trein langzaam laten rijden bij geel sein

Gestart door laurens66, 07 mei 2005, 09:01:08 AM

laurens66

#15
Als je, je trein laat afremmen met diodes enz. blijft het licht brande en je geluidsdecoder maakt een geluid van de rem en blijft gewoon aan!
Wel zijn de functie niet te bedienen met he mobile station.
Maar het is wel een heel erg mooi gezicht, maar ik wou graag wat niet gaat lukken de trein langzaam laten rijden bij geel sein.
Dit gaat niet lukken maar het is geen ramp!

n/a

#16
citaat:
Geplaatst door kiss

Nog een Digibeet (Leuk woord, Max!)...ikke dus!
Als ik het goed verstaan heb kan je dus met het Motorola-systeem een digitale lok (waarvan de analoge functie uitgeschakeld werd in CV29?) laten afremmen door een negatieve spanning t.o.v. de rails toe te voeren ipv het digitale signaal.



Pol,
Het Motorola-systeem heeft GEEN CV's
Daar kun je alleen het optrekken en het afremm in stellen met een potmeter en een adres met dipswitches.

De diode schakeling is er alleen vooralsnog voor Lenz Gold decoders, en dat zijn DCC decoders.

Met een normale analoge spanning op de baan remmen de oudere DCC decoders af als dat zo is ingesteld via CV29.
Daarbij kun je kiezen uit gewoon doorrijden bij een overgang van DCC naar DC of afremmen bij een overgang van DCC naar DC.

Marklin decoders werken via een negatieve gelijkspanning. Is dus op een andere manier dan de DCC decoders.

Selectriix werkt met 1 of 2 zogenaamde remdiodes.
Zimo heeft ook weer een eigen systeem om een lok te laten remmen.

Dus het is per merk en systeem verschillend.

brelec

#17
Hey iedereen,

Volgens mij bestaat er wel een truc om langzaam te rijden als je met het DCC systeem werkt... Er bestaat een commando (adres) waarop alle loks reageren. Dit wordt ook gebruikt voor het afremmen maar kan ook perfect gedaan worden om te vertragen (of beter op een bepaalde snelheid te rijden). Ik heb geen idee of er iets op de markt is. Het moet simpel te maken zijn. Met een booster en een signaal genereatortje.

Voor een Maklin systeem kan je ook een truc toepassen door de spanning te verlagen. Ik vrees wel dat decoders met cruisecontrol niet op de gewenste manier gaan reageren. Is mss eens iemand die dat met een 6021 kan proberen door dip switch 4 om te zetten (lagere spanning). Just try it.

Raf
 

tonycabus

#18
Ja, Raf, adres "0" is broadcast 'calling all cars, calling all cars'
en daarop wordt dan rijstap '0' gezonden.
Maar zo'n dingen kosten nog rond de 50? of zelfs meer.

Als jij nu eens een ding maakte dat op adres '0' twee verschillende info's kan sturen, bvb rijtrappen 0 (stoppen)en 5,9,40 bijvoorbeeld (langzaam ,voor loks met 14,28 of 128 rijtrappen) en daar zetten we een L298 of zo achter...
Echt iets voor zelfbouw dus...
Kis en ik zitten momenteel de hele markt af te schuimen naar de toepassing van asymm.DCC en enkele fabrikanten willen blijkbaar wel, andere kijken toe[:(]
De diodetruc heeft ??n voordeel: je riskeert geen sluiting tussen boosters, wat je met andere w?l hebt (daar moeten dan autolampen tussen als beveiliging) maar impliceert een erg lange stopsectie, want geleidende wielen en verlichte wagens bvb verbinden op de overgang telkens je stopsectie weer met het "volle" signaal.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#19
citaat:
Geplaatst door tonycabus


Kis en ik zitten momenteel de hele markt af te schuimen naar de toepassing van asymm.DCC en enkele fabrikanten willen blijkbaar wel, andere kijken toe[:(]
De diodetruc heeft ??n voordeel: je riskeert geen sluiting tussen boosters, wat je met andere w?l hebt (daar moeten dan autolampen tussen als beveiliging) maar impliceert een erg lange stopsectie, want geleidende wielen en verlichte wagens bvb verbinden op de overgang telkens je stopsectie weer met het "volle" signaal.



Tony,

Voor dat probleem is al een Kis oplossing, jaren geleden door mij toegepast in een analoog bloksysteem. De voorliggende sectie aan de stopsectie, schakelen met een relais van normaalspoor, naar stopsectie.
Dus zodra de stopsectie bereikt wordt, wordt het spoor waar de trein dus op rijdt gelijkgeschakeld aan de stopsectie spanning.

Hiermee kon in analoog bedrijf de lok aan de achterzijde van een trein zitten, en stopte de trein altijd netjes met zijn stuurstand voor het signaal.

obicham

#20
Dit was ook mijn vraag aan de treinenboer.
Die kwam aanzetten met een potmeter.
Geprobeert en verrek het werkt.
De trein rijdt langzaam zijn rondjes, potmetertje verbrand maar dat zijn kleinigheidjes :-)
Kom uit op een weerstand tussen de 50 en 100 ohm en zou gaan voor een 5watt model.

Maar nou vraag ik me alleen nog af of de trein geen schade ondervind.
Hij had het erover dat bij analoog gebruik de module warmer word dan normaal.

hobbyist

#21
Hier vindt je een mogelijkheid voor u probleem. Conrad verkoopt een schakeling, de zogenzaamde DAB2 van tams-online onder nummer 217343-04 als bouwpakket ( 45,50 euro) of als module nr 217345-04 ( 60,95 euro). Ik vindt het zeer duur , zeker als je een hele baan zo wilt uitrusten. je kunt het ook zelf bouwen. Kijk dan onder links " ELEKTRONICA" en zoek TAMS-ONLINE. Hier kun je de gebruiksaanwijzing/bouwschema/printlayout downloaden

Gerolf

#22
Als ik deze problematiek zo lees, is analoog zo slecht nog niet [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

#23
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Als ik deze problematiek zo lees, is analoog zo slecht nog niet [8D]



Aan bovenstaande onzin moet je natuurlijk nooit beginnen, als een trein moet afremmen voor een sein, is de beste oplossing natuurlijk een besturings programma. Dan heb je het per lok zelf in de hand.

Wim.

rgp

#24
Dag,

Wim, welke onzin ?

Roland

dikken

#25
Ik snap het probleem niet goed. Als de trein voor een oranje sein komt, dan krijgt de bestuurder de waarschuwing dat het volgende sein rood staat. Daarom begint hij af te remmen. Blijft het rood, dan moet hij uiteindelijk toch stoppen. Wordt het sein alsnog groen, dan zal de trein weer versnellen en doorrijden. met de signaalmodule van huib maaskant werkt dit perfect.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

obicham

#26
het probleem met het systeem van Huib Maaskant is :
Dat de trein binnen 3 raillengtes stil staat ipv langzaam door te rijden tot aan het rode sein
Dat is nou net de bedoeling

dikken

#27
maar uw trein moet toch niet pal aan dat rode sein stoppen. In werkelijkheid staat die er toch ook enkel tientallen meters van.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

obicham

#28
idd enkele 10tallen meters niet nog ongeveer in een ander blok
geel sein afremmen tot 40 en dan rustig door rijden tot aan het rode sein
deze schakeling doet afremmen tot 0, dus het rustig doorrijden is er niet

obicham

#29
Volgens marklin is het mogelijk om een trein langzamer te laten rijden na een geel sein.
Zelf ga ik een proberen met 4 diodes serieel en 4 antiserieel.
---->>>>----
----<<<<----
Volgens marklin is de slechtste methode met een weerstand van 20 ohm van 10 W
Nog een methode is om een "ouderwetse" trafo op een booster aan te sluiten.