Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Scenery teststrookje

Gestart door PeterC, 22 februari 2009, 15:12:05 PM

PeterC

Mannen,
Op de foto's blinkt het heel wat meer dan in werkelijkheid.  Vanaf het moment dat ik tijd heb, ga ik de boel eens overspuiten met matte PU vernis.
Voor de macadam ga ik proberen (gelezen in MSM) om witte peper in de natte verf te strooien om een wat ruwer oppervlak te bekomen.
Pas als ik tevreden ban van het resultaat ga ik beginnen met de verdere aankleding (begroening) en een grove den ([;)]) zal er waarschijnlijk ook niet op misstaan.
Groetjes, Peter


PeterC

Met het resultaat van de macadam was ik niet tevreden.  Zoals terecht opgemerkt zaten er teveel strepen in het oppervlak en was het glad.
Als experiment heb ik verschillende soorten kruiden in natte lijm gestrooid en het beste resultaat gaf 'kippekruiden' (de pepers waren allemaal veel te grof gemalen).  Uiteindelijk heb ik al de macadam terug ingesmeerd met verdunde witte lijm en de kruiden erop gestrooid.  Na droging opnieuw een laagje acrylverf erop en nu wachten om opnieuw te kunnen drybrushen.



Ondertussen ben ik ook reeds begonnen om de eerste preiserianen van een kleurtje te voorzien.  Voor mij de eerste keer met acryl uit tubes (voorheen gebruikte ik enkel maar olieverf, zowel potjes als tubes).  Het resutaat zal nog eventjes op zich laten wachten, want ik ben dringend aan een nieuwe bril nodig [8D].
Groetjes, Peter


chrisdriessen

Waar kruiden al niet goed voor zijn[:D] DIt wist ik echt niet, wel grappig. Maar wat is je doel met de kruiden eigenlijk, er staat om een ruwer oppervlak te krijgen of niet? Kun je dan niet gewoon een fijne steenslag of zo gebruiken?

chris

PeterC

Chris,
Ik wou even experimenteren (had ergens in MSM gelezen dat met peper muren ruw gemaakt worden en wou zelf eens iets uitproberen).  De kruiden zijn veel fijner dan het fijnste zand dat ik in mijn bezit heb en de kruiden stonden gewoon in de kast[:)].
Groetjes, Peter


doomslu

En dan morgen verontwaardigd zijn als de soep een beetje flauw smaakt ! [:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

citaat:
Geplaatst door doomslu

En dan morgen verontwaardigd zijn als de soep een beetje flauw smaakt ! [:o)]


Luc, het wordt morgen een soepje zonder kippebouillon [:D][:D][:D]
Groetjes, Peter


PeterC

Nog een beetje verder gewerkt aan de kasseibaan en dit is het resultaat:



Een Preiseriaan staat al klaar om in het water te springen [:)]
Groetjes, Peter


hobbyist

ik denk dat als je schuurpoeder van MDF gebruikt toch nog iets fijner zal zijn. Als ik het goed bekijk zijn de kruiden nog iets te grof Het lijken net keien als je het met de tenen vergelijkt van die arme sukkelaar.

PeterC

Leon,
Je hebt gelijk; het moet veel fijner worden, helaas zal dat op dit teststrookje niet meer lukken (het is daarvoor ook een teststrookje).  Ik denk dat die arme jongen zeer aan zijn voeten gaat hebben als hij de straat oversteekt om te gaan zwemmen [:)].
Het voordeel (en ook een nadeel) is dat vele details uitkomen door de macrofotografie.  Ik heb nu een nieuw leesbrilletje en zou het beter opzetten als ik aan fijn werk begin [:)]
Groetjes, Peter


hobbyist

je kunt ook eens proberen met stukjes zeer fijn zwart schuurpapier te kleven i.p.v. kruiden of poeder. die hebben een gelijke korrel. Je kan eveneeens over die kruiden met zeer fijn schuurpapier te gaan. Vermits ze in de verf gelijmt zijn is het best mogelijk ze minder grof uit zien.

PeterC

Leon, ik probeer tijdens de week eens met fijn schuurpapier erover te gaan, daarna terug schilderen en weatheren.  Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


PeterC

Nadat het teststrookje een maand heeft stilgelegen (door andere bezigheden), ben ik nu terug herbegonnen.  Het geheel werd met een matte PU vernis overspoten en de blinkende verf is nu uiteindelijk mat geworden.

Na het drogen van de vernis werd het graszaad bovengehaald en ben ik gestart met begrassen.  Een deeltje daarvan is reeds gedaan en hierbij het resultaat.  De boompjes staan nog los en worden pas 'geplant' als alles begrast en begroend is.  

De wulpse blonde in jeans liet haar gewillig fotograferen [:)]






Groetjes, Peter


railman56

niet slecht peter, dit mag zeker gezien worden (en dan bedoel ik niet alleen die blonde)[;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

Mooi preiserke, goeie fotografie [:p]
Toch even over modelbouw: wat voor soort rotsen wil je uitbeelden? Ze komen me wat "lukraak" over
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf,
Ik denk dat de rotsen wat lukraak overkomen omdat het geheel nog niet is afgewerkt.  Er moet nog heel wat gras 'gezaaid' worden en ook nog her en der wat begroening.
Het type rotsen laat ik in het midden, van stenen ken ik geen snars.  Ik heb gewoon wat foto's en andere ontwerpen zitten bekijken en nageaapt zonder mij veel zorgen te maken over het soort steen.

Edit: Ondertussen is het gras overal 'gezaaid' en heb ik ondervonden dat je met je vingers beter uit een Noch Grassmaster blijft wanneer de spanning is ingeschakeld.  Het bezorgt je een 'kippevel moment' [:D]
Groetjes, Peter