Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

B-models news 2009

Gestart door Ralf Wittkamp, 22 februari 2009, 23:04:58 PM

teessee

citaat:
Geplaatst door teessee
Een voorbeeld van wat Brossel zeer correct aanstipt, de band van de 5526 loopt door tot voorbij de eerste koplamp, zoals in het grootspoorvoorbeeld.

Mijn vorige opmerking sluit niet uit dat ik de 55'ers van Marklin ook echt de moeite vind (zou er anders geen drie lopen hebben; 5541, 5504 en 5540).
Tom

hapkin

citaat:
Opgepast,
Bij de CFL locs zit de bestuurder aan de andere zijde tov van de NMBS versie. Bij de NMBS zit de bestuurder Links in de rijrichting gezien en bij de CFL loks zit hij rechts.


Aha bedankt dat wist ik nog niet

citaat:
Daarom staan die 3D tekeningen waar de bestuurder rechts zit onder CFL Diesel 18

Anarchy onder de foto staat B-models NMBS diesel serie 55 - CFL serie18.
Vandaar dat ik het mis had ...

Mvg Steve

Brossel

citaat:
Geplaatst door Jurgen
EDIT: De TVM 55'ers rijden ook altijd per 2 dacht ik. Is dit in een vaste combinatie of worden de locs onderling ook gewisseld?
Als het vaste combinaties zijn, welke zijn dit dan?



De TVM 55'ers rijden zeker niet altijd per 2. Wel is het zo, dat voor het wegslepen van bijvoorbeeld de toch wel lange Eurostar treinen op L1 er paartjes klaar staan in Schaarbeek en Ath. Dan weet je toch wel vrij zeker dat je genoeg kracht en betrouwbaarheid hebt om zo'n trein van L1 te evacueren.

Behalve deze hulpdiensten rijden de TVM 55'ers ook normale cargo's van bijvoorbeeld Schaarbeek naar Quenast. En zeker niet altijd in UM, maar zeker ook als enkele lok (eigen waarneming). Ook werden in het verleden met TVM loks SNCF couchettes van Vorst overgebracht voor onderhoud naar Frankrijk. Ook dat was dan gewoon 1 lok.

Er is dan ook geen sprake van vaste koppeltjes TVM 55'ers.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Brossel

citaat:
Geplaatst door teessee
Mijn vorige opmerking sluit niet uit dat ik de 55'ers van Marklin ook echt de moeite vind (zou er anders geen drie lopen hebben; 5541, 5504 en 5540).



Heb er zelf ook meerdere: 1801, 1804, 5504, 5515 (eerder productie van B-models met lichtblauwe band), 5521 (aangepaste 5541) en 5531.
Deze loks hebben in mijn ogen een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Dat vind ik niet van de veel duurdere, maar technisch en uiterlijk niet wezenlijk betere .5517, 5526, 5533 en de 5 CFL versies met nieuwer logo.

Wat we ook vinden van de M?rklin loks: feit blijft dat er veel versies nog niet zijn uitgegeven ?n dat er veel mensen zijn die bijvoorbeeld ook best graag een tweede (of wellicht zelfs een derde) blauwe 55 in de collectie zouden willen. En door het beperkte nummeraanbod voorziet M?rklin niet in dat soort wensen.

In die zin voorziet B-Models in een behoefte.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

bollen neus

Indien er terug , zoals vroeger, decals moesten te verkrijgen zijn zouden er al veel problemen zijn opgelost. Of niet soms?

Groeten, Eric [:o)]

Brossel

citaat:
Geplaatst door bollen neus

Indien er terug , zoals vroeger, decals moesten te verkrijgen zijn zouden er al veel problemen zijn opgelost. Of niet soms?



Dat zou sowieso een lovenswaardig initiatief zijn.

Dat laat echter niet onverlet, dat de M?rklin versie toch al zeker meer dan 15 jaar oud is en daardoor ten opzichte van de huidige technieken waarmee B-Models werkt (zie hun reeks 60) verouderd is. In dat geval versterk ik mijn park het liefst met de nieuwe modellen van B-Models (wel eerst zien natuurlijk), dan dat ik nu ga investeren in M?rklin modellen en die handmatig ga omspuiten en nummeren.

Zeker als B-Models een grote keuze aan verschillende nummers en versies wil gaan brengen. Zoals zij wel beweren! De mogelijkheden daarvoor zijn groot:
- meerdere nummers van eenzelfde schildering;
- TVM (nu aangekondigd), geel met dunne blauwe lijn, groen-geel met oranje lijn, groen-geel met lichtblauwe lijn etc.
- denk ook maar eens aan 55-ers van stelplaatsen als Montzen, Jemelle en Latour.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

teessee

citaat:
Geplaatst door Brossel
Heb er zelf ook meerdere: 1801, 1804, 5504, 5515 (eerder productie van B-models met lichtblauwe band), 5521 (aangepaste 5541) en 5531.


Heeft B-models dan vroeger al een 55'er op de markt gebracht?
Ik wist enkel van de 5526 en 5533 die VBV in 2007 heeft geproduceerd.
Ik zou het vrij eigenaardig vinden als ze nu opnieuw een 5515 zouden produceren als ze dit reeds vroeger op de markt hebben gebracht
Tom

Anarchy

Ja die hebben vroeger reeds 55'ers (omgespoten Marklins) gemaakt. Toen wel nog niet onder B-Models maar gewoon een exclusieve serie van Van Biervliet. Zo hebben zij de 5515 met blauwe band, enkele TVM's, de proefschildering 'ijzeren rijn' enzo gemaakt.

Brossel

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Toen wel nog niet onder B-Models maar gewoon een exclusieve serie van Van Biervliet.



Op de doos prijkte ook toen al de naam B-Models.

Overigens is die 5515 geel-groen, waarbij de bovenste groene band licht blauw is gespoten. De eerste 55-ers die omgebouwd werden voor elektrische treinverwarming behielden hun gele of groen-gele livrei, maar kregen een oranje en later blauwe band op de plek van de bovenste groene (bij de gele livrei) of gele band (bij de livrei 1970). Dit was de schildering van de elektrische 55-ers van voor ze de blauw-gele livrei kregen.

Aangezien ik ook de nieuwe 5515 wel zal willen: niet gelijktijdig in te zetten dus!
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Brossel

citaat:
Geplaatst door Jurgen
EDIT: De TVM 55'ers rijden ook altijd per 2 dacht ik. Is dit in een vaste combinatie of worden de locs onderling ook gewisseld?
Als het vaste combinaties zijn, welke zijn dit dan?



De TVM 55'ers rijden zeker niet altijd per 2. Wel is het zo, dat voor het wegslepen van bijvoorbeeld de toch wel lange Eurostar treinen op L1 er paartjes klaar staan in Schaarbeek en Ath. Dan weet je toch wel vrij zeker dat je genoeg kracht en betrouwbaarheid hebt om zo'n trein van L1 te evacueren.

Behalve deze hulpdiensten rijden de TVM 55'ers ook normale cargo's van bijvoorbeeld Schaarbeek naar Quenast. En zeker niet altijd in UM, maar zeker ook als enkele lok (eigen waarneming). Ook werden in het verleden met TVM loks SNCF couchettes van Vorst overgebracht voor onderhoud naar Frankrijk. Ook dat was dan gewoon 1 lok.

Er is dan ook geen sprake van vaste koppeltjes TVM 55'ers.



OK, daarmee is mijn vraag beantwoord.
Bedankt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterBrz

Al een idee welke modellen jullie gaan bestellen?[:D]

Peter!

Anarchy

citaat:
Geplaatst door PeterBrz

Al een idee welke modellen jullie gaan bestellen?[:D]

Peter!



De 55'ers, containerwagens en ertswagens [:p]

Jurgen

citaat:
Geplaatst door PeterBrz

Al een idee welke modellen jullie gaan bestellen?[:D]

Peter!



Mja, ik heb nog steeds de volgende vraag:

citaat:
Wat de containerdraagwagens betreft, welke zijn de modellen van voor de nieuwe nummering zoals die nu aangepast wordt bij de NMBS? Ik zou mijn vorige 2 sets willen uitbreiden met wagens uit hetzelfde tijdperk, namelijk TPV.


Ik had deze vraag al op de vorige pagina staan, maar er heeft nog niemand een antwoord gegeven.

Verder wil ik een reeks 55, de graanwagens en de ertswagens. Maar ik ga ze niet allemaal kopen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

Dag Jurgen,


De enige set met de nieuwe nummering is de set met groene onderstellen en IFB logo op. Al de andere sets dateren van voor de opsplitsing van B-Cargo in IFB, Xpedis, ...

Deze dus: 45.103 (DC=) 46.103 (AC~) (Die mag je dan niet nemen [:D])

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Dag Jurgen,


De enige set met de nieuwe nummering is de set met groene onderstellen en IFB logo op. Al de andere sets dateren van voor de opsplitsing van B-Cargo in IFB, Xpedis, ...

Deze dus: 45.103 (DC=) 46.103 (AC~) (Die mag je dan niet nemen [:D])



En die blauwe set dan? Is dat ook niet van na de opsplitsing? Of zijn deze wagens van een andere firma?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.