eigenlijk gebruik je een bruggelijkrichter via zijn wisselstroomingangen in serie met de belasting, en verbind je de "+" en "-" met een aantal extra diodes. De bruggelijkrichter is goed voor 1,4 V spanningsval, elke extra diode voor 0,7 V. Met het getekende schema is dat dan 1,4 + (4 x 0,7) = 4,2 Volt.
Dit neemt niet weg dat dit schema voor digitale sturing mogelijk minder geschikt is. Ik gebruik dit schema om in mijn "analoge" PPM-sturing de snelheid van oudere locs te temperen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

obicham

#38
Ik weet niet wat er aan de hand is met je page,
maar ik kom er niet op.
Andere provider of gewoon een crash?


tonycabus

#39
Gerolfs provider is inderdaad gecrasht, en nog niet zo'n beetje.

Een stuk levenswerk van onze vriend is naar de "eeuwige surfvelden", wie wat bewaard heeft ervan zou het hem dringend moeten doorspelen.
Wie behoorlijke webruimte weet zitten mag hem dat ook vertellen!
Zijn provider had nl. geen back-up. Gratis? Dan liever niks, op zo'n manier!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

#40
citaat:
Geplaatst door tonycabus

....Zijn provider had nl. geen back-up.

Maar hij heeft toch zeker wel een backup op zijn eigen PC staan?

Gerolf

#41
Een backup? Nee, jongens, zelfs dat niet ... [B)] ... ik had niet gedacht dat dit onheil mij kon overkomen ... [V]
Ik ben bezig met:
1) zoveel mogelijk verloren info te recupereren (alle hulp is welkom)
2) een spoedcusus Dreamweaver
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

obicham

#42
Fijn die scarlet, net op tv ook nog een heel aantal klachten over scar(e)let gehoort.
info pakket omtoveren tot kontrakt
internet aansluiting gijzelen
niet meer werkende telefoon
etc.

ERVIN

#43
citaat:
Geplaatst door obicham

Fijn die scarlet, net op tv ook nog een heel aantal klachten over scar(e)let gehoort.
info pakket omtoveren tot kontrakt
internet aansluiting gijzelen
niet meer werkende telefoon
etc.


Ik heb met SCARLET nog(??)geen problemen gehad!!

Gerolf

#44
citaat:
scar(e)let
Die is goed! Ik heb er net een mail van ontvangen, dat mijn website niet meer beschikbaar is - alsof ik dat nog niet wist, en de afzender was 'no_reply@scarlet" ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw