Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

DCC universele programmer

Gestart door argilla, 06 mei 2005, 12:42:56 PM

argilla

Zoals velen onder ons , die digi rijden, weten gebruiken de meest gangbare decoders " slechts" 20 variabelen.  Welnu wat dacht u een decoder met 1024 variabelen die men kan ingeven. Volhens de NMRA standaard-norm 1024 configuraties( configuration variables) O dit moment zijn er 50 vastgelegd , de andere zijn voor onwerpers van decoders om speciale functies te krijgen. VC 49....CV64, CV 112.....CV128, CV545...CV593 en CV 624..CV640
Alle andere adressen zijn voor toekomstige bestemminfgen. Welnu er is op de markt ( voor zelfbouw nogwel ) een programmer die 1024 functies kan plaatsen. Denk erom CV1, CV7, CV8 en CV29 worden door iedere decoder standaard uitgerust alle anderezijn opties. 8kbyte flash programmageheugen en liefst 512 RAM 2tellers/comparators 1 serieeele poort en 1 SPI -interface Verder beschikt deze knaap nog over 3 extra I/O poorten adressen zijn opties.Het is opgebouwd rond ATM Mega 8515 van Atmel.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Ik ga hier verder wat mijn vakje was vol. Gelukkig kan je de print bestellen. Ik heb copies genomen van het artikel ( Lektuur van mei 2005 nr 499)
De vraag is nu wie heeft nog intresse in die programmer ?
Ik ga alvast pleiten voor onze club deze te maken voor ieder lid . Wij gaan trouwens overschakelen naar digi.
U zegt het maar , graag Uw reactie hierop

[:D][:D][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Het opzetten van de print is een fluitje van een cent( het is hollands hehe) lees het artikel heel goed en sta dan verbaasd van de mogelijkheden
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

HI, Argilla,

Je kunt alles ook in 1 enkel bericht typen hoor. En nog veel meer zoals je hieronder kunt zien.[8)]

Zoals velen onder ons , die digi rijden, weten gebruiken de meest gangbare decoders " slechts" 20 variabelen. Welnu wat dacht u een decoder met 1024 variabelen die men kan ingeven. Volhens de NMRA standaard-norm 1024 configuraties( configuration variables) O dit moment zijn er 50 vastgelegd , de andere zijn voor onwerpers van decoders om speciale functies te krijgen. VC 49....CV64, CV 112.....CV128, CV545...CV593 en CV 624..CV640
Alle andere adressen zijn voor toekomstige bestemminfgen. Welnu er is op de markt ( voor zelfbouw nogwel ) een programmer die 1024 functies kan plaatsen. Denk erom CV1, CV7, CV8 en CV29 worden door iedere decoder standaard uitgerust alle anderezijn opties. 8kbyte flash programmageheugen en liefst 512 RAM 2tellers/comparators 1 serieeele poort en 1 SPI -interface Verder beschikt deze knaap nog over 3 extra I/O poorten adressen zijn opties.Het is opgebouwd rond ATM Mega 8515 van Atmel.
Ik ga hier verder wat mijn vakje was vol. Gelukkig kan je de print bestellen. Ik heb copies genomen van het artikel ( Lektuur van mei 2005 nr 499)
De vraag is nu wie heeft nog intresse in die programmer ?
Ik ga alvast pleiten voor onze club deze te maken voor ieder lid . Wij gaan trouwens overschakelen naar digi.
U zegt het maar , graag Uw reactie hierop
Het opzetten van de print is een fluitje van een cent( het is hollands hehe) lees het artikel heel goed en sta dan verbaasd van de mogelijkheden

Gerolf

Ik ben blij dat er nog mensen ge?nteresseerd zijn in het artikel. Ik had het al eens over die 'zelfbouw DCC-programmer' gehad in deze rubriek.
Nogmaals: zelf ben ik niet zo digitaal-minded, maar voor anderen lijkt het inderdaad erg interessant. Ik hoop dat Elektuur nu ook een meer universele besturingseenheid voor de digitaal-zelfbouwers ontwerpt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Trouwens met het 'PT' programma van Wim Ros, kun je met je Intellibox, Lenz Digital Plus of Digitrax spullen ook alle CV programmeren welke je maar wilt. Dus zonder hardware, gewoon met software.

tonycabus

Zonder hardware, Max?
Je hebt "alleen" maar een IB, Lenz... nodig.
Hoeveel mensen, denken jullie, kiezen niet voor een eenvoudiger en gebruiksvriendelijk systeem zoals bvb een LokmausII?

Of beschouwen jullie dat als "minderwaardig"?

Een ding als de MXDECUP van Zimo bvb dat je rechtstreeks op je PC en op je programmeerspoor aansluit komt m??r in de richting van de "programmer" waarvan hier sprake is.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Ik vond het al intressant omdat, 1024 adressen in een byte gaan. Nu dit opend de weg naar meer, want kijk de ZX-81 is ook zo begonnen met 1 byte geheugen. Nu stel dat je een 1 kbyte hebt .. immens als adressen . Dit komt goed uit cabine verlichting die switcht met de rijrichting heb ik al . Nu nog de uitlaat ( conrad verkoopt mini rookgeneratoren)... voel je al waar ik naar toe wil? Koelventilators die  aanslaan .... met deze programmer is dat nu mogelijk niet ? alleen de functiedecoders blijven achter. Verhogen hiervan ( functies die je kan aansturen) is dus de boodschap. Dit klinkt misschien verward , maar ik hoop dat jullie begrijpen welke weg ik heenga of liever welk doel .. De grotere broer perfect nabootsen Stel nu Roco met de vlottende afkomt wat een zicht ..een gevoel geeft dit niet aan de modelbouwer ( of althans sommige onderons nu noch, later misschien algemeengoed) Jongens die digiwereld opent zich maar pas en ben in de ban van de " digi"[:D][:D][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

In al uw enthousiasme, Argilla, toch een beetje computer-rekenles:
1 byte = 8 bits = 256 combinaties (geen 1024)
Ik denk niet dat de ZX81 met 1 byte geheugen werkte, dat was 1KB(kilobyte) RAM, uitbreidbaar tot 56K. De C64 had in ieder geval 64K.
Maar het is natuurlijk zo dat de decoders al die CV-functies moeten kunnen uitvoeren (nogal wat extra aansluitdraadjes, nietwaar?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

allemaal mooi, maar de vraag is: is het de bedoeling dat 1024 de standaard wordt, of een mogelijkheid ?
Ik wil nog wel eens, pakweg 25 lokomotieven uitgerust zien met decoders met 1024 functies ?  Amai de mogelijke overlast.
Uit ervaring zie ik dat bij rijden op de modulebaan van DE PIJL - gemiddeld - er maximaal 4 extra functies worden gebruikt.
Maar diezelfde ervaring heeft mij geleerd dat simpele dingen in analoog plotseling heel ingewikkeld en duur (? 400,00) worden: ik heb het over een dubbelsporige keerdriehoek.

Roland

Brunel

Waarom zou ik zo'n ding in elkaar zetten? Mijn centrale kan ook alle denkbare CV's programmeren. Het verhaaltje in het artikel dat de meeste centrales op dat punt tekort schieten is echt flauwekul. Zelfs bij gebruik van een Lokmaus kom je niet snel in problemen, omdat er niet veel decoders met CV'tjes boven 99 zijn. Voor zover die er wel zijn, zitten daar zelden instellingen van groot belang.

tonycabus

Voor de Lokmaus heeft ZIMO een truukje: je kan in ??n CV (7) de waarde boven de 99 ingeven, of zelfs CV's boven de 99.
Zij hebben eraan gedacht.
Maar zo'n onafhankelijke programmer is wel plezierig. En duur hoeft die niet te zijn. Ik denk daarbij ook aan de Lokprogrammer van ESU en de MXDecup van ZIMO. (Beiden ook erg betaalbaar, je sluit ze gewoon aan op je PC en hun voeding verzorgt de stroomvoorziening van de te programmeren lok ook!)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Ludwigdc

Tja, ik ken ook het universele DCC programmertje van electuur (mei)lijkt wel interessant daar het iets is dat op zichzelf werk en geen pc nodig heeft. Vooral als je zich soms eens (al dan niet in clubverband) ten velde bevindt, enkel 220Volt, aanzetten en je kan CV'tjes veranderen.
Zelf heb ik al moeten vaststellen dat ik met mijn lenz centrale niet aan alle Cv's van een DCC lokpilote V2.0 kan. Vanaf je boven adres 127 gaat krijg je 'err10' op het scherm, wat min of meer op neer komt dat het buiten het bereik ligt van het lenz systeem. Nu, die beperking zal louter softwarematig zijn, maar als je moet wachten tot dat ze dit via een software update aanpassen .... ?
Ben nog aan het overwegen als ik dit programmertje ga maken of niet.

Groeten Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

argilla

Ludwigdc, inderdaad wij hebben blijkbaar hetzelfde gedacht. Mij lijkt de programmer ook plezierig om mee te werken. Temeer omdat je nu alles zelf kan voorprogrammeren. Tuurlijk kan je dit ook met de digi van Roco bv., maar beperkt. En een blik in de toekomst , vooruit blikken, kan nooit kwaad. Uiteindelijk zal het digi systeem de "toemost" zijn. Zonder twijfel. Zelf op mijn tuinbaan is dit nu reeds zo en dan ook R/C systemen . Veel locs zijn daar nu reeds op ingesteld van fabriekswege. Alleen de decoders zijn uiteraard veel zwaarder uitgevoerd.
Op Ho gebied denk ik bv aan het strijken en ophalen van de stroomafnemers , mini motors ( in de chirugie micromotors) die kunnen gebruikt worden als ruitewisser motors bv ( alleen nogmaals de decoders en/of functie decoders moeten meer aankunnen dan nu het geval is.
En zeker bij grotere schalen is het schier eindeloos wat men kan doen.
Bv de treinbestuurder  echt laten bewegen bv de loc starten ( bewegende seingevers zijn er al niet ? dacht ik toch. Met een micromotor in de arm en hop ..... snap je
In de tuinbaan echt zand laten neerkomen op de rails. Een processor die het slippen der wielen konroleert ( WTC- wheel traction control , bestaat al hoor ) en hop ...zand
[:D][:D][:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Voor Gerold.... 1 byte is 1024 bits nog altijd dacht ik , heb het toch zo geleerd  Of heb ik niet goed opgelet te zat ??? of zatte leeraar ???[8D][:D] U ziet het maar oke ..
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15